1) De har helt andra förväntningar på sin karriär
Det är en generation som är uppväxta med tv-spel (Pokemon, DragonBoll) eller musik som har blivit kraftigt remixad har lärt sig att skapa nya kombinationer, tänka om och ta isär bitar – för att sedan sätta samman på en nytt sätt. Forskning visar att många inom generationen har en annan syn på sin karriärstege. I stället för att bli anställd och stanna på ett företag hela yrkeslivet kan en karriär snarare innehålla flera starter och stopp.
Varje nytt jobb kan vara ett självförverkligande eller en upptäcktsresa i sig som varar i några år. Därför kan den mindre arbetsgruppen vara betydligt viktigare än företaget.
2) De trivs i platta organisationer
Många företag och organisationer har komplicerade hierarkier. Alla beslut måste gå i en viss kedja av beslutsfattare innan man kan ta ett slutgiltigt beslut. Den här generationen trivs desto bättre i en flytande organisation där man först går till den – för uppgiften – mest relevanta personen. Det kan av andra generationer uppfattas som att man försöker undergräva personers auktoritet, medan det i själva verket kan vara ett sätt att maximera kunnandet på företaget till max.
Talang för människor – läs boken på 19 min med Chefboken
3) De behöver en praktisk handledning
”Vad är syftet med det här?”. Generation Y är syftesdriven och behöver få ett tydligt samband mellan lärande och handledning. Därför kan det vara klokt att fokusera på ett mindre auktoritärt ledarskap där sammanhanget förklaras. Ett förslag är att ha en praktisk övning där en äldre och mer erfaren kollega får visa hur arbetsuppgiften ska utföras.
4) De sitter på en helt ny kunskap
Den äldre generationen har ovärderliga kunskaper och erfarenheter, den yngre generationen har ofta helt nya tekniska kunskaper. För dig som chef gäller det ska samverka för att få det bästa av två världar. Möjligheterna att lyckas blir större om den yngre generationen får ett tydligt syfte och uppsatta mål. Kanske löser din arbetsplats ett större samhällsproblem? Använd det i motivationen! Glöm inte att sätta upp delmål för att resan inte ska kännas allt för lång till en början.
5) De föredrar snabb och mer frekvent feedback
Kanske håller du medarbetarsamtal en gång per år när ni går igenom medarbetarens insats. Den typen av samtal passar ”generation y” sämre. I stället för formella utvärderingar föredrar generationen frekvent, men kortfattat, feedback löpande. Eftersom pengar inte är en lika präglad drivkraft för den yngre generationen är utveckling istället i fokus. Samtalen kan vara ett bra tillfälle för att vädra åsikter om hur arbetet bör utvecklas. Det är helt enkelt rätt omodernt att ta såna här avstämning 1-2 gånger per år.
Genom att inte ge feedback kan motivationen lätt försvinna och de yngre blickar snabbt ut mot arbetsmarknaden för en ny utmaning.
Lär dig lyckas med talangprogram
Med Chefboken får du sammanfattningar av böcker som får dig att ligga i framkant med nya metoder, idéer och trender inom ledarskap. I månadens bok djupdyker Handelsforskaren Kajsa Asplund i talent management och kopplingen till motivation- och prestationsforskningen. Lyssna eller läs på bara 19 minuter!
Med Chefboken får du:
- Tidsbesparande sammanfattningar
- Tillgång till Chefbokens digitala bibliotek med över 100 titlar
- Rabatt på hela boken via Adlibris
Prova 3 nr för endast 199 kr!