happy-2

Happy happy-metoden: Fem steg till lyckligare förhandling

Tänk om du oftare fick gehör för dina tankar, åsikter och förslag. Då skulle din livskvalitet som chef höjas betydligt. Det menar förhandlingsexperten Lars-Johan Åge som i nya boken Happy Happy tipsar om hur du gör.

Som chef ägnar du sannolikt en stor del av din arbetsvardag med att förhandla och försöka enas med andra människor.

Kanske är det inte alltid du lyckas. När det skär sig kan det bli riktigt jobbigt, med ändlösa tjafsiga möten, försämrade relationer och i värsta fall okloka beslut som du helst velat slippa att fatta.

Det behöver inte vara så.

Lars-Johan Åge, ekonomie doktor vid Handelshögskolan i Stockholm, har i sin forskning studerat särskilt framgångsrika förhandlare. Det är bland annat utifrån de rönen han nu tagit fram en femstegsmetod med konkreta verktyg som han menar gör det lättare för alla att komma överens med vem som helst. I nya boken Happy Happy berättar han hur man gör.

”Om du följer stegen kommer framgångsfaktorerna inte bara att maximera dina chanser att få gehör för dina idéer och förslag. De hjälper dig också att samarbeta och hitta en gemensam väg framåt med personer som har ett annat perspektiv på tillvaron – och att göra detta på ett sätt som gör alla inblandade nöjda”, säger Lars-Johan Åge.

Steg 1: Positiv känsla

Det är betydligt lättare att enas om vi är på bra humör. Det gäller alla, även de du ska komma överens med. Försök därför ta med dig positiv känsla in i förhandlingsrummet.

Grundläggande inför en svår diskussion är att försöka sova ordentligt och äta en bra frukost. Att genom tanketeknik få till ett äkta leende kan ge förvånansvärda effekter under en förhandling, liksom ett par djupa andetag innan du bemöter kritik.

upptack

Läs också: Så upptäcker du Linkedin-bedrägeriet som sprider virus

Steg 2: Tänk till

Se till att förbereda dig ordentligt inför förhandlingen och noga fundera igenom olika alternativ. Här kan en viktighetslista vara ett bra hjälpmedel, där du å ena sidan spaltar upp det som är viktigast för dig själv, och å den andra det du tror betyder mest för din motpart. Googla, läs på och försök komma på så många lösningar som möjligt.

Steg 3: Fixa relationen

Att lyssna, visa nyfikenhet och förståelse är något av det viktigaste vi kan göra för att försöka komma överens, så vi inte uppfattas som självcentrerade. Prova att oftare använda frågeord som ”vad” och ”hur” för att få motparten att öppna sig, och fraser som ”hjälp mig att förstå …”. Nicka gärna bekräftande när du lyssnar – vilket inte nödvändigtvis behöver betyda att du håller med.

valavtalare

Läs också: Per Grankvist: Ditt val av talare avslöjar dig

Steg 4: Snacka rätt

Undvik köpslående, för in samtalet på en konstruktiv väg. Sök flera förslag på lösningar. Fokusera på behov och alternativ, alltså vad som är viktigt för er båda, och varför. Kombinationen av likheter och olikheter gör det ofta möjligt att nå en överenskommelse som alla inblandade i slutänden känner sig nöjda med.

Steg 5: Ha en plan B

En reservplan är nödvändig om du hamnar i ett läge där du märker att förhandlingen, trots alla dina förberedelser och ansträngningar, låser sig och inte leder framåt.

Den bästa plan B du kan ha vid sådana tillfällen är att ställa än mer specificerade frågor för att återta kontrollen och aktivera motpartens förnuft, i stället för att själv låsa dig vid en ståndpunkt. Bara genom att sakligt och utan ironi be motparten förklara exakt hur dennes position skulle kunna lösa problemet, kan du belysa bristerna i resonemanget och ge förhandlingen ny energi.

visningreg

Läs också: ”En kvinnlig regissör kan inte komma full till jobbet”

Relaterade artiklar

minskadstress
Hälsa

Forskning: Minskad stress ökar känslan av ungdomlighet

Har du tydliga rutiner och kontroll över ditt schema? Då är du troligen mindre stressad – vilket i sin tur kan öka känslan av ungdomlighet, visar ny forskning.
Bygg en hållbar chefskarriär. Anki Udd på Ledarna vet hur du gör. Foto: Robert Haecks
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Hur länge håller du som chef?

Är du fortfarande chef om 10 år? Svaret finns till stor del i din arbetssituation idag.
Anki Udd på Ledarna ger nödvändiga råd för en hållbar chefskarriär.

anstalldny
Arbetsmiljö

Här är 7 sätt att ge nyanställda starten de förtjänar: ”Röj tvivel”

Alla har någon gång varit nya på jobbet. Se till att dina nyanställda får starten de förtjänar. Du kommer tacka dig själv längre fram.
jobbetinterjvu
Karriär

5 skäl till att du inte fick jobbet – trots en ”lyckad” intervju

Allt kändes rätt på intervjun. Men ändå får du inte jobbet. Då kan det vara dags att utvärdera om det är något du kan göra annorlunda för att lyckas i din jobbjakt. 
oskrivnaregler
Karriär

10 oskrivna regler på jobbintervjun du kan bryta

På en jobbintervju finns det ett par oskrivna regler för hur du ska uppträda. Här är några du kan bryta med fördel.
framgangsrika
Beslutsfattande

5 saker framgångsrika ledare gör helt annorlunda

Alla chefer vill leda medarbetare som är motiverade och känner att arbetet är meningsfullt. Men hur gör du för att lyckas? Här är 5 punkter som framgångsrika ledare följer.
Martin Lewerth och medarbetarna hos Lots har jobbat i coworkinglokaler i tre år. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Convendum

Coworking – trend som ändrar ditt ledarskap

Martin Lewerth, vd för Scanias bolag Lots, är del av en snabbt växande trend. Så här leder han som coworkingchef.

kontorhemma-2
Hållbarhet

Forskning: Hemmakontor – uselt för jämställdheten

Jobba hemifrån, flexibla arbetstider – är det verkligen något som underlättar livspusslet? Ny forskning tyder inte på det.