happy-2

Happy happy-metoden: Fem steg till lyckligare förhandling

Tänk om du oftare fick gehör för dina tankar, åsikter och förslag. Då skulle din livskvalitet som chef höjas betydligt. Det menar förhandlingsexperten Lars-Johan Åge som i nya boken Happy Happy tipsar om hur du gör.

Som chef ägnar du sannolikt en stor del av din arbetsvardag med att förhandla och försöka enas med andra människor.

Kanske är det inte alltid du lyckas. När det skär sig kan det bli riktigt jobbigt, med ändlösa tjafsiga möten, försämrade relationer och i värsta fall okloka beslut som du helst velat slippa att fatta.

Det behöver inte vara så.

Lars-Johan Åge, ekonomie doktor vid Handelshögskolan i Stockholm, har i sin forskning studerat särskilt framgångsrika förhandlare. Det är bland annat utifrån de rönen han nu tagit fram en femstegsmetod med konkreta verktyg som han menar gör det lättare för alla att komma överens med vem som helst. I nya boken Happy Happy berättar han hur man gör.

”Om du följer stegen kommer framgångsfaktorerna inte bara att maximera dina chanser att få gehör för dina idéer och förslag. De hjälper dig också att samarbeta och hitta en gemensam väg framåt med personer som har ett annat perspektiv på tillvaron – och att göra detta på ett sätt som gör alla inblandade nöjda”, säger Lars-Johan Åge.

Steg 1: Positiv känsla

Det är betydligt lättare att enas om vi är på bra humör. Det gäller alla, även de du ska komma överens med. Försök därför ta med dig positiv känsla in i förhandlingsrummet.

Grundläggande inför en svår diskussion är att försöka sova ordentligt och äta en bra frukost. Att genom tanketeknik få till ett äkta leende kan ge förvånansvärda effekter under en förhandling, liksom ett par djupa andetag innan du bemöter kritik.

upptack

Läs också: Så upptäcker du Linkedin-bedrägeriet som sprider virus

Steg 2: Tänk till

Se till att förbereda dig ordentligt inför förhandlingen och noga fundera igenom olika alternativ. Här kan en viktighetslista vara ett bra hjälpmedel, där du å ena sidan spaltar upp det som är viktigast för dig själv, och å den andra det du tror betyder mest för din motpart. Googla, läs på och försök komma på så många lösningar som möjligt.

Steg 3: Fixa relationen

Att lyssna, visa nyfikenhet och förståelse är något av det viktigaste vi kan göra för att försöka komma överens, så vi inte uppfattas som självcentrerade. Prova att oftare använda frågeord som ”vad” och ”hur” för att få motparten att öppna sig, och fraser som ”hjälp mig att förstå …”. Nicka gärna bekräftande när du lyssnar – vilket inte nödvändigtvis behöver betyda att du håller med.

valavtalare

Läs också: Per Grankvist: Ditt val av talare avslöjar dig

Steg 4: Snacka rätt

Undvik köpslående, för in samtalet på en konstruktiv väg. Sök flera förslag på lösningar. Fokusera på behov och alternativ, alltså vad som är viktigt för er båda, och varför. Kombinationen av likheter och olikheter gör det ofta möjligt att nå en överenskommelse som alla inblandade i slutänden känner sig nöjda med.

Steg 5: Ha en plan B

En reservplan är nödvändig om du hamnar i ett läge där du märker att förhandlingen, trots alla dina förberedelser och ansträngningar, låser sig och inte leder framåt.

Den bästa plan B du kan ha vid sådana tillfällen är att ställa än mer specificerade frågor för att återta kontrollen och aktivera motpartens förnuft, i stället för att själv låsa dig vid en ståndpunkt. Bara genom att sakligt och utan ironi be motparten förklara exakt hur dennes position skulle kunna lösa problemet, kan du belysa bristerna i resonemanget och ge förhandlingen ny energi.

visningreg

Läs också: ”En kvinnlig regissör kan inte komma full till jobbet”

Relaterade artiklar

Teckning av en fylld plånbok
Karriär

Lönen viktigare för kvinnor än för män

Vill du rekrytera kvinnor? Se då till att erbjuda ett större lönekuvert.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Person som ser glad ut efter att ha fått feedback digitalt
Karriär

Så ger du feedback – som boostar karriär och prestation

Feedback boostar karriär och prestation – både för den som ger och tar emot. Men vilken typ av feedback fungerar bäst? Hjärnforskaren Alva Appelgren har undersökt sambandet.
distansarbete
Arbetsmiljö

Distansarbetet har ökat – med 400 procent

Under coronakrisen har distansarbetet ökat med mer än 400 procent i yrkesgruppen som har förutsättningar att jobba hemifrån, visar en ny undersökning. 39 procent av de som jobbar hemma är mer nöjda med sin arbetssituation än tidigare – men en majoritet saknar fikastunderna.
Foto: Mikael Fritzon / TT
Karriär

Så påverkar corona vår syn på yrkens status

Kraftigt ökad synlighet i media, balkongapplåder och snabbspår som utbildar hundratals frivilliga. Men betyder det att yrken i coronakrisens frontlinje kommer att få höjd status på sikt?
Pilot och doktor är två av de yrken som anses ha högst status
Karriär

Här är de 10 yrkena med högst status

Yrken med hög status sammanfaller ofta med lönenivån – men inte alltid. Här är de yrken som har högst status, enligt en ny undersökning.
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
kristins-webb-1280x720
Karriär

Uppsagd? 7 tips på hur du går vidare

Konkurser, varsel och uppsägningar — coronakrisen har fått stora delar av näringslivet att tvärnita. Arbetsförmedlingen rapporterar att man aldrig tidigare sett så höga varseltal.