uppsagningarbjorn

Fråga psykologen: ”Hur ska man informera om uppsägningar?”

Hur ska man informera om uppsägningar i coronakrisen? Och hur hanterar man med medarbetare som haft missbruksproblematik eller som sprider apokalyptisk stämning på videomötena? Det är några frågor psykologen Björn Hedensjö fått om svåra samtal i Chefs facebookgrupp Chefa i coronakrisen. Här ger han svar på dem.

Frågorna till Björn Hedensjö speglar den förändrade arbetssituationen för chefer och medarbetare, och de särskilda problem som kan uppstå här. Flera frågor handlar om svåra samtal med medarbetare om beteenden som anses problematiska .

Här är några av de anonymiserade frågorna och svaren:

Fråga: Jag funderar på hur det fungerar med motivitationen under hemmajobb. Första veckan känns det ju som att alla varit superpigga. Men vad händer vecka två? Hur kan man förebygga en eventuell dipp? Vad händer i hjärnan på oss när vi är ensamma mer än vanligt, och hur kan man upprätthålla engagemanget och motivationen både hos sig själv och andra?

Björn Hedensjö svarar: Att sätta nya vanor och beteendemönster är svårt. Att byta till hemmajobb är inget undantag, och särskilt utmanande eftersom det är en miljö som verkligen tar fram prokrastineraren i oss. Ett sätt att hjälpa sig själv är att sätta regler och rutiner — planera gärna hela dagen! Skapa signaler som påminner dig om det du ska göra. I det här fallet skulle det kunna handla om att du sätter ett mobillarm på den tid du ska utföra en viss uppgift. Att ta hjälp av ett yttre ”socialt tryck” kan också vara bra, både när det gäller en själv och som chef för andra. Det kan handla om att man kommer överens med någon om att leverera något vid en viss tid, har flera dagliga videokonferenser eller ”check in” vid förutbestämda tidpunkter. För att bibehålla motivationen är det så klart också viktigt att ta hand om sig själv! Att ge sig själv utrymme för motion, sömn, korta pauser, och relationer (även om kontakten sker på distans) är sådant som vi vet ger ett bra skydd mot stress och som är särskilt viktigt för vårt mående i tuffa perioder.

Charlotte Forssander, advokat och arbetsrättsexpert

Läs också: 10 frågor och svar om arbetsrätt – under corona

Fråga: Är ett litet företag på fem anställda, vad ska jag tänka på när jag ska informera de andra om att jag varit tvungen att säga upp en medarbetare på grund av arbetsbrist denna vecka?

Björn Hedensjö svarar: Jag vet av egen erfarenhet hur svårt detta kan vara. Ingen tycker om att vara den som kommer med svåra besked, och du har dessutom ditt företag att tänka på. Det finns faktiskt ett sätt som alltid är rätt i de här sammanhangen – och det är att inte linda in saker på ett oärligt sätt utan att rakt kommunicera hur saker och ting faktiskt ligger till, baserat på den information man har. Det är exempelvis lätt hänt att man försöker ge (falskt) hopp. Sådana impulser triggas ofta hos chefen vid svåra samtal. Här kan man till exempel tänka sig en stark oro hos de kvarvarande medarbetarna om att även de ska förlora jobbet. Det här betyder inte att du ska vara hård, kall och oempatisk i kontakten med dessa medarbetare. Tvärtom, visa att det är okej att de känner sig oroliga, och var tillgänglig för att efter bästa förmåga besvara frågor som kan uppstå.

Fråga: Jag är orolig för en av mina medarbetare som har en tidigare missbruksproblematik. Det känns samtidigt som något jag absolut inte skulle föra på tal, för jag har ingen konkret anledning till oron. Ingenting har hänt. Det kanske bara är något jag har fått för mig, att det kan vara en risk för honom att jobba hemma. Är det ett kontrollbehov som spökar, eller kan det vara på riktigt? Och vad borde jag i sådana fall göra då?

Björn Hedensjö svarar: På ett sätt är det lite beroende på kontext. Till exempel: har han en historia av återfall? Var det nyligen som han befann sig i missbruk? I så fall tycker jag att det kan vara värt att stämma av med honom på ett vänligt sätt – ”jag vet ju att du har haft bekymmer med missbruk tidigare, och vill bara kolla hur det känns för dig att jobba hemma? Om det är extra svårt, finns det något vi kan göra för att underlätta? Har du det stöd du behöver i detta?” Annars tycker jag att du kan låta det bero och släppa tanken på saken om det inte dyker upp några konkreta problem att hantera.

Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation.

Läs också: Expertens kristips: ”Orka skapa dialog med dina medarbetare”

Fråga: Jag är chef över ett team på åtta personer och vi tar eftermiddagsfikor via videokonferens. En av medarbetarna är otroligt orolig och arg över läget i Sverige, berättar om vad hen läst i utländska medier och sprider väldigt mycket ”apokalyptisk” känsla i samtalen. Hen blir rasande andra medarbetare berättar att de ätit på restaurang eller tränat på gymmet. De har inga symptom, ska tilläggas. Som chef vet jag inte hur jag ska hantera detta. Å ena sidan har jag förståelse för att den arga medarbetaren är rädd och orolig, men eftersom ingen vet vad rätt åtgärd är, anser jag heller inte att hen har rätt att diktera vad hens kollegor får och inte får göra så länge de följer myndigheternas allmänna rekommendationer. Tacksam för tips och råd!

Björn Hedensjö svarar: Jag förstår att detta blir besvärligt för dig. Jag tycker att du har helt rätt och att du ska ta ett enskilt samtal med medarbetaren och uttrycka dig ungefär så som du gör i frågan här! Dvs att du har förståelse för hur hen känner men att den här oron och ilskan behöver hanteras utanför jobbet eftersom det påverkar gruppen negativt.

Fråga: Jag har flera medarbetare som upplever att de är i en riskgrupp och vill jobba hemifrån, men inte är i en bekräftad riskgrupp. Vi jobbar på en arbetsplats där vi inte kan jobba hemma. Det kan till exempel handla om att de har astma eller är gravida, och än så länge är dessa inte bekräftade riskgrupper även om det går rykten om att det skulle kunna vara så. Hur ska jag som chef prata med dem?

Björn Hedensjö svarar: Flexibilitet är ofta en bra egenskap för chefer, men när det blåser behövs verkligen något att hålla i – som en företagspolicy eller när sådan saknas direktiv från myndigheter. Utan att ha koll på hur det ser ut just vad gäller graviditet och astma så låter det fullt rimligt att utgå från vad berörda myndigheter säger och att lugnt och sakligt förklara att detta gäller på arbetsplatsen. För att nå ut till personen gäller att visa att deras känsla är fullt giltig även om personens uppfattning i sakfrågan inte bekräftas. ”Jag förstår verkligen din oro nu när vi är i ett så stökigt läge, men vi förhåller oss här till vad experter på berörda myndigheter säger och de räknar inte X och X till riskgrupperna.”

Malin Skans, chef på Handelsbanken.

Läs också: Chef på Handelsbanken: ”Vi handspritar kodlåsen flera gånger om dagen”

bjorn-stress
Webbkurs: Stresshantering för chefer

Björn Hedensjö: Så hanterar du stressen

I webbkursen lär psykologen, poddaren och författaren Björn Hedensjö dig:
  • Att hantera skadlig och riskfylld stress.
  • Att motverka problem med stress på och utanför jobbet.
  • Lär dig konkreta verktyg för stresshantering – för dig själv och dina medarbetare.

Relaterade artiklar

Petter Wåhlberg, anstaltschef för Storboda. Foto: Martina Huber
Beslutsfattande

Anstaltschefen: ”Man kan inte pausa ett fängelse”

Coronakrisen har skruvat upp pressen på chefer inom Kriminalvården. Ett tufft läge har blivit tuffare. ”Vi alla klarar av lite mer än vi tror”, säger anstaltschefen Petter Wåhlberg.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
kvinnlig_chef
Konflikthantering

Forskning: Tuffare få kritik av kvinnlig chef

Kvinnliga chefer diskrimineras ”underifrån”, visar ny forskning. Medarbetare av båda könen blir betydligt mer upprörda av negativ feedback från kvinnliga chefer än manliga.

Meghan Markle och prins Harry
Konflikthantering

”Kungliga krisen symbolisk för ett ledarskap i förändring”

När prins Harry och Meghan förklarade att de inte längre fogar sig i ledet utan tänker bo halva året i Kanada gruffar farmor drottning Elizabeth. Men ledarskapsexperten Alexander Holmberg myser: ”Det här är exakt vad många styrelser och vd:ar brottas med i dag.”
Två män i samtal.
Konflikthantering

Viktigaste tipset för svåra samtal

Många chefer drar sig för svåra samtal. Kommunikationsexperten Leena Männik Styren vill med boken Chefens 42 samtal – samtal du våndas inför och alla andra samtal ge konkreta verktyg för dialoger om allt från löner till kränkningar och missbruk.

gretathunbergaretsperson
Konflikthantering

Greta Thunbergs 4 viktigaste ledaregenskaper

Som första svensk någonsin har klimataktivisten Greta Thunberg fått utmärkelsen Årets person av amerikanska tidskriften Time. Här är fyra saker du som ledare kan lära dig av henne.

al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
rpc
Konflikthantering

Rikspolischefen: ”Så arg får du bli som chef”

I podden Chef Dilemma svarar rikspolischef Anders Thornberg på hur mycket känslor man får visa som chef: ”Jag hade rätt hett humör när jag var yngre, jag också.”