somnbrist-2

Forskare: 3 myter om sömnbrist vi kan avfärda

Med våren kommer ljuset – och för många även sömnsvårigheter. Men vad stämmer egentligen när det kommer till sömnbrist? Här är 3 myter som KI-forskare kan avfärda.

Under våren kommer ljusare kvällar och morgnar. Det borde kanske fylla på med ny energi. Dessvärre är det inte ovanligt att få sömnsvårigheter den här tiden på året. Framför allt är det djupsömnen, den som är som längst under de första fyra timmarna, som kan bli lidande.

Men vilka myter finns det när det kommer till sömn? Sömnforskare vid Karolinska institutet i Solna har plockat fram några som kan avfärdas.

sovapajobbet

Läs också: Forskare: Därför ska du ta en ”powernap” – varje dag

Myt 1) ”Det är farligt att sova mer än 7 timmar/natt”

Nej. Ditt sömnbehov är väldigt individuellt och varierar dessutom över livet.

Myt 2) ”Jag fungerar inte alls om jag inte får sova”

Nej, lättare sömnbrist kan man kompensera för. Sömnbrist i sig ger en viss funktionsnedsättning, men det betyder inte att du sätts helt ur spel.

Myt 3) ”Jag sov dåligt i natt och behöver vila”

Är du drabbad av insomni kan det inte botas med vila. Snarare menar forskarna att det är aktivitet som är bästa botemedlet. Med andra ord ska du röra på dig, helst utomhus, vilket gör dig trött lagom till det sängdags.

ahhh

Läs också: Snabbkurs på 2 minuter: Så sover du bättre – i natt

Relaterade artiklar

semestervila
Hälsa

Så här förvaltar du semestervilan bäst

Det krävs inte mer än 7–15 minuter per dag för att behålla semesterlugnet.
cb_content_mindfulness
Hälsa

Bli en närvarande och osjälvisk ledare

I månadens Chefboken får du tips och råd hur du kan förstå och leda din organisation med hjälp av mindfulness, osjälviskhet och medkänsla.
Hälften av svenskarna dricker mer på sommaren.
Hälsa

Rapport: Hälften tror att kollegan dricker för mycket

Sommar och semester innebär ett ökat alkoholintag för en stor del av svenskarna. Samtidigt misstänker hälften att en kollega dricker för mycket. Experterna ger tips om hur du kan agera som chef.
Styrketräning hjälper mot klimakteriebesvär.
Hälsa

Ny forskning: Träning kan hjälpa chefer - genom klimakteriet

Forskare vid Linköpings universitet har gjort en världsunik studie av sambanden mellan styrketräning och klimakteriebesvär.
Att meditera i 15 minuter kan vara lika positivt som en semesterdag.
Hälsa

Meditera 15 minuter – motsvarar en semesterdag

Redan småstressad över att komma tillbaka till kontoret? Här är tricket som psykologerna menar kan vara lika effektivt för hälsan som att semestra.
Cheferna på France Télécom står åtalade för medarbetares självmord.
Arbetsmiljö

Chefer kan fängslas för våg av självmord

Rättegången kring den självmordsvåg som skakade det franska telekombolaget France Télécom för dryga tio år sedan går mot sitt slut. Höga böter och fängelse krävs av åklagaren.
Så kopplar du av på riktigt under semestern.
Hälsa

6 steg: Så kopplar du av på semestern – på riktigt

Ibland är det lättare sagt än gjort att koppla av på semestern. Den som har hög arbetsbelastning kan till och med bli mer stressad av att inte vara på jobbet. Följ dessa sex steg för att kunna njuta av semestern till fullo.
Workcation kan sudda ut gränserna mellan arbete och fritid varnar experten.
Arbetsmiljö

Experten: Workcation rör ihop jobb och fritid

Modeordet ”workcation”, eller ”jobbmester” på svenska, är på frammarsch. Men är det en välsignelse eller förbannelse att jobba från poolkanten? Experten svarar.