contentartikel_1

Här är din guide till digital överlevnad

Vad krävs av ledare för att deras företag eller organisationer ska klara sig — och blomstra — i en tid när många går under? Det är den grundfråga som genomsyrar en ny och på förhand omtalad bok, ”Digital transformation”, av den visionära Silicon Valley-profilen Tom Siebel. Chefbokens redaktör, Björn Hedensjö, har läst och sammanfattat boken.

Siebel har själv blivit miljardär på sitt entreprenörsskap och är rådgivare för en rad amerikanska toppuniversitet. Han lyfter i boken upp fyra områden som helt avgörande att ha koll på för den som vill lyckas med en digital omställning: så kallade flexibla molntjänster, artificiell intelligens, ”big data” och ”sakernas internet” (internet of things).

Vad exakt handlar ”Digital transformation” om?

”Boken är en guide och grundkurs som är skriven för chefer och beslutsfattare som de kommande åren behöver ta ställning i helt affärskritiska frågor inom de fyra områden som tillsammans är kärnan i den digitala omvandlingen. Siebel hävdar att det vi sett hittills av digitalisering bara är små vågor att jämföra med den tsunami som ska komma. Den som inte hänger med är chanslös”, säger Björn Hedensjö.

Varför ska chefer läsa boken?

”Boken är väldigt väl underbyggd och det är tydligt att Siebel både har djup teoretisk och praktisk kunskap om ämnet”, fortsätter Björn Hedensjö. ”Även om Siebel är en tänkare på den allra högsta nivån är innehållet tillgängligt även för de som inte vet så mycket om digital omvandling, men vill lära sig mer. När man läst den har man koll på vad SaaS-bolag pysslar med eller vad ‘flexibla molntjänster’ och ”deep learning” egentligen innebär.”

Ta en smart genväg! Läs Digital Transformation på 19 min med Chefboken

Innehåller boken några konkreta tips för chefer?

”Hela storyn hittas som vanligt i Chefboken. Men visst finns det konkreta tips. Till exempel en steg för steg-instruktion för hur man kan implementera AI i sin organisation.”

Är den här boken relevant för alla chefer?

”Ja, det är en bok för alla chefer, och beslutsfattare på alla nivåer — Siebel påpekar till exempel att den här kunskapen är viktig för regeringar världen över. Oavsett vilken nivå du befinner dig på i din organisation har du användning av den kunskap som författaren delar med sig av i boken.”

Vad överraskade dig mest?

”Kanske hur otroligt fort allting går nu. Till exempel: på bara några år kan vi räkna med att allt från glasögon till medicinförpackningar kopplas upp mot internet — och det ger oss möjligheter att lösa mängder av problem som tidigare var omöjliga att lösa. Något jag tyckte var uppmuntrande var författaren optimism när det handlar om människans roll i denna digitala framtid. Automatisering kommer visserligen att ta bort många jobb, men också skapa mängder av nya typer av jobb. Han tror till och med att den digitala transformationen kommer att ge fler nya jobb än som försvinner. Men de organisationer och länder som är tidigt ute är de som kommer att vara vinnarna här”, avslutar Björn.

chefboken_marknadsbit
Chefboken

Ta en smart genväg till kunskap

Chefboken är ledarskapsböcker sammanfattade till 19 min läsning eller lyssning! Med Chefboken får du:
  • Sammanfattad måsteläsning för chefer
  • Tillgång till Chefbokens digitala bibliotek med över 100 titlar
  • Rabatt på hela boken via Adlibris

Relaterade artiklar

content-cb11
Chefboken

Generalister vinnare i en specialiserad framtid

Månadens Chefboken är David Epsteins Range. I en snabbt föränderlig värld med agila arbetssätt och ett ständigt lärande har generalisterna bättre förutsättningar att lyckas än specialisterna. Här är Chefbokens redaktör Björn Hedensjös tankar om boken. 
Lena Ahlin lyfter fram respekt och ärlighet som viktigt för lyckade rekryteringar. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Landa nya stjärnor med respektfull rekrytering

97 procent av de som rekryteras jobbar kvar efter tre år.   En viktig förklaring till den succén stavas respekt, menar rekryteringsföretaget Consensus. ”Ytterst handlar det om människor och deras framtid. Då är det väldigt viktigt att vara noggrann”, säger Lena Ahlin.
itsthemanager_content
Chefboken

Gallups nycklar till ökat engagemang

Ledare och organisationer har misslyckats med att maximera människors potential och möta nya behov hos arbetskraften. I senaste Chefboken sammanfattar ledarskapscoachen Maria Gerlofson It's the manager – resultatet av en omfattande studie från Gallup. 
maria-artikel1
Chefboken

Fem smarta chefsverktyg för självledarskap

Det ges ut tusentals ledarskapsböcker varje år fulla av tips och verktyg för hur du som chef kan leda dig själv på ett smartare sätt. Det är inte lätta att varken välja eller komma ihåg dem! Ledarskapscoachen Maria Gerlofson har valt ut fem av dem att använda som inspiration för att få bättre flyt i ditt jobb som chef.
powerful_content
Chefboken

Så skapar du en Netflix-kultur

Patty McCord är kvinnan bakom den speciella och framgångsrika kultur som bidragit till Netflixs succé. Nu kommer boken Powerful där hon avslöjar radikalt annorlunda sätt att leda människor. I månadens Chefboken sammanfattar ledarskapscoachen Maria Gerlofson tankarna bakom Netflix kultur.
chefboken4-content
Chefboken

Så skapar du en orädd organisation

Traditionell företagskultur — där det handlar om att passa in och komma överens — är dömd att misslyckas i den nya kunskapsekonomin. Framgång kräver istället ett flöde av idéer, nytt och kritiskt tänkande. Harvardforskaren Amy C Edmondson skriver i sin bok "The Fearless Organization" om hur chefer skapar orädda organisationer.
Viktoria Lindhé på &frankly berättar om frågorna som ger varningar om farlig stress. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

5 frågor som kan vända jobbstressen

En av tre har ingen ork kvar för att göra något alls efter jobbet. Något som chefen ofta inte vet om. En ”välmåendepuls” med några snabba frågor gör det enklare att få koll – och agera i tid.
cb3_content
Chefboken

Talangprogram gör folk omotiverade

Hur ska organisationer lyckas utveckla och behålla talanger? Det är en fråga som allt fler ställer sig. Många investerar i program för att attrahera, utveckla och behålla de duktigaste medarbetarna. Men de leder sällan till önskat resultat.