ted

Här är 5 TED-talks som lär dig hantera stress

Vi befinner oss just nu i årets mest stressiga tid. 

En undersökning från Chef visar att Sveriges chefer är så stressade att de har svårt att fokusera, fatta beslut och slutföra arbetsuppgifter.

”Stress i arbetslivet är ett av våra största samhällsproblem”, säger Cissi Elwin, chefredaktör och vd på Tidningen Chef.

Men hur ska man göra? På plattformen Ted, där experter berättar om sitt specialområde, finns det fem gratis föreläsningar om just stress och hur du ska göra för att hantera den i stressiga tider. De flesta tar mindre än tio minuter att titta på.

1) Så gör du stressen till din vän

Kelly McGonigal är psykolog och hennes föreläsning har fått över 18 miljoner visningar. Hon försöker vända på begreppet genom att hitta de positiva delarna med stress.

2) Allt du behöver är 10 minuter

10 minuter, när du ändå inte har annat att göra, är allt som behövs. Den teser driver experten mindfulness Andy Puddicombe här.

utabrand

Läs också: Studie: Enda metoden som funkar mot utmattning

3) Därför behöver vi solen

Hudläkaren Richard Weller har forskat varför skottar blir sjukare oftare än australiensare och berättar om vilka effekter solen kan ha på oss människor.

4) Så behåller du lugnet när du blir stressad 

Neuroforskaren Daniel Levitin lär dig att undvika allvarliga misstag när du är i stressiga situationer.

5) Konsten att hitta lugnet

Pico Iyer har lagt 30 år på undersöka lugnet. Här berättar han om sina insikter och vilka strategier du borde testa.

Kvinna som förbereder sig för comebacken på jobbet vid dator

Läs också: 5 tips: Så bäddar du för comebacken på jobbet

Relaterade artiklar

medarbetareisorg1800
Hälsa

Så stöttar du medarbetare i sorg under corona

När stigande dödssiffror rapporteras dagligen tvingas vi konfronteras med döden. Många har förlorat vänner, anhöriga eller kollegor, och du som chef kan behöva hantera svåra frågor framöver.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Grafik och illustration: Anna Harvard
Hälsa

Corona – chefens nya mardröm

En majoritet av cheferna sov för lite redan före coronapandemin. Nu uppger mer än en tredjedel att krisen fått dem att sova ännu sämre.
Nu är Jia-Chwen Wu kvitt sina svåra sömnproblem. Foto: Theresia Köhlin
Hälsa

Sömnbristen gav henne hallucinationer

Man kan inte ha en chef som är slutkörd och bara “hattar omkring”. Det menar Jia-Chwen Wu, som länge brottades med svåra sömnproblem och nu är extra vaksam på hur hennes team mår.
stresspadistans1800
Hälsa

12 konkreta råd – som tar udden av stressen vid distansjobb

Hur ska du som chef kunna skydda dina medarbetare och fånga upp tidiga tecken på stress när du främst möter dem genom en datorskärm? Här är 12 konkreta tips – baserade på forskning.
Inre utveckling kan vässa affärssinnet, visar forskning. Illustration: Øivind Hovlan
Hälsa

Bättre business med andlig utveckling

Personlig utveckling står inte i konflikt med framgångsrikt företagande. Det har Lasse Lychnell konstaterat i sin forskning på Handelshögskolan. Nu visar han vilka förmågor som förädlas och att mindfulness gör att cheferna kan känna större helhet i livet. 
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
Ett barn i röd tröja som läser en bok
Hälsa

Forskning: Läs en god bok – och må bättre

Att läsa en god bok är inte bara en skön verklighetsflykt utan har även visat sig vara bra för din psykiska hälsa. Läsning som medicin, så kallad biblioterapi, kan lindra oro och ångest.