semester13

Experten: Varva ner till semestern – 6 råd för att lyckas

Här är råden för att komma ner i varv inför din semester.

Har det varit en intensiv vår? Det är inte så konstigt. Mycket på jobbet ska tas i mål samtidigt som privatlivet fylls med olika måsten som skolavslutningar och fester. Därför är det många som välkomnar semestern med öppnar armar. Lite ledighet för att fylla på batterierna inför jobbhösten.

Men för att du ska lyckas bör varva ner i tid. Att dundra in i semestern med ett högt stresspåslag kommer göra att du får lägga första veckorna åt ren vila.

Johan Mellnäs, projektledare hos Prevent, uppmanar om att strukturera veckorna före semestern med ”att göra”-listor. Då får du bättre koll på vad du måste göra innan du kan checka ut för ledigheten. Han tycker också att börja och avsluta semestern mitt i veckan.

”Då omges semestern av två kortveckor och man får en lite lugnare start”, säger han.

sommarkansla1

Läs också: Vetenskapen: 8 bevisade sätt att förlänga semesterkänslan

6 tips för att varva ner till semestern:

1) Prioritera

Vad måste du hinna klart innan semestern? Sätt rimliga mål och be din chef om hjälp för att prioritera. Skriv en ”att göra”-lista för att få bättre kontroll.

2) Läser du mejlen?

Om du inte kommer läsa mejlen under semestern: Tydliggör det i ett autosvar-meddelande. Läs mer om vad ett sådant meddelande ska innehålla här!

3) Vem gör vad?

För att du ska kunna koppla av i sommar bör ni strukturera vem som gör vad under semesterperioden. Finns det alltid någon som kan attestera fakturor? Om inte, utse någon och se till att ni tagit höjd för oförutsedda händelser.

traning

Läs också: Psykologen: 7 krav på chefen – för friska medarbetare

4) Återhämta dig

Även om det är mycket att göra på jobbet veckorna före semestern får du inte slarva med återhämtningen. Försök hålla dina rutiner med sömn, god kost och träning.

5) Mjukstarta

Gäller både när kliver in i ledigheten och ur den. Ett råd är att börja och sluta semestern mitt i veckan. Det ger dig två halvveckor.

6) Ge dig utrymme

Att boka in möten klockan 09.00 din första dag efter semestern är ingen god idé. Försök istället, om det är möjligt, att ge dig tid att komma i fatt sommaren.

utabrand

Läs också: Studie: Enda metoden som funkar mot utmattning

Relaterade artiklar

litengrupp
Hälsa

Små arbetsgrupper friskare än stora

12-15 medarbetare. Det är den bästa storleken på en personalgrupp, enligt hr-företaget Nyckeltalsinsitutet.

Carolina Fjellner på &frankly. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Nya sättet – så ökar du engagemanget i ditt team

12 000 svenska chefer använder verktyget &frankly för att öka engagemanget i sina team. ”Det har blivit chefernas digitala ledningsverktyg”, säger vd Caroline Fjellner. Nu lanseras ett ännu enklare och snabbare sätt att komma igång.
jobbhalsohost
Hälsa

11 tips – så får du en friskare jobbhöst

Inte bara vabruari innebär sjuka och vabbande medarbetare. Även början av hösten kvalar in som riskperiod – och sedan blir det tyvärr bara värre.

hungrigmedarbetare1
Arbetsmiljö

”Hur hanterar jag medarbetare som går på diet?”

Mina medarbetare blir omotiverade och gnälliga när de är hungriga - vad kan jag göra?, frågar en läsare. Chefs expert Leif E Andersson, leg psykolog och ledarskapsutvecklare, svarar.
semestervila
Hälsa

Så här förvaltar du semestervilan bäst

Det krävs inte mer än 7–15 minuter per dag för att behålla semesterlugnet.
cb_content_mindfulness
Hälsa

Bli en närvarande och osjälvisk ledare

I månadens Chefboken får du tips och råd hur du kan förstå och leda din organisation med hjälp av mindfulness, osjälviskhet och medkänsla.
Hälften av svenskarna dricker mer på sommaren.
Hälsa

Rapport: Hälften tror att kollegan dricker för mycket

Sommar och semester innebär ett ökat alkoholintag för en stor del av svenskarna. Samtidigt misstänker hälften att en kollega dricker för mycket. Experterna ger tips om hur du kan agera som chef.
Styrketräning hjälper mot klimakteriebesvär.
Hälsa

Ny forskning: Träning kan hjälpa chefer - genom klimakteriet

Forskare vid Linköpings universitet har gjort en världsunik studie av sambanden mellan styrketräning och klimakteriebesvär.