Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Fem tecken på att du är en kreativ chef


Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Personer som jobbar på kreativa arbetsplatser sover bättre, oroar sig mindre och upplever mer sällan hjärtflimmer. Det kom Farida Rasulzada, forskare vid Lunds universitet, fram till i sin doktorsavhandling från 2007.

Nu har hon tagit forskningen om kreativitet på jobbet ett steg längre och studerat vad som utmärker ett kreativt ledarskap. I en ny delstudie, som inte har publicerats ännu, har hon följt chefer inom en rad olika branscher som telekom, reklam, vård och service. Alla har beskrivits som kreativa ledare.

»För att skapa en kreativ arbetsplats på lång sikt är ledarskapet en av de viktigaste ingredienserna. Därför ville jag studera det mer på djupet.«

I det råmaterial hon har samlat ihop kan hon redan nu urskilja vissa faktorer som förenar de kreativa cheferna. De:

1. är relationsorienterade
Chefer som är kreativa är ofta mycket måna om att ha en nära relation till sina medarbetare.

2. är förändringsorienterade
De vill gärna ge sig in i nya branscher och starta nya projekt.

3. är duktiga på att stanna upp
Tvärtemot vad kan man tro är kreativa chefer inte alltid på språng. De lägger tid på att skanna av sitt beteende och sin organisation för att se om man är i fas med omvärlden.

4. har en bred bas
De har ofta bytt område och bransch flera gånger i livet.

5. är visionärer
De ser hellre att medarbetarna och verksamheten växer än att företaget gör hög vinst.

Cheferna delar också vissa beteendemönster. De ifrågasätter ofta, men utan att kritisera. De frågar gärna sin omgivning: »Är det här rätt väg att gå?«

Farida Rasulzada har upptäckt att de är bra på att få de anställda att själva reflektera över hur de arbetar.
»De kreativa cheferna är också bra på att måla upp en helhetsbild. Då upplever de anställda att deras arbete har en mening, och det leder till att de trivs bättre på jobbet«.

För att skapa en mer kreativ miljö räcker det inte att skicka medarbetarna på en kurs. I stället handlar det om att låta dem vara olika, uttrycka sin särart och uppmuntra dem att ta risker och experimentera.

»Ett konkret sätt att komma dit är att ge medarbetarna ett tillfälle varje vecka då de kan utveckla idéer. Det är lika viktigt inom alla branscher. Kreativitet är inte bara att komma på en genialisk idé utan också att förbättra rutiner och bli mer effektiv.«

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden