stress-8

Här är chefens 5 värsta egenskaper

Inkompetens, arrogans och konflikträdsla toppar listan över egenskaper som irriterar medarbetarna mest enligt en undersökning av Yougov.

Dessa dåliga egenskaper kan till och med göra dina medarbetare sjuka enligt Anna Nyberg, legitimerad psykolog och forskare vid Stressforskningsinstitutet, som skrivit en avhandling om hur chefers ledarskap påverkar medarbetarnas hälsa.

21 procent av deltagarna i undersökningen uppger att konflikträdsla är den allra sämsta egenskapen.

”Chefens oförmåga att hantera konflikter har visat sig påverka arbetsgruppens dynamik negativt så att det till exempel kan uppstå mer utstötnings- och mobbningsprocesser med mer stress och psykisk ohälsa i de här grupperna”, säger Anna Nyberg i ett pressmeddelande från Stressforskningsinstitutet.

Här är topplistan: 

1) Konflikträdsla – 21 procent

2) Tar inte vara på kompetens – 18 procent

3) Tål inte kritik – 13 procent

4) Allt ska göras på chefens vis – 12 procent

5) Litar inte på att de anställda tar eget ansvar – 10 procent

Läs också: 8 tips för att maxa din energi hela dagen

Missa inget – prenumerera på Chefs nyhetsbrev!

Chefs populära och kostnadsfria nyhetsbrev samlar varje vecka det bästa från Chef.se.

  • Ditt ledarskap: Senaste nyheterna om ledarskap
  • Din karriär: Tips, verktyg och inspiration

Klicka här: Gå med i Chefs nyhetsbrev!

Relaterade artiklar

Så botar du teknikstress på jobbet.
Arbetsmiljö

Så botar du teknikstress på jobbet

Digitala verktyg som underlättar arbetet är guld värt. Men när organisationen använder en uppsjö av program och appar kan teknikstress uppstå.
Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Annonssamarbete Chef + Utbildning.se

9 trender som revolutionerar ditt lärande

Är moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

Rätt digitala verktyg lyfter arbetsmiljön.
Arbetsmiljö

Undersökning: 7 av 10 vill ha bättre digitala verktyg

I en ny undersökning framkommer att företag som satsar på den digitala arbetsmiljön har större chans att uppnå tillväxtmålen – och behålla medarbetare.
Cheferna på France Télécom står åtalade för medarbetares självmord.
Arbetsmiljö

Chefer kan fängslas för våg av självmord

Rättegången kring den självmordsvåg som skakade det franska telekombolaget France Télécom för dryga tio år sedan går mot sitt slut. Höga böter och fängelse krävs av åklagaren.
Workcation kan sudda ut gränserna mellan arbete och fritid varnar experten.
Arbetsmiljö

Experten: Workcation rör ihop jobb och fritid

Modeordet ”workcation”, eller ”jobbmester” på svenska, är på frammarsch. Men är det en välsignelse eller förbannelse att jobba från poolkanten? Experten svarar.
Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson om dödsfall på arbetet.
Arbetsmiljö

Larmet: "Fler dör på jobbet än i skjutningar"

Arbetsrelaterade dödsfall ökar – och inte minst de som kan kopplas till stress är på frammarsch. Det visar Arbetsmiljöverkets rapport.
3 av 4 småföretagare jobbar över
Arbetsmiljö

Studie: 3 av 4 småföretagare jobbar på semestern

Tidsbrist är ett stort problem på mindre företag visar en ny undersökning, både för ägare och anställda. Samtidigt finns stor teknikoptimism.
Att jobba utomhus i 20 minuter sänker stressnivåerna med 10 procent.
Arbetsmiljö

Jobba utomhus i 20 minuter – sänk stressnivåerna

Att byta det instängda kontoret mot en arbetsplats ute i det fria kan göra underverk mot stress – redan efter en kort stund.