Fem tecken på att du är en kreativ chef


Personer som jobbar på kreativa arbetsplatser sover bättre, oroar sig mindre och upplever mer sällan hjärtflimmer. Det kom Farida Rasulzada, forskare vid Lunds universitet, fram till i sin doktorsavhandling från 2007.

Nu har hon tagit forskningen om kreativitet på jobbet ett steg längre och studerat vad som utmärker ett kreativt ledarskap. I en ny delstudie, som inte har publicerats ännu, har hon följt chefer inom en rad olika branscher som telekom, reklam, vård och service. Alla har beskrivits som kreativa ledare.

»För att skapa en kreativ arbetsplats på lång sikt är ledarskapet en av de viktigaste ingredienserna. Därför ville jag studera det mer på djupet.«

I det råmaterial hon har samlat ihop kan hon redan nu urskilja vissa faktorer som förenar de kreativa cheferna. De:

1. är relationsorienterade
Chefer som är kreativa är ofta mycket måna om att ha en nära relation till sina medarbetare.


2. är förändringsorienterade

De vill gärna ge sig in i nya branscher och starta nya projekt.


3. är duktiga på att stanna upp
Tvärtemot vad kan man tro är kreativa chefer inte alltid på språng. De lägger tid på att skanna av sitt beteende och sin organisation för att se om man är i fas med omvärlden.


4. har en bred bas
De har ofta bytt område och bransch flera gånger i livet.

5. är visionärer
De ser hellre att medarbetarna och verksamheten växer än att företaget gör hög vinst.

Cheferna delar också vissa beteendemönster. De ifrågasätter ofta, men utan att kritisera. De frågar gärna sin omgivning: »Är det här rätt väg att gå?«


Farida Rasulzada har upptäckt att de är bra på att få de anställda att själva reflektera över hur de arbetar.
»De kreativa cheferna är också bra på att måla upp en helhetsbild. Då upplever de anställda att deras arbete har en mening, och det leder till att de trivs bättre på jobbet«.


För att skapa en mer kreativ miljö räcker det inte att skicka medarbetarna på en kurs. I stället handlar det om att låta dem vara olika, uttrycka sin särart och uppmuntra dem att ta risker och experimentera.

»Ett konkret sätt att komma dit är att ge medarbetarna ett tillfälle varje vecka då de kan utveckla idéer. Det är lika viktigt inom alla branscher. Kreativitet är inte bara att komma på en genialisk idé utan också att förbättra rutiner och bli mer effektiv.«

Relaterade artiklar

cissidavid1
 

Bildspecial: Så var årets Chefdagen

Krispiga gräshoppor som snacks på scen och en massa annat matnyttigt. Se alla bilder och hela direktrapporten här!

intro_motesskola
Annonssamarbete Chef + Svenska Möten

Stor guide: Bli en mästare på möten

Lär dig leda och nå mål med hjälp av effektiva och inspirerande möten. Här i Chefens mötesskola blir du en stjärna som mötesledare – i 6 steg.
Första veckan efter semestern i GIF:ar.
Motivation

Första veckan efter semestern - i giffar

För många lider den sista ljuva semesterveckan mot sitt slut, och höstterminen står inför dörren. Här är GIF-bilderna som summerar känslorna den första arbetsveckan.
alm
 

Petter Stordalen: "Vi anställer ny personal genom auditions"

På Chefs fullsatta seminarium i Almedalen berättade Petter Stordalen om hur hans hotellkedja hittar talangerna.
storistopp
 

Så var Chef i Almedalen 2019

Här finns alla bilder och information om Chef i Almedalen 2019.

illusforskare
 

Specialsajt: Så får chefen grepp om klimatkrisen

 Här på vår klimatsida kan du få de bästa råden från våra experter för hur du kommer igång!
Ställ frågor om engagemanget – och ta action på de svar du får, säger Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

7 frågor du ska ställa till dina medarbetare 2020

Gör enkla frågor om engagemang till en framgångsfaktor i ditt ledarskap. ”Då kommer du åt en hävstångseffekt”, säger Viktoria Lindhé på &frankly. Här tipsar hon om konkreta actions för chefer ­– när medarbetarnas engagemang sviktar.
feanvaro
Delegering

Frånvaro-mejl? Se upp för dessa dödssynder

För att inte ruinera ledigheten — och därmed dig själv — finns det tre viktiga saker att tänka på när du utformar ditt frånvaro-meddelande.