Gallups nycklar till ökat engagemang

Ledare och organisationer har misslyckats med att maximera människors potential och möta nya behov hos arbetskraften. I senaste Chefboken sammanfattar ledarskapscoachen Maria Gerlofson It’s the manager – resultatet av en omfattande studie från Gallup.

Verksamhetsutveckling
Text: Redaktionen
Publicerad

Ledare och organisationer har misslyckats med att maximera människors potential och möta nya behov hos arbetskraften. Det leder till sämre resultat, ökad sjukfrånvaro och stor personalomsättning. Och det är bara ledare som kan ändra utvecklingen. Det menar analysföretaget Gallups vd och deras chefsforskare i boken It´s the manager.

För sju år sedan kom Gallups studie som visade att väldigt få anställda, världen över, är engagerade i sina jobb. Det är inte mycket som förändrats sedan dess. Det visar den metastudie som Gallup nu gjort och som boken slutsatser bygger på. Förutom en mängd siffror presenterar de verktyg och fakta om vad som krävs för att medarbetare ska bli engagerade och hur vi bör möta framtidens nya krav. I senaste Chefboken sammanfattar ledarskapscoachen Maria Gerlofson deras slutsatser.

Vem ska läsa boken?

”Det här är en bok för alla som vill lyckas som ledare och organisation. Den ger konkreta nycklar till vad vi måste göra för att möta anställdas krav och behov. Dessutom finns gedigen statistik bakom deras påståenden.” säger Maria.

Hur kan jag som chef ha hjälp av boken?

”Du får korta råd och tips på hur du ska leda team, fatta bättre beslut, utveckla er kultur, coacha och ge feedback. Det är som en översikt du kan ha till hands för att påminna dig om vad som behövs. Den kan också vara bra att ha om du möter motstånd, eftersom alla slutsatser bygger på forskning och en mängd intervjuer. Det enda som saknas är hur organisationer ska jobba med klimatfrågan.”

Vilket tips gillar du mest?

”Det är tydligt att millennails och generation z vill ha chefer som coachar och ger kontinuerlig feedback och möjliggör utveckling. Att som chef ge feedback, lyssna, se och bry sig om sin personal har fantastisk effekt på resultatet och sjukfrånvaron.”

Vad kan jag börja göra direkt när jag läst boken?

”Stoppa din impuls att kritisera och titta på misstag. Fokusera på dina och andras styrkor. Vi blir inte bättre av kritik och dessutom tappar vi engagemanget. Fokuserar vi på våra styrkor utvecklas vi mer, blir bättre och känner större engagemang på jobbet. Kritik hämmar oss, beröm lyfter och utvecklar oss.”

Vad är mest förvånande?

”Att det är så viktigt att ha någon på jobbet som är en bra vän. Enligt Gallup är det bara tre av tio som säger att de har en bra vän på jobbet. Genom att dubbla antalet kan man öka vinsten med 10 procent. Det visar hur viktigt det är med goda relationer och bra samarbete.” avslutar Maria.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden