effektivitet

Ge dig själv extra timmar

Fler timmar på dygnet är något många drömmer om.

Julian Birkinshaw och Jordan Cohen hävdar i sin artikel Make time for the work that matters, i Harvard Business Review, att det kan bli verklighet om du skapar dig tid för sakerna som verkligen är viktiga.

Så här går det till:

1. Identifiera. Skriv ner vad du gör på en dag och identifiera vilka arbets­uppgifter som är viktiga, respektive mindre viktiga för dig och företaget. Markera uppgifterna med lågt värde.

2. Bestäm. Bestäm vilka av arbets­upp­gifterna med lågt värde som:
– kan läggas ner helt utan negativa konsekvenser,
– kan delegeras utan större ansträngning,
– behöver struktureras om.

3. Delegera. Att delegera är ofta den största utmaningen men belöningen, om den fungerar, är just mer tid.

4. Planera. Sista steget är att planera vad du ska göra med tiden du just har vunnit. Skriv ner två eller tre saker som du borde göra men inte gör i dag.

Relaterade artiklar

feanvaro
Delegering

Frånvaro-mejl? Se upp för dessa dödssynder

För att inte ruinera ledigheten — och därmed dig själv — finns det tre viktiga saker att tänka på när du utformar ditt frånvaro-meddelande.
Viktoria Lindhé på &frankly hjälper chefer reda ut samarbetstrassel. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

6 frågor som hjälper chefen lösa samarbetsproblem

Samarbetsförmågan kan lyfta eller sänka ditt team. Och dig som chef. Chefer som tidigt tar tag i gnissel når bättre resultat – och blir mer uppskattade för sitt ledarskap. Så här tar du bäst tag i samarbetsproblem.
annhellenius
Beslutsfattande

”Digital inkludering nyckeln till framgång”

Hon har bjudit in 7-åringar till Stadshuset, ordnat programmeringspartyn och tillsatt ett digitaliseringsråd över sig själv. Nu regnar det priser över Ann Hellenius, it-direktör i Stockholms stad.
boxar
Delegering

Vilken prokrastinerartyp är du?

Är du perfektionisten, bedragaren eller kanske den som har tur? Det finns många olika sätt att skjuta upp det viktiga arbetet. Här är fem olika typer av prokrastinerare.
nykar-i-jobbet
Delegering

Bryt beroendet av jobbet – sex tips

Bara för att det känns bra behöver det inte betyda att det är särskilt hälsosamt att jobba så mycket som du gör. Så här slutar du kolla mejlen hemma och får ner förväntningarna på att du ska vara ständigt tillgänglig utanför arbetstid.
mote-konversation-2
Delegering

Så tackar du nej till mötet

Möten äter upp all din tid – känns det igen? Här är ett schysst sätt att tacka nej till ovälkomna inbjudningar.
Karin Agerman pluggar vidare efter sin doktorstitel, med en Executive MBA. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

”Jag blir aldrig fullärd”

En doktorstitel räcker inte. Nu pluggar Karin Agerman en Executive MBA också. ”Att lära mig nytt är det som driver mig”, säger hon.

temp
Arbetsmiljö

Så blir chefen en friskfaktor

Tjänstemän blir allt nöjdare med jobbet, men också sjukare. Det visar TCO:s nya rapport Friskt jobbat – allt att vinna. Gott ledarskap omnämns som särskilt viktig för att förebygga ohälsa. Här är åtta punkter som karaktäriserar det.