Facilitering

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

En viktig roll vid förändringsarbete är att facilitera processen – både i sin
helhet och för respektive delmoment (exempelvis en workshop). Att facilitera
innebär att underlätta processen, fungera som katalysator, skapa engagemang
hos deltagare och att ansvara för att överrenskomna mål uppnås. Kontrahenten
till rollen som facilitator är rollen som expert, där processledaren går in som
expert på en viss bransch eller ett visst fenomen och styr innehållet i processen.

En facilitator är expert på själva processen och metoder för att tillvarata och
bygga på deltagarnas kunskap. Även enklare uppgifter som att hålla tider och se
till att resultatet dokumenteras ingår i facilitatorns roll.

Facilitatorns roll kan sammanfattas i fem punkter:

  • Processledare.
  • Samtalspartner.
  • Frågeställare.
  • Konceptfinnare.
  • Kvalitetssäkrare.

Utöver att balansera de ovan nämnda rollerna, måste en facilitator vara skicklig
på att hantera gruppdynamik och konflikter som kan uppstå. Baserat på förfat-
tarnas och andras erfarenhet inom området, är följande punkter framgångsfak-
torer för effektiv facilitering:

  • Förmåga att tänka i två nivåer – dels på innevarande arbetssteg och dels på nästa steg och processen i sin helhet. Medan gruppen fokuserar på ett visst  arbetsmoment, är det facilitatorns  roll att ligga ett steg före och planera för nästa steg i processen.
  • Förmåga att både vara ”en i gänget” och att vara en utomstående och objektiv betraktare.
  • Kunna balansera den konsultativa, rådgivande, rollen med att enbart vara processledare.
  • Förmåga att stimulera diskussion, provocera när det behövs och sammanfatta resultatet.

Facilitering handlar till stor del om att vara flexibel och att genom erfarenhet
och verktyg vara beredd på alla situationer som kan dyka upp.

Oavsett hur rigoröst en sammankomst har förberetts, är det omöjligt att till
hundra procent förutse utvecklingen. Gruppen kan få nya insikter under resans
gång som gör att upplägget måste ändras, ordinarie deltagare kan ha utsett
representanter för vilka målsättningen inte är förankrad, akuta operativa ange-
lägenheter kan dyka upp som stör deltagarnas fokus – listan kan göras lång.

Detta förtar inte vikten av ett väl genomtänkt upplägg, men facilitatorn måste
vara beredd att ändra och anpassa det under resans gång. Genom erfarenhet lär
sig facilitatorn när det är lämpligt att driva och argumentera det ursprungliga
upplägget och när det är dags att ändra inriktning.
Den läsare som är intresserad av facilitering rekommenderas även att läsa om
begreppen Exponerat tänkande och Teambuilding.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden