Fem tecken på att du är en kreativ chef


Personer som jobbar på kreativa arbetsplatser sover bättre, oroar sig mindre och upplever mer sällan hjärtflimmer. Det kom Farida Rasulzada, forskare vid Lunds universitet, fram till i sin doktorsavhandling från 2007.

Nu har hon tagit forskningen om kreativitet på jobbet ett steg längre och studerat vad som utmärker ett kreativt ledarskap. I en ny delstudie, som inte har publicerats ännu, har hon följt chefer inom en rad olika branscher som telekom, reklam, vård och service. Alla har beskrivits som kreativa ledare.

»För att skapa en kreativ arbetsplats på lång sikt är ledarskapet en av de viktigaste ingredienserna. Därför ville jag studera det mer på djupet.«

I det råmaterial hon har samlat ihop kan hon redan nu urskilja vissa faktorer som förenar de kreativa cheferna. De:

1. är relationsorienterade
Chefer som är kreativa är ofta mycket måna om att ha en nära relation till sina medarbetare.


2. är förändringsorienterade

De vill gärna ge sig in i nya branscher och starta nya projekt.


3. är duktiga på att stanna upp
Tvärtemot vad kan man tro är kreativa chefer inte alltid på språng. De lägger tid på att skanna av sitt beteende och sin organisation för att se om man är i fas med omvärlden.


4. har en bred bas
De har ofta bytt område och bransch flera gånger i livet.

5. är visionärer
De ser hellre att medarbetarna och verksamheten växer än att företaget gör hög vinst.

Cheferna delar också vissa beteendemönster. De ifrågasätter ofta, men utan att kritisera. De frågar gärna sin omgivning: »Är det här rätt väg att gå?«


Farida Rasulzada har upptäckt att de är bra på att få de anställda att själva reflektera över hur de arbetar.
»De kreativa cheferna är också bra på att måla upp en helhetsbild. Då upplever de anställda att deras arbete har en mening, och det leder till att de trivs bättre på jobbet«.


För att skapa en mer kreativ miljö räcker det inte att skicka medarbetarna på en kurs. I stället handlar det om att låta dem vara olika, uttrycka sin särart och uppmuntra dem att ta risker och experimentera.

»Ett konkret sätt att komma dit är att ge medarbetarna ett tillfälle varje vecka då de kan utveckla idéer. Det är lika viktigt inom alla branscher. Kreativitet är inte bara att komma på en genialisk idé utan också att förbättra rutiner och bli mer effektiv.«

Relaterade artiklar

Illustrayion med en person som har en stor tankebubbla full med klimatkatastrofer.
Hållbarhet

Lyssna och trösta räcker inte vid klimatångest

Det finns egentligen bara ett sätt att hantera medarbetares klimatångest – och det är att som arbetsgivare och företagsledare driva ett seriöst klimatarbete. Det säger klimatpsykologen Frida Hylander.

Hemma eller på arbetsplatsen? Nu luckras gränserna upp. IKEA ser sex trender som formar hybridkontoren. Foto: IKEA (Landskrona fåtölj 2749 kr exkl moms)
Annonssamarbete Chef + IKEA

IKEA: Se trenderna som formar ditt hybridarbete

”Arbetsplatsen behöver bli en magnet som får tillbaka folk”, menar Kicki, företagsinredare på IKEA och ger sina bästa råd för effektivt – och hemtrevligt – hybridarbete.

En mörkhårig kvinna sitter med ryggen mot fotografen. Hon blir intervjuad av fyra rekryterare som sitter mitt emot henne.
Karriär

Efterfrågan på rekryterare ökar kraftigt

Sugen på en ny karriär? Efterfrågan på rekryterare har ökat markant det senaste året, visar siffror från Linkedin.

En bekymrad man sitter vid sitt skrivbord och lutar huvudet mot ena handen.
Konflikthantering

”Åh nej! Mejlet hamnade hos helt fel medarbetare”

Vad gör du när du blir irriterad på en medarbetare och behöver lätta på trycket? Markus mejlade en chefskollega. Trodde han… 

Porträtt av Brandhorst-Satzkorn i arbetskläder och skyddshjälm.
Hållbarhet

Så tvättar hon den tyngsta industrin

Hållbarhetschef i ett kraftigt miljöstörande företag, hur går det ihop? ”Jag sökte en utmaning”, säger Anna Brandhorst-Satzkorn, hållbarhetsdirektör inom gruvkoncernen Boliden, vars produkter samtidigt är väsentliga i den gröna omställningen.

Foto av ett smart kontor.
Hållbarhet

Så klimatsäkrar du kontoret

Produktion, resor och försäljning har i regel störst klimatpåverkan i din verksamhet. Det gör det inte mindre viktigt för dig som chef att klimatsäkra det som sannolikt är enklast att påverka: kontoret.

Annonssamarbete Chef + Netigate

360-analys av chefen är viktigare än någonsin

Pandemi, digitalisering och hybridarbete. Hur har ledarskapet hängt med i den senaste tidens extrema omställningar?  ”360-graders feedback ger chefer och organisationer en tydlig bild av vilka ledarskapsförmågor som behöver stärkas”, säger Sophie Hedestad på Netigate. 
Lars Strannegård rättar till sin slips.
Karriär

Handelshögskolans rektor tror på det empatiska ledarskapet

Fyra grundvärden ska garantera ett ledarskap som står pall också i extremt snabb förändring.
”Att vara empatisk är helt centralt i det”, säger Lars Strannegård, rektor på Handelshögskolan i Stockholm där framtidens toppchefer och ledare utbildas.