Fem typer du inte bör anställa
En person som verkar perfekt på anställningsintervjun kan visa sig vara en katastrof på arbetsplatsen. Med hjälp av personlighetstester kan man som chef få lite bättre kunskap om den kandidat man funderar på att rekrytera.
Det säger Torben Tolstöj, chef för det danska test- och analysföretaget People Test Systems, till danska sajten business.dk.
Med sin erfarenhet av personlighetstester har han tagit fram fem typer som chefer ska akta sig för.
Men han tycker också att man ska komma ihåg att det inte finns några ”omöjliga” personligheter.
»Alla människor kan något och passar in någonstans. Därför ska man hellre tala om kombinationen ’fel verksamhet och rätt person’. Men det finns vissa egenskaper som inte fungerar så väl på arbetsplatsen och när man ser dem ska man vara uppmärksam som chef«, säger Torben Tolstöj.
Om du inte har möjlighet att låta kandidaten göra ett personlighetstest, ställ frågor kring nedanstående egenskaper när du tar referenser.
Här är typerna du inte bör anställa:
1. Kritikern
Att vara kritisk kan vara värdefullt. Men en alltför sträng kritiker fungerar sämre på arbetsplatsen.
Kritikern har ofta hög kompetens, får höga betyg på IQ-test och är en god organisatör. Men han/hon har svårt att vara neutral och att bedöma andra på ett positivt och öppet sätt.
Risken är att personen dödar kollegornas entusiasm och slår hål på goda idéer. Därför passar kritikern sällan i organisationer som ska vara experimentella eller kreativa.
2. Bortförklararen
Detta är en person som lägger mer tid på att förklara varför saker gått fel än på att försöka lösa problemet och utvecklas som människa. Som chef orkar man sällan ge den här medarbetaren feedback eftersom budskapet inte går fram. Samtalen kommer lätt in på historien i stället för på framtid och möjligheter. Det leder till att man aldrig hittar lösningar.
3. Den administrativa katastrofen
Den här personen är impulsiv, ostrukturerad och osystematisk. På anställningsintervjun kan man dock lätt bli bländad av personens förmåga att kommunicera. Den här kandidaten kan i personlighetstester få höga poäng på energi och ambition, men låga poäng på koncentration och noggrannhet. När personen sedan anställs märker du att planeringen är undermålig, det sker ingen uppföljning och allting görs i sista minuten. Det skapar mycket stress för de andra medarbetarna.
4. Kristallglaset
När man chefar över Kristallglaset måste man alltid välja sina ord med omsorg. Personen har lätt för att bli sårad och har svårt att hantera kritik. Dessutom har personen också svårt att säga ifrån om man går över hennes eller hans gränser.
Kristallglaset kan vara ett problem på arbetsplatsen eftersom personens känslighet leder till att hela organisationen börjar undvika konflikter.
5. Pratmakaren
Den här personen både pratar och lyssnar mycket. Samtalen kanske bara tar en kvart om dagen, men samlat på ett år blir det mycket tid som viks åt prat. Personen ägnar mer tid åt att starta och lyssnar till samtal än på att sköta sitt arbete. Detta stör hela organisationen eftersom många kollegor blir irriterade. Om personen är en dominerande typ kan det bli ännu värre. Det kan resultera i en ”megafoneffekt”, alltså att alla börjar prata i munnen på varandra.
Källa: Business.dk
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.