contentartikel_1

Här är din guide till digital överlevnad

Vad krävs av ledare för att deras företag eller organisationer ska klara sig — och blomstra — i en tid när många går under? Det är den grundfråga som genomsyrar en ny och på förhand omtalad bok, ”Digital transformation”, av den visionära Silicon Valley-profilen Tom Siebel. Chefbokens redaktör, Björn Hedensjö, har läst och sammanfattat boken.

Siebel har själv blivit miljardär på sitt entreprenörsskap och är rådgivare för en rad amerikanska toppuniversitet. Han lyfter i boken upp fyra områden som helt avgörande att ha koll på för den som vill lyckas med en digital omställning: så kallade flexibla molntjänster, artificiell intelligens, ”big data” och ”sakernas internet” (internet of things).

Vad exakt handlar ”Digital transformation” om?

”Boken är en guide och grundkurs som är skriven för chefer och beslutsfattare som de kommande åren behöver ta ställning i helt affärskritiska frågor inom de fyra områden som tillsammans är kärnan i den digitala omvandlingen. Siebel hävdar att det vi sett hittills av digitalisering bara är små vågor att jämföra med den tsunami som ska komma. Den som inte hänger med är chanslös”, säger Björn Hedensjö.

Varför ska chefer läsa boken?

”Boken är väldigt väl underbyggd och det är tydligt att Siebel både har djup teoretisk och praktisk kunskap om ämnet”, fortsätter Björn Hedensjö. ”Även om Siebel är en tänkare på den allra högsta nivån är innehållet tillgängligt även för de som inte vet så mycket om digital omvandling, men vill lära sig mer. När man läst den har man koll på vad SaaS-bolag pysslar med eller vad ‘flexibla molntjänster’ och ”deep learning” egentligen innebär.”

Ta en smart genväg! Läs Digital Transformation på 19 min med Chefboken

Innehåller boken några konkreta tips för chefer?

”Hela storyn hittas som vanligt i Chefboken. Men visst finns det konkreta tips. Till exempel en steg för steg-instruktion för hur man kan implementera AI i sin organisation.”

Är den här boken relevant för alla chefer?

”Ja, det är en bok för alla chefer, och beslutsfattare på alla nivåer — Siebel påpekar till exempel att den här kunskapen är viktig för regeringar världen över. Oavsett vilken nivå du befinner dig på i din organisation har du användning av den kunskap som författaren delar med sig av i boken.”

Vad överraskade dig mest?

”Kanske hur otroligt fort allting går nu. Till exempel: på bara några år kan vi räkna med att allt från glasögon till medicinförpackningar kopplas upp mot internet — och det ger oss möjligheter att lösa mängder av problem som tidigare var omöjliga att lösa. Något jag tyckte var uppmuntrande var författaren optimism när det handlar om människans roll i denna digitala framtid. Automatisering kommer visserligen att ta bort många jobb, men också skapa mängder av nya typer av jobb. Han tror till och med att den digitala transformationen kommer att ge fler nya jobb än som försvinner. Men de organisationer och länder som är tidigt ute är de som kommer att vara vinnarna här”, avslutar Björn.

chefboken_marknadsbit
Chefboken

Ta en smart genväg till kunskap

Chefboken är ledarskapsböcker sammanfattade till 19 min läsning eller lyssning! Månandens Chefboken är: Mind of the Leader av Rasmus Hougaard. Med Chefboken får du:
  • Sammanfattad måsteläsning för chefer
  • Tillgång till Chefbokens digitala bibliotek med över 100 titlar
  • Rabatt på hela boken via Adlibris

Relaterade artiklar

maria-artikel1
Chefboken

Fem smarta chefsverktyg för självledarskap

Det ges ut tusentals ledarskapsböcker varje år fulla av tips och verktyg för hur du som chef kan leda dig själv på ett smartare sätt. Det är inte lätta att varken välja eller komma ihåg dem! Ledarskapscoachen Maria Gerlofson har valt ut fem av dem att använda som inspiration för att få bättre flyt i ditt jobb som chef.
Carolina Fjellner på &frankly. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Nya sättet – så ökar du engagemanget i ditt team

12 000 svenska chefer använder verktyget &frankly för att öka engagemanget i sina team. ”Det har blivit chefernas digitala ledningsverktyg”, säger vd Caroline Fjellner. Nu lanseras ett ännu enklare och snabbare sätt att komma igång.
powerful_content
Chefboken

Så skapar du en Netflix-kultur

Patty McCord är kvinnan bakom den speciella och framgångsrika kultur som bidragit till Netflixs succé. Nu kommer boken Powerful där hon avslöjar radikalt annorlunda sätt att leda människor. I månadens Chefboken sammanfattar ledarskapscoachen Maria Gerlofson tankarna bakom Netflix kultur.
chefboken4-content
Chefboken

Så skapar du en orädd organisation

Traditionell företagskultur — där det handlar om att passa in och komma överens — är dömd att misslyckas i den nya kunskapsekonomin. Framgång kräver istället ett flöde av idéer, nytt och kritiskt tänkande. Harvardforskaren Amy C Edmondson skriver i sin bok "The Fearless Organization" om hur chefer skapar orädda organisationer.
cb3_content
Chefboken

Talangprogram gör folk omotiverade

Hur ska organisationer lyckas utveckla och behålla talanger? Det är en fråga som allt fler ställer sig. Många investerar i program för att attrahera, utveckla och behålla de duktigaste medarbetarna. Men de leder sällan till önskat resultat.
ledarskapsparadoxen_content_3
Chefboken

Ledarskapsparadoxen utmanar chefer att tänka nytt

Det viktigaste verktyget för en framgångsrik ledare är insikten om att ledarskap inte handlar om enkla lösningar — utan om paradoxer. I en intelligent och ofta rolig bok om ledarskap tvingar hyllade föreläsare, forskaren och författaren Alf Rehn läsaren ur de vanliga tankespåren.
content-cb12
Chefboken

Här är ledarskapet bakom klyschorna

Vad hittar man om man ger sig ut på jakt efter de beteenden som verkligen ligger bakom chefers framgång? Om man struntar i ledarskapsklichéerna, och tittar på hårda data. Det bestämde sig Elena Lytkina Botelho och Kim Rosenkoetter Powell, författare till ”The CEO Next Door”, för att göra.
contentartikel
Chefboken

Datorer är bäst på rekrytering

Det är avgörande att anställa rätt medarbetare och dyrt att rekrytera fel, men många fortsätter att jobba som de alltid gjort, ofta utan vetenskaplig förankring.