Erik Ringertz: ”Sätt guldkant på feedbacken”

”Glamourutvärdera” kallar vi det när vi bänkar oss i soffan framför datorn och dukar upp med smågodis, choklad och champagne, allt för att komma i rätt stämning att utvärdera våra kolleger. Lika härligt som en kväll framför mello, bara att denna feedbackens högtid pågår under två veckor, två gånger om året på Netlight.

Jag har ett komplicerat förhållande till feedback. Få saker betraktas så okritiskt positivt som feedback. Det är så himla fint! Ändå är det få saker som tar knäcken på folk så mycket som att behöva ge och ta emot feedback.

Att ge feedback är inte gratis. Inte sällan kommer den på bekostnad av bra personer som förväntas ge en sämre person feedback, så att den senare blir bättre. Men den andra då? På sätt och vis liknar det den tveksamma lösningen där den duktiga flickan ska dela skolbänk med den stökiga killen för att han blir lugnare då.

Eller att behöva ta emot elaka eller irrelevanta synpunkter av folk som ”bara ska ge lite feedback”. Även bortom extremfallen är feedback problematiskt, främst för att det handlar om envägskommunikation där någon ger och en annan förväntas ta emot feedback.

Till skillnad från exempelvis coachning, där man är två och den som ”ger” samtidigt förväntas lyssna. Det ställer extremt höga krav på båda parter.

Den som tar emot måste vara väldigt duktig på att lyssna, inte säga emot, inte förklara sig. Bara ta med sig feedbacken hem och begrunda. Den som ger måste vara väldigt empatisk. Feedback ska vara som en fin present, kärleksfullt anpassad till mottagaren och något hen verkligen behöver.

Samtidigt är feedback jätteviktigt, inte minst på ett så kallat värderingsstyrt bolag som jag leder, där kultur och beteende står i förgrunden och ledarskap utövas genom förebild.

Hos oss når detta sin kulmen under våra två utvärderingsperioder, som är ett slags systematiserad feedbackrunda. Alla ger och får vid dessa tillfällen feedback inom ramen för ett antal för oss viktiga områden som vi kallar kompetens, kreativitet och affärsmässighet.

Genom ett webbverktyg ges den av för dig specifikt utvalda personer, samtidigt som verktyget är öppet året om för alla att ge varandra kortare kommentarer. Detta är väldigt uppskattat och använt och bidrar till en levande — och förhoppningsvis lite glamourös — feedback-kultur.

Utvärderingarna sammanställs sedan och ger en rik dos av feedback. Ensidigt och försvarslöst. Därför kombineras denna feedbackrunda med coachning. Underlaget används i samtal mellan dig och en personlig mentor. På så sätt minimeras de negativa sidorna av att ge och ta emot feedback och två världar kombi­neras.

Det ska inte vara lätt alla gånger … Visst är feedback fantastiskt, men det måste hanteras ansvarsfullt för allas skull, både av den som ger och den som får, och inte minst av bolaget som stimulerar den. Men nu ska jag ta en tugga av min choklad och sätta igång!

 

Relaterade artiklar

whatsyourproblem_bjornhedensjo-1
Chefboken

Boken som gör dig till mästare på problemlösning

När du försöker lösa problem — ger du dig då på rätt problem? Har du och dina kollegor lagt ner själ och hjärta i något, bara för att efteråt upptäcka att det var fel sak? Då är du inte ensam. Hyllade boken ”What’s your problem?” ger cheferna nycklar till en strategisk superkraft — förmågan att faktiskt lösa rätt problem.

 

Annonssamarbete Chef + &frankly

”Chefer – se upp med de oskrivna reglerna”

Tuffa tider flyttar chefers fokus mot prestation och leverans. Företagskulturen kan hamna i skymundan.
”Tappa inte bort kulturbyggandet”, varnar hr-experten Lilian Ekelin på &frankly.

chefboken-alltid-relevant-sammanfattning
Chefboken

Så håller sig chefer relevanta

Vad utmärker en bra chef i en tid präglad av artificiell intelligens, enorma utvecklingskliv och ständig digitalisering? I den nya boken "Alltid relevant" guidar digitaliseringsexperterna Ann Helenius och Per Mosseby chefer till vad som krävs för att hinna med i den nya verkligheten — och blomstra i den.
4-day-week
Chefboken

Inför 4-dagarsvecka och vinn i lönsamhet och engagemang

Att jobba fem dagar i veckan är gammalmodigt och hör till 1900-talet. Det är dags att tänka om och mäta de anställdas insats på vad de faktiskt gör på jobbet, inte hur länge de är där.

Andreas Kind, driftchef på Ohlssons AB
 

Driftschefen Andreas räddade medarbetarens liv

Driftschefen Andreas Kind fick en dålig magkänsla när medarbetaren uteblev från jobbet. Han åkte hem till kollegan – och räddade hans liv.
makthavare1800x1013
Ledarskap

Världens makthavare – här är deras 7 ledarstilar under corona

Coronaviruset ställer höga krav på chefer. Inte minst om de leder ett helt land. Chef reder ut hur världens makthavare har agerat i krisen så här långt.
kompass-2
Annonssamarbete Chef + Skandia

Trygg arbetsgivare lockar i osäkra tider

I tider av osäkerhet ökar behovet av trygghet.
”Det handlar om att vara en bra, ansvarsfull och attraktiv arbetsgivare”, säger Mattias Munter på Skandia.

cissidavid1
 

Bildspecial: Så var årets Chefdagen

Krispiga gräshoppor som snacks på scen och en massa annat matnyttigt. Se alla bilder och hela direktrapporten här!