utsikt

Forskning: Rätt utsikt från skrivbordet kan minska stressen

Har du en bra utsikt från ditt skrivbord? Nu visar forskning att de som kan följa väder- och årstidsutvecklingen trivs bättre på jobbet.

Att det är viktigt med dagsljus på arbetstid har du säkert hört. Men nu har Arbetsmiljöverket sammanställt forskning som pekar på vikten av att ha en bra utsikt på jobbet. Om du från din arbetsstation kan följa väderutvecklingen och årstidsväxlingar är chansen större att du mår bättre, skriver Prevent.

Enligt Arne Lowden, docent vid Stressforskningsinstitutet vid Stockholm Universitet, kan du med rätt utsikt minska känslan av att vara instängd. Det har även fler hälsofördelar.

”Vårt välbefinnande ökar om vi kan titta ut när vi sitter och jobbar. Vi trivs bättre och stressen minskar”, säger han.

Han pekar också på att morgonljuset har en stor betydelse för vår hälsa. Det hänger ihop med att det gör oss trötta på kvällen, vilket i sin tur påverkar den viktiga sömnen. Om du missar morgonljuset är risken stor att du inte är trött när det är läggdags, skriver Prevent.

sovabattre

Läs också: Sov som en stock – med 20-minutersregeln

Relaterade artiklar

Collage av en man i blå tröja som skriver, samt bild från Island
Hälsa

Skrik ut din frustration – över isländska vidder

Trött på corona och osugen på att börja jobba? Nu kan du skrika ut dina känslor bland isländska berg och vattenfall – från din egen dator.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
Regnbågsflagga
Arbetsmiljö

Checklista: Så jobbar du inkluderande med hbtq-frågor

Som chef har du enligt diskrimineringslagen ansvar för att skapa en inkluderande arbetsplats där ingen diskrimineras. Här är en checklista i 6 steg.
oro, anpassningsstörning, psykologi
Hälsa

Lider du också av anpassningsstörning?

Efter en kris, som en pandemi, kan det komma en psykologisk reaktion i form av förstärkt oro, ångest och depression. Det händer så ofta att den fått ett eget namn – anpassningsstörning. Så här hjälper du dig själv och dina medarbetare att hantera den.
Man som springer och har en tankebubbla med en facebook-tumme i
Hälsa

Skryt ger träningspepp

Träna med en kompis och skryt om det i sociala medier. Så lyder receptet som motiverar dig till att hålla i din träning och förbättra din hälsa.
Person på väg från kbt-terapi
Hälsa

KBT kan boosta ditt immunsystem

Kognitiv beteendeterapi (KBT) har dokumenterad effekt på mentala problem som utbrändhet, depression och orosproblematik – men inte bara det. Nu har man även sett att det boostar kroppens biologiska system.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Person med huvudet in en skärm som drar ut en elkontakt
Hälsa

Därför blir du så trött av videomöten

Känner du dig också helt slut efter en dag av videmöten på distans? Anledningen är att den dissonans som uppstår när våra hjärnor – men inte våra kroppar – är tillsammans orsakar motstridiga känslor som är utmattande att hantera.