stress-8

Här är chefens 5 värsta egenskaper

Inkompetens, arrogans och konflikträdsla toppar listan över egenskaper som irriterar medarbetarna mest enligt en undersökning av Yougov.

Dessa dåliga egenskaper kan till och med göra dina medarbetare sjuka enligt Anna Nyberg, legitimerad psykolog och forskare vid Stressforskningsinstitutet, som skrivit en avhandling om hur chefers ledarskap påverkar medarbetarnas hälsa.

21 procent av deltagarna i undersökningen uppger att konflikträdsla är den allra sämsta egenskapen.

”Chefens oförmåga att hantera konflikter har visat sig påverka arbetsgruppens dynamik negativt så att det till exempel kan uppstå mer utstötnings- och mobbningsprocesser med mer stress och psykisk ohälsa i de här grupperna”, säger Anna Nyberg i ett pressmeddelande från Stressforskningsinstitutet.

Här är topplistan: 

1) Konflikträdsla – 21 procent

2) Tar inte vara på kompetens – 18 procent

3) Tål inte kritik – 13 procent

4) Allt ska göras på chefens vis – 12 procent

5) Litar inte på att de anställda tar eget ansvar – 10 procent

Läs också: 8 tips för att maxa din energi hela dagen

Missa inget – prenumerera på Chefs nyhetsbrev!

Chefs populära och kostnadsfria nyhetsbrev samlar varje vecka det bästa från Chef.se.

  • Ditt ledarskap: Senaste nyheterna om ledarskap
  • Din karriär: Tips, verktyg och inspiration

Klicka här: Gå med i Chefs nyhetsbrev!

Relaterade artiklar

hungrigmedarbetare1
Arbetsmiljö

”Hur hanterar jag medarbetare som går på diet?”

Mina medarbetare blir omotiverade och gnälliga när de är hungriga - vad kan jag göra?, frågar en läsare. Chefs expert Leif E Andersson, leg psykolog och ledarskapsutvecklare, svarar.
Carolina Fjellner på &frankly. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Nya sättet – så ökar du engagemanget i ditt team

12 000 svenska chefer använder verktyget &frankly för att öka engagemanget i sina team. ”Det har blivit chefernas digitala ledningsverktyg”, säger vd Caroline Fjellner. Nu lanseras ett ännu enklare och snabbare sätt att komma igång.
dubbelt-ledarskap
Arbetsmiljö

Forskning: Så får du delat ledarskap att funka

Delat ledarskap kan vara lösningen på för hög arbetsbelastning, visar svensk forskning. Dessutom blir beslutsgången snabbare och cheferna mer tillgängliga.
Bra kvalitet på arbetet gör att vi trivs på jobbet.
Arbetsmiljö

Studie: Väl utfört arbete gör att vi trivs på jobbet

I en ny studie från Malmö universitet framkommer att medarbetare som har möjlighet att göra ett gott arbete, och där kollegorna också presterar bra, trivs bättre.
Mobiolen är riktigt teknikstress-bov.
Arbetsmiljö

Så botar du teknikstress på jobbet

Digitala verktyg som underlättar arbetet är guld värt. Men när organisationen använder en uppsjö av program och appar kan teknikstress uppstå.
Rätt digitala verktyg lyfter arbetsmiljön.
Arbetsmiljö

Undersökning: 7 av 10 vill ha bättre digitala verktyg

I en ny undersökning framkommer att företag som satsar på den digitala arbetsmiljön har större chans att uppnå tillväxtmålen – och behålla medarbetare.
Cheferna på France Télécom står åtalade för medarbetares självmord.
Arbetsmiljö

Chefer kan fängslas för våg av självmord

Rättegången kring den självmordsvåg som skakade det franska telekombolaget France Télécom för dryga tio år sedan går mot sitt slut. Höga böter och fängelse krävs av åklagaren.
Workcation kan sudda ut gränserna mellan arbete och fritid varnar experten.
Arbetsmiljö

Experten: Workcation rör ihop jobb och fritid

Modeordet ”workcation”, eller ”jobbmester” på svenska, är på frammarsch. Men är det en välsignelse eller förbannelse att jobba från poolkanten? Experten svarar.