somnbrist-2

Forskare: 3 myter om sömnbrist vi kan avfärda

Med våren kommer ljuset – och för många även sömnsvårigheter. Men vad stämmer egentligen när det kommer till sömnbrist? Här är 3 myter som KI-forskare kan avfärda.

Under våren kommer ljusare kvällar och morgnar. Det borde kanske fylla på med ny energi. Dessvärre är det inte ovanligt att få sömnsvårigheter den här tiden på året. Framför allt är det djupsömnen, den som är som längst under de första fyra timmarna, som kan bli lidande.

Men vilka myter finns det när det kommer till sömn? Sömnforskare vid Karolinska institutet i Solna har plockat fram några som kan avfärdas.

sovapajobbet

Läs också: Forskare: Därför ska du ta en ”powernap” – varje dag

Myt 1) ”Det är farligt att sova mer än 7 timmar/natt”

Nej. Ditt sömnbehov är väldigt individuellt och varierar dessutom över livet.

Myt 2) ”Jag fungerar inte alls om jag inte får sova”

Nej, lättare sömnbrist kan man kompensera för. Sömnbrist i sig ger en viss funktionsnedsättning, men det betyder inte att du sätts helt ur spel.

Myt 3) ”Jag sov dåligt i natt och behöver vila”

Är du drabbad av insomni kan det inte botas med vila. Snarare menar forskarna att det är aktivitet som är bästa botemedlet. Med andra ord ska du röra på dig, helst utomhus, vilket gör dig trött lagom till det sängdags.

ahhh

Läs också: Snabbkurs på 2 minuter: Så sover du bättre – i natt

Relaterade artiklar

grata
Hälsa

Gråt ut på jobbet – och hitta lugnet

Trots allt snack om att glada medarbetare är produktiva är det inte fel med lite tårar på jobbet. Det är högst mänskligt och kan vara tecken på en hälsosam arbetsplats.

intro_motesskola
Annonssamarbete Chef + Svenska Möten

Stor guide: Bli en mästare på möten

Lär dig leda och nå mål med hjälp av effektiva och inspirerande möten. Här i Chefens mötesskola blir du en stjärna som mötesledare – i 6 steg.
Julbord med dryck
Hälsa

En av tio undviker julbordet – kollegorna dricker för mycket

Tre av fyra svenskar tycker inte att det är viktigt med alkohol på jobbets julbord, visar en ny undersökning. Samtidigt uppger över hälften att det finns en förväntan om att de ska dricka alkohol när det sker.
En kvinna som gäspar och kaffekopp
Hälsa

Forskare: ”Maxa tuppluren – med kaffe”

Att en tupplur minskar stress och boostar immunsystemet är redan vetenskapligt bevisat. Nu kommer tips från Stressforskningsinstitutet om hur du kan få ännu mer ut av tuppluren – genom att ta en kopp kaffe.
4 av 10: ”Chefen inte tillräckligt engagerad i hälsan på arbetsplatsen
Arbetsmiljö

4 av 10: ”Chefen inte tillräckligt engagerad i hälsan”

Trots att både fysiskt och psykiskt välmående på jobbet stått i fokus under senare år är många fortfarande missnöjda med hur frågan värderas på arbetsplatsen. Det framgår av en ny undersökning.

walk
Hälsa

Högre produktivitet – med en kvarts promenad

15 minuters promenad om dagen. Om arbetsgivare uppmanade sina anställda till det skulle produktiviteten världen över öka med motsvarande 100 miljarder dollar, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

 

Ställ frågor om engagemanget – och ta action på de svar du får, säger Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

7 frågor du ska ställa till dina medarbetare 2020

Gör enkla frågor om engagemang till en framgångsfaktor i ditt ledarskap. ”Då kommer du åt en hävstångseffekt”, säger Viktoria Lindhé på &frankly. Här tipsar hon om konkreta actions för chefer ­– när medarbetarnas engagemang sviktar.
petrany
Hälsa

Checklista för december: Så hinner du jobba klart

Här är effektivitetskonsulten Petra Brasks bästa råd för jobbårets sista månad.