Gör upp med ditt kontrollfreak

Ingen vill vara en petimeter. Man vill uppfattas som coachande och flexibel. En avslappnad typ som kan välja sina strider.

Men många högpresterande personer, som chefer ofta är, har en kontrollerande sida. Det upptäckte Emma Pihl när hon gjorde research inför boken Let Go! Bli fri från ditt kontrollbehov (Forum förlag).

Emma Pihl arbetar som coach och träffar många chefer i sitt jobb. I samtalen smyger det ibland fram att cheferna gärna vill småpeta i det mesta. Och det är fullkomligt mänskligt. Chefsrollen triggar igång kontroll­behov. Många upplever en stark bekräftelse i att ha full koll, och att vara näst intill oumbärlig.

»Det är inte fel att ha kontroll. Men när man börjar kräva uppföljning för sin egen skull, eller när man känner att man ror båten helt själv, bör man fundera över om man lägger sin energi på rätt saker«, säger Emma Pihl.

Vissa söker trygghet genom att styra och ställa med sin familj, andra är pedantiska, är rigida i sina åsikter eller snåla med pengar. Men allt är ett uttryck för viljan att bemästra omgivningen för att känna lugn.

»Det finns ofta ett mått av perfektionism i det. Man litar inte riktigt på andra. Antingen tror man att de inte kan göra något lika bra som en själv, eller att de har baktankar med vad de gör.«

En sund känsla av kontroll ger balans och harmoni. Men om man är alltför styrande tappar man lusten i jobbet. Du lägger tid på saker du egentligen inte får någon behållning av.

Emma Pihl har själv haft ett starkt kontrollbehov som ledde till att hon utvecklade anorexi.

Hennes framgångsrecept har varit att skifta fokus från att kontrollera det yttre till att kontrollera det inre.
»Nu kan min värld storma hur mycket som helst, eftersom jag har kontroll över min attityd och vad jag fokuserar på. Våra tankar är egentligen det enda vi kan styra, och jag har valt att lägga min energi på det.«

Fem sätt att släppa taget

1. Släpp taget om tiden. Sätt ett larm om du måste komma ihåg att göra något på en viss tidpunkt. Det ger dig frihet att släppa kontrollen och fokusera på det du gör.

2. Släpp taget om andras tankar. Sluta fundera över allt du har sagt eller hur andra kanske har uppfattat vad du har sagt. Du kan ändå inte kontrollera vad de tycker om dig. Stäng av den inre bandspelaren!

3. Släpp taget om ständig planering. En sak i taget. Om du ska planera något, så gör det under särskild planeringstid. Inte på lunchen, när du pratar med vänner eller när du tränar. Avsätt planeringstid, gärna som en start på dagen.

4. Släpp taget om effektiviteten. Människor som styrs av sitt kontrollbehov är ofta ett steg före i tankarna hela tiden. Försök hitta stunder då du är helt närvarande i mötet med andra människor.

5. Släpp taget om snabb prestation. Många chefer är högpresterare – målstyrda och fokuserade. De drivs av »kniven på strupen«. Våga använda dig av tillit ibland, låt saker mogna. Du kanske tar ett ännu klokare beslut än det förhastade.

Relaterade artiklar

jobbstress
Hälsa

Tips från coachen: 5 strategier när du drunknar i jobb

Höst, jobbtoppar, budgetarbete, bara två månader till jul och så en rejäl förkylning på det. Är det lite mycket nu? Du är inte ensam. Här är fem knep du kan pröva om du känner dig konstant överväldigad på jobbet.

Stressforskaren Sören Hjälm utbildar chefer och ledare om stress hos Consensus. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Lär dig kontrollera ditt ledarskap vid stress

Stress kan förgifta ditt ledarskapsbeteende. ”Chefer behöver träna på att hantera tuffa situationer”, säger stressforskaren Sören Hjälm som utbildar chefer hos Consensus. Lär dig fatta rätt beslut – inte beslut som styrs av stress.

stress-2-2
Arbetsmiljö

Undersökning: Stresshantering på jobbet får underkänt

Fler än var tionde svensk har varit sjukskriven för stress under de senaste tre åren, enligt en ny undersökning.

greta
Hållbarhet

Retorikexperten: ”Gretas tal kan få dubbel effekt”

Greta Thunbergs känsloladdade och konfrontativa tal jämförs redan med Martin Luther Kings ”I have a dream” och andra historiska anföranden. Men talet kan uppfattas på olika sätt, säger Chefs expert Sofia Kacim.
mikropaus
Hälsa

Därför ska du ta mikropauser

Ett kort break från skrivbordet är ofta synonymt med en kopp kaffe. Här är fem tips på annat du kan ägna dig åt som ger värdefull återhämtning.

aterhamtning
Hälsa

Ny studie: Jobbet är bra – för hälsan

Arbete är välinvesterad tid. Din hälsa och livskvalitet förbättras avsevärt av att gå till jobbet varje dag, visar ny forskning.
Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Det här gillar medarbetare allra mest med chefen

När medarbetare ska berömma sin chef är det tre egenskaper som oftast lyfts fram.
Det finns också områden där många tycker att chefen borde vässa sig.

byrajobb
Hälsa

5 frågor som hjälper dig att orka med motgångar

Förmågan att klara av svårigheter gör dig till en mer hållbar ledare. När du står inför stressade situationer är det viktigt att kunna stanna upp och reflektera.