Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Från hr-chef till vd – i raketfart

I grundskolan ansåg lärarna att Sara Mohammar var en besvärlig elev. I dag är hon vd för Apoteksgruppen med 191 apotek och 1 400 anställda.

Karriär
Text: Redaktionen
Publicerad
Sara Mohammar, vd Apoteksgruppen.

TEXT ANN-KATRIN ÖHMAN

Den 10 april i år blev Sara Mohammar vd för Apoteksgruppen efter ett halvår som hr-chef på samma företag. I sitt ledarskap försöker Sara Mohammar vara som en blandning av Gandalf i Sagan om ringen och seriefiguren Svampbob Fyrkant.

”Jag är alltid lika optimistisk som Svampbob Fyrkant och precis som Gandalf är jag duktig på att se det stora i det lilla, jag tror jag kan se människors potential och ge dem stort förtroende. Jag detaljstyr inte, men finns där för att fatta beslut när det behövs.”

Sara Mohammar hade svårt att sitta still på lektionerna som barn och på gymnasiet gick hon vårdprogrammet. Vid sidan av gymnasiet jobbade hon extra inom äldreomsorgen och upptäckte då att hon har en empatisk förmåga. 1996 började hon på socionomprogrammet vid Lunds universitet.

”Jag trodde det skulle vara mycket debatter och samhällsengagemang, i stället gick allt ut på att lära sig socialsekreterarjobbet. Så jag bestämde mig för att ta ett sabbatsår och arbeta på ett gruppboende för människor med psykisk utvecklingsstörning och tilläggshandikapp.”

Det jobbet kom att bli avgörande för hennes framtida karriär. Arbetsmiljön var dålig med olika arbetslag i konflikt med varandra. Sara Mohammar bestämde sig för att arbeta med organisationspsykologi för att försöka göra något åt liknande problem och gick tillbaka till studierna. Efter utbildningen fick hon jobb som personalkonsulent för Helsingborgs stad, där hon snabbt fick ta ett stort eget ansvar och arbeta självständigt.

”Jag lärde mig otroligt mycket av att arbeta med arbetsmiljöfrågor. Jag upptäckte att jag har en fallenhet för att lösa konflikter. Det viktiga är att verkligen lyssna på alla inblandade i sådana lägen.”

Som vd tror Sara Mohammar att hon har en förmåga att inge hopp och göra medarbetarna peppade. Hon försöker ha ett vidvinkelperspektiv på de problem hon möter.

”Till exempel tittar jag inte bara på ett apoteks försäljningssiffror utan gör också engagemangsmätningar bland personalen och tittar på var apoteket ligger, om det har rätt produkter i förhållande till populationen som bor på orten, hur tillgången på farmaceuter ser ut och så vidare.”

När hennes man fick jobb i Stockholm 2007 började Sara Mohammar arbeta på Skanska. Fyra år senare blev hon headhuntad till jobbet som hr-chef på Mediamarkt. Plötsligt fick hon lära sig de svåra sidorna av jobbet, med neddragningar.

”Det var en nyttig erfarenhet för hittills hade mycket gått som på räls, men nu fick jag lära mig om mina egna tillkortakommanden och jag tror att det faktiskt har gjort mig till en bättre ledare. Vi behöver motgångar för att kunna utvecklas.”

”Det är ingen idé att sopa problemen under mattan, utan det är genom att möta och erkänna verkligheten som man kan hitta lösningar. Jag försöker att hela tiden vara väldigt öppen och på det sättet även hantera medarbetarnas förväntningar så att de ligger på en realistisk nivå”, säger Sara Mohammar.

Det blev också många uppdrag för Apoteksgruppen och hösten 2018 fick hon erbjudande att bli hr-chef. Uppenbarligen imponerade hon på Apoteksgruppens ägare, baltiska apotekskedjan Euroapotecha, för bara ett halvår senare utsågs hon till vd.

”Som hr-chef var jag med i ledningsgruppen och involverad i många olika delar av företaget. Jag tror att hr-chefernas åsikter behövs i en organisation och jag tycker rent generellt att de ska våga ta plats och tycka till om saker som ligger utanför det egna arbetsområdet, då blir nog inte jobbet en återvändsgränd i karriären.”

Sara Mohammar känner att hon har hamnat på rätt plats som vd och hade inga betänkligheter att tacka ja när hon fick erbjudandet.

”På den här posten knyter jag samman alla mina tidigare erfarenheter.”

3 karriärtips från Sara Mohammar

Var modig och tänk: ”Det är läskigt, men inte farligt.”

Träna på din kommunikation: ”Hur ska jag förmedla budskapet?”

Bara för att du är bra på något så behöver det inte vara rätt för dig. Fundera över vad du verkligen vill göra.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden