Två timmar i naturen - allt som behövs?

Forskning: Boosta dig i naturen – 2 timmar per vecka räcker

Vill du behålla den sköna semesterkänslan en bit in på hösten? En god idé kan vara att vistas i naturen – i alla fall två timmar per vecka, visar ny svensk-brittisk forskning.

Det är universitetet i Exeter och Uppsala universitetet som tillsammans gjort en omfattande studie. Genom att hämta in hälsodata från 20 000 britter kunde man se att personer som spenderar minst två timmar i veckan i naturen mådde bättre psykiskt och fysiskt, skriver Science Daily.

I exemplet definierades naturen som naturreservat, stadsparker, landsbygden och stranden. Det spelade enligt forskarna mindre roll om man gjorde flera korta besök eller ett längre. Man kunde inte heller se någon större skillnad i demografin, alltså faktorer som ålder, kön och bostadssituation.

sommarkansla1

Läs också: Vetenskapen: 8 bevisade sätt att förlänga semesterkänslan

Det var med andra genomgående att naturen hade en positiv effekt på hälsan.

”Vi har länge vetat att naturen gör gott för oss. Men nu kan vi också säga mer specifikt hur lång tid du bör spendera i naturen varje vecka för att ta del av hälsofördelar”, säger Mat White, en av forskarna bakom studien.

Han hoppas att studien kan inspirera fler att vistas i naturen och tycker att två timmar i veckan är ett realistiskt mål för alla att nå upp till. Även om man är en urban stadsbo med ett späckat schema.

Terry Hartig, professor vid Uppsala universitet som medverkat till studien, tror att tid i naturen kan ge oss större perspektiv.

”Vi kan få ett större perspektiv på våra livsförhållanden, minska stress och även njuta mer av kvalitetstid med familj och vänner”, säger han.

 

skogen

Läs också: Därför är ett skogsbad bra för din hälsa

Relaterade artiklar

litengrupp
Hälsa

Små arbetsgrupper friskare än stora

12-15 medarbetare. Det är den bästa storleken på en personalgrupp, enligt hr-företaget Nyckeltalsinsitutet.

Carolina Fjellner på &frankly. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Nya sättet – så ökar du engagemanget i ditt team

12 000 svenska chefer använder verktyget &frankly för att öka engagemanget i sina team. ”Det har blivit chefernas digitala ledningsverktyg”, säger vd Caroline Fjellner. Nu lanseras ett ännu enklare och snabbare sätt att komma igång.
jobbhalsohost
Hälsa

11 tips – så får du en friskare jobbhöst

Inte bara vabruari innebär sjuka och vabbande medarbetare. Även början av hösten kvalar in som riskperiod – och sedan blir det tyvärr bara värre.

hungrigmedarbetare1
Arbetsmiljö

”Hur hanterar jag medarbetare som går på diet?”

Mina medarbetare blir omotiverade och gnälliga när de är hungriga - vad kan jag göra?, frågar en läsare. Chefs expert Leif E Andersson, leg psykolog och ledarskapsutvecklare, svarar.
semestervila
Hälsa

Så här förvaltar du semestervilan bäst

Det krävs inte mer än 7–15 minuter per dag för att behålla semesterlugnet.
cb_content_mindfulness
Hälsa

Bli en närvarande och osjälvisk ledare

I månadens Chefboken får du tips och råd hur du kan förstå och leda din organisation med hjälp av mindfulness, osjälviskhet och medkänsla.
Hälften av svenskarna dricker mer på sommaren.
Hälsa

Rapport: Hälften tror att kollegan dricker för mycket

Sommar och semester innebär ett ökat alkoholintag för en stor del av svenskarna. Samtidigt misstänker hälften att en kollega dricker för mycket. Experterna ger tips om hur du kan agera som chef.
Styrketräning hjälper mot klimakteriebesvär.
Hälsa

Ny forskning: Träning kan hjälpa chefer - genom klimakteriet

Forskare vid Linköpings universitet har gjort en världsunik studie av sambanden mellan styrketräning och klimakteriebesvär.