Fem myter om framgångsrika företag

I sin nya bok Great by choice skriver forskaren och managementgurun Jim Collins (som tidigare rönt enorm framgång med sin bok »Good to great«)om varför vissa företag är mer framgångsrika än andra. Boken, som han skrivit tillsammans med parhästen Morten Hansen, bygger på en enkel frågeställning: varför blomstrar vissa företag i osäkerhet, till och med i kaos, när andra inte gör det? Vad skiljer vinnarna från dem som lyckas halvbra eller inte alls i lågkonjunkturen eller när krisen slår till?

I boken beskriver författarna hur de ganska snabbt under sitt arbete fick se fem myter få rejält på nöten. Det är inte nödvändigtvis, visar det sig, de snabbaste, djärvaste och mest kreativa cheferna som leder de mest framgångsrika företagen.


Myt nr 1:

»Framgångsrika ledare i en turbulent omvärld är djärva, risktagande visionärer«
Sanning: De bästa ledarna i författarnas studie visade sig sakna visionär förmåga att förutspå framtiden. Istället observerade de vad som fungerade, tog reda på varför det fungerade och byggde därifrån vidare på dessa beprövade grunder. De var inte mer risktagande, djärvare, mer visionära eller mer kreativa än de chefer som de jämfördes med. »De var däremot mer disciplinerade, mer empiriskt inrik¬tade och mer paranoida«, skriver författarna.

Myt nr 2:
»Innovation utmärker de mesta framgångsrika företagen i en snabbrörlig, osäker och kaotisk omvärld»
Sanning: Här beskriver Collins och Hansen sin förvåning över att det inte var så. Visst hade de mest framgångsrika företagen en ganska hög grad av innovation. Men inga fakta stöder anta¬gandet de skulle vara mer innovativa än de mindre framgångsrika företag som de jämfördes med. »Innovation i sig visar sig inte vara det trumfkort som vi hade väntat oss. Det är viktigare att kunna anpassa innovation – att förena kreativitet med disciplin«, skriver de.

Myt nr 3:
»En hotfull omvärld gynnar den som är snabb. Man är antingen snabb eller död«
Sanning: Framgång i en snabbrörlig värld kräver snabba beslut och snabba åtgärder, eller hur? Nej, grundsynen ”snabb, snabbare, snabbast” är tvärtom, viskar Collins och Hansens forskning, en bra metod för den som vill gå under. Framgångsrika ledare räknar istället ut när de ska var snabba och när de inte ska vara det.

Myt nr 4:
Radikala förändringar på utsidan kräver radikala för¬ändringar på insidan.
Sanning: 10-gångersföretagen ändrade sig i mindre utsträck¬ning som reaktion på den föränderliga omvärlden än vad som var fallet för jämförelseföretagen. Bara för att omvärlden skakas av dramatiska förändringar behöver det inte betyda att man själv ska genomgå radikala förändringar.

Myt nr 5:
»Framgångsrika företag har mycket mer tur«
Sanning: De framgångsrika företagen i författarnas studie hade inte i allmänhet mer tur än företagen de jämfördes med. Det konstaterades att båda grupperna hade tur och otur – massor av både tur och otur – i ungefär samma utsträckning. »Den avgörande frågan«, skriver Jim Collins och Morten Hansen, »är inte om man har tur utan vad man gör med den tur eller otur man har«.

Relaterade artiklar

Två kollegor som diskuterar framför en datorskärm.
Verksamhetsutveckling

Osäkerhet föder kreativa idéer

Innovationstakten är högre än någonsin. Chef har sammanställt några av de senaste rönen om vad som maxar innovationskraften i en organisation. En av de mindre kända faktorer som främjar kreativitet och innovation är osäkerhet.

Psykologen Agnes Mellstrand samt bild på nöjda medarbetare.
Annonssamarbete Chef + &frankly

5 saker alla chefer borde göra – innan stressen blir farlig

Åtta av tio upplever hög stress på jobbet, men all stress är inte dålig. Så vad kan du som chef göra för att medarbetarna (och du själv) ska slippa brytas ner av negativ stress? Här får du psykologens bästa råd.
Lars Strannegård går ut genom Handelshögskolans massiva port.
Verksamhetsutveckling

Handelshögskolans rektor – ingen vanlig siffernisse

Med konst, kultur och hållbarhet vill han förändra en av näringslivets verkliga bastioner, prestigefyllda Stockholms Handelshögskola. Lars Strannegård är rektorn som går till storms mot överdriven svensk sifferfixering, och för ett bredare bildningsideal bland svenska ledare, bortom balansräkningar och nakna fakta.

Bild på Cecilia och ökningen i siffror.
Verksamhetsutveckling

Chef ökar – igen!

På en tuff mediemarknad hör Chef till de tidningar som ökar, visar nya siffror från Orvesto Konsument.

Illustration med en stenåldersmänniska som håller upp en stenplatta där det står Agil.
Verksamhetsutveckling

Gå inte vilse i ledarskapsfluffet

Tjusiga ledarskapsteorier är ofta svåra att leva upp till i praktiken. Det är dags för en mer realistisk och konkret syn på ledarskap, menar två forskare.
Cissi Elwin
Karriär

Cissi Elwin: ”Man måste bygga företag utifrån ett starkt bultande hjärta”

”Flera har varnat för hur svårt det är att slå ihop två bolag. När jag frågar vad det svåra består i säger alla samma sak: Kulturen”, skriver Cissi Elwin i sin nya krönika.
Framtidens hybridmöte kräver ny digital teknik
Annonssamarbete Chef + Office Management

Så tar du hybridmötet till nästa nivå

Mötestekniken på väg in i en ny och smartare era. Här får du veta mer om vad som krävs för att lyckas med framtidens digitala möten.
En grupp glada människor som promenerar
Hälsa

5 överraskande fördelar med att promenera

Att komma ut och röra på sig har många fördelar – inom många fler områden än du kanske tror.