stress-8

Här är chefens 5 värsta egenskaper

Inkompetens, arrogans och konflikträdsla toppar listan över egenskaper som irriterar medarbetarna mest enligt en undersökning av Yougov.

Dessa dåliga egenskaper kan till och med göra dina medarbetare sjuka enligt Anna Nyberg, legitimerad psykolog och forskare vid Stressforskningsinstitutet, som skrivit en avhandling om hur chefers ledarskap påverkar medarbetarnas hälsa.

21 procent av deltagarna i undersökningen uppger att konflikträdsla är den allra sämsta egenskapen.

”Chefens oförmåga att hantera konflikter har visat sig påverka arbetsgruppens dynamik negativt så att det till exempel kan uppstå mer utstötnings- och mobbningsprocesser med mer stress och psykisk ohälsa i de här grupperna”, säger Anna Nyberg i ett pressmeddelande från Stressforskningsinstitutet.

Här är topplistan: 

1) Konflikträdsla – 21 procent

2) Tar inte vara på kompetens – 18 procent

3) Tål inte kritik – 13 procent

4) Allt ska göras på chefens vis – 12 procent

5) Litar inte på att de anställda tar eget ansvar – 10 procent

Läs också: 8 tips för att maxa din energi hela dagen

Missa inget – prenumerera på Chefs nyhetsbrev!

Chefs populära och kostnadsfria nyhetsbrev samlar varje vecka det bästa från Chef.se.

  • Ditt ledarskap: Senaste nyheterna om ledarskap
  • Din karriär: Tips, verktyg och inspiration

Klicka här: Gå med i Chefs nyhetsbrev!

Relaterade artiklar

Arbetsplats
Arbetsmiljö

Rekordhögt förtroende för chefen

Trots den sociala distanseringen under coronakrisen ökar förtroendet för chefer. Nu har hela 69 procent av svenskarna stort förtroende för sin närmaste chef, visar en undersökning.
Victoria Ödlund, hr-expert på Simployer, guidar till en lyckad onboarding.
Annonssamarbete Chef + Simployer

Lyckas med onboarding – på plats eller digitalt

En strukturerad introduktion av nya kollegor viktigare än någonsin. Oavsett om onboarding görs på plats eller digitalt.

Nicole Kavander
Arbetsmiljö

11 punkter: Så motverkar du rasism på arbetsplatsen

Många chefer är inte medvetna om sina implicita fördomar. Och oftast går det fel vid rekryteringen trots att man tror att man gör rätt. Det säger Nicole Kavander, som står bakom uppropet A call for change.
Två tummar upp
Arbetsmiljö

8 av 10 chefer nöjda med krisledarskapet

En majoritet av cheferna inom vård och omsorg är nöjda med ledarskapet under coronapandemin, visar en undersökning. Chefskollegorna samt familj och vänner har varit det viktigaste stödet under krisen. 
Klocka och arbetsplats med sex timmars arbetsdag
Arbetsmiljö

Varannan: Vi klarar åtta timmars arbete på sex timmar

55 procent av de svarande vill införa sex timmars arbetsdag, visar en ny Sifo-undersökning. Dessutom menar varannan att de skulle få lika mycket gjort på sex timmar som på åtta.
Fyra personer med
Arbetsmiljö

46 procent tycker att det gnälls mycket på jobbet

Nästan hälften, 46 procent, tycker att det gnälls mycket eller för mycket på arbetsplatsen, visar en ny undersökning från Manpower Work Life.
Distansjobb gör det svårare att uppmärksamma farlig stress.
Annonssamarbete Chef + Skandia

10 signaler på farlig chefstress

”Chefer behöver bli bättre på att söka stöd och ta emot hjälp när de känner igen varningssignaler”, säger Kristina Hagström, hälsostrateg.

Två personer som gör
Arbetsmiljö

Så coronasäkrar du arbetsplatsen

Smittfri arbetsplats – men hur? I en stor rapport berättar världens största hr-företag om hur du förbereder arbetsplatsen inför en ny verklighet där social distansering fortsatt är vad som gäller.