somnbrist-2

Forskare: 3 myter om sömnbrist vi kan avfärda

Med våren kommer ljuset – och för många även sömnsvårigheter. Men vad stämmer egentligen när det kommer till sömnbrist? Här är 3 myter som KI-forskare kan avfärda.

Under våren kommer ljusare kvällar och morgnar. Det borde kanske fylla på med ny energi. Dessvärre är det inte ovanligt att få sömnsvårigheter den här tiden på året. Framför allt är det djupsömnen, den som är som längst under de första fyra timmarna, som kan bli lidande.

Men vilka myter finns det när det kommer till sömn? Sömnforskare vid Karolinska institutet i Solna har plockat fram några som kan avfärdas.

sovapajobbet

Läs också: Forskare: Därför ska du ta en ”powernap” – varje dag

Myt 1) ”Det är farligt att sova mer än 7 timmar/natt”

Nej. Ditt sömnbehov är väldigt individuellt och varierar dessutom över livet.

Myt 2) ”Jag fungerar inte alls om jag inte får sova”

Nej, lättare sömnbrist kan man kompensera för. Sömnbrist i sig ger en viss funktionsnedsättning, men det betyder inte att du sätts helt ur spel.

Myt 3) ”Jag sov dåligt i natt och behöver vila”

Är du drabbad av insomni kan det inte botas med vila. Snarare menar forskarna att det är aktivitet som är bästa botemedlet. Med andra ord ska du röra på dig, helst utomhus, vilket gör dig trött lagom till det sängdags.

ahhh

Läs också: Snabbkurs på 2 minuter: Så sover du bättre – i natt

Relaterade artiklar

guna
Hälsa

Studie: Sov bättre – gunga dig till sömns

Sommarljuset kan störa nattsömnen.
Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Annonssamarbete Chef + Utbildning.se

9 trender som revolutionerar ditt lärande

Är moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

stressade
Arbetsmiljö

Slår larm: Stressen på jobbet ökar – kvinnor värst drabbade

Stressen på svenska arbetsplatsen ökar. Och kvinnor är den grupp som är värst drabbad.
trotter-3
Hälsa

WHO erkänner utbrändhet som diagnos

Utmattningssyndrom eller utbrändhet får nu officiell status som diagnos av världsorganisationen.
no-technology-chefboken-digital-minimalism
Hälsa

Digital minimalism ger dig kontroll över din tid

Ny teknik är i sig varken bra eller dålig, men för många har skärmanvändandet blivit något som försämrar livet snarare än tvärtom. Det ställer sig i vägen för lugn, fokus, glädje och sunt beslutsfattande — allt nödvändiga delar av ett framgångsrikt chefsskap, både på och utanför jobbet.
sommarkansla1
Hälsa

8 bevisade sätt att förlänga din semesterkänsla

Tar din semester slut för fort?

Helene Leitner Larsson på Inhouse. Foto: Karina Ljungdahl
Annonssamarbete Chef + Inhouse

Lär dig säkra de bästa kollegorna – med onboarding

Håll undan konkurrenterna. Landa talangerna. Lotsa nya medarbetare rätt. Chefer som kan onboarding får ett övertag i dragkampen om de bästa nya kollegorna.
stressfarlig
Arbetsmiljö

4 åtgärder: När chefen tar ut sin stress på medarbetarna

I en ansträngd arbetssituation är risken stor att chefens stress spiller över på medarbetarna. Men det går att undvika genom ett par åtgärder.