Erik Ringertz: ”Sätt guldkant på feedbacken”

”Glamourutvärdera” kallar vi det när vi bänkar oss i soffan framför datorn och dukar upp med smågodis, choklad och champagne, allt för att komma i rätt stämning att utvärdera våra kolleger. Lika härligt som en kväll framför mello, bara att denna feedbackens högtid pågår under två veckor, två gånger om året på Netlight.

Jag har ett komplicerat förhållande till feedback. Få saker betraktas så okritiskt positivt som feedback. Det är så himla fint! Ändå är det få saker som tar knäcken på folk så mycket som att behöva ge och ta emot feedback.

Att ge feedback är inte gratis. Inte sällan kommer den på bekostnad av bra personer som förväntas ge en sämre person feedback, så att den senare blir bättre. Men den andra då? På sätt och vis liknar det den tveksamma lösningen där den duktiga flickan ska dela skolbänk med den stökiga killen för att han blir lugnare då.

Eller att behöva ta emot elaka eller irrelevanta synpunkter av folk som ”bara ska ge lite feedback”. Även bortom extremfallen är feedback problematiskt, främst för att det handlar om envägskommunikation där någon ger och en annan förväntas ta emot feedback.

Till skillnad från exempelvis coachning, där man är två och den som ”ger” samtidigt förväntas lyssna. Det ställer extremt höga krav på båda parter.

Den som tar emot måste vara väldigt duktig på att lyssna, inte säga emot, inte förklara sig. Bara ta med sig feedbacken hem och begrunda. Den som ger måste vara väldigt empatisk. Feedback ska vara som en fin present, kärleksfullt anpassad till mottagaren och något hen verkligen behöver.

Samtidigt är feedback jätteviktigt, inte minst på ett så kallat värderingsstyrt bolag som jag leder, där kultur och beteende står i förgrunden och ledarskap utövas genom förebild.

Hos oss når detta sin kulmen under våra två utvärderingsperioder, som är ett slags systematiserad feedbackrunda. Alla ger och får vid dessa tillfällen feedback inom ramen för ett antal för oss viktiga områden som vi kallar kompetens, kreativitet och affärsmässighet.

Genom ett webbverktyg ges den av för dig specifikt utvalda personer, samtidigt som verktyget är öppet året om för alla att ge varandra kortare kommentarer. Detta är väldigt uppskattat och använt och bidrar till en levande — och förhoppningsvis lite glamourös — feedback-kultur.

Utvärderingarna sammanställs sedan och ger en rik dos av feedback. Ensidigt och försvarslöst. Därför kombineras denna feedbackrunda med coachning. Underlaget används i samtal mellan dig och en personlig mentor. På så sätt minimeras de negativa sidorna av att ge och ta emot feedback och två världar kombi­neras.

Det ska inte vara lätt alla gånger … Visst är feedback fantastiskt, men det måste hanteras ansvarsfullt för allas skull, både av den som ger och den som får, och inte minst av bolaget som stimulerar den. Men nu ska jag ta en tugga av min choklad och sätta igång!

 

Relaterade artiklar

Person som återhämtar sig i utomhuspool
Hälsa

Högpresterare: Glöm inte att återhämta dig!

Gick du ut för hårt med ditt nyårslöfte? Chefer är högpresterare, det vet Mikael Mattsson, medicine doktor i fysiologi, som föreslår ett helhetstänk där träning och återhämtning samspelar.
Patrick Lepierre, affärsområdeschef på Dipart. Bygge vid vattentorn i Tumba Foto: Martina Huber/Chef
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

"Det här gör mig till en bättre beslutsfattare"

Patrick Lepierre har blivit säkrare som chef av Executive MBA-programmet vid Stockholms universitet. "Jag kan fatta mycket mer välgrundade beslut. Jag är förvånad över hur snabbt jag har kunnat använda mina nya kunskaper i mitt arbete."
cissidavid1
 

Bildspecial: Så var årets Chefdagen

Krispiga gräshoppor som snacks på scen och en massa annat matnyttigt. Se alla bilder och hela direktrapporten här!

Första veckan efter semestern i GIF:ar.
Motivation

Första veckan efter semestern - i giffar

För många lider den sista ljuva semesterveckan mot sitt slut, och höstterminen står inför dörren. Här är GIF-bilderna som summerar känslorna den första arbetsveckan.
alm
 

Petter Stordalen: "Vi anställer ny personal genom auditions"

På Chefs fullsatta seminarium i Almedalen berättade Petter Stordalen om hur hans hotellkedja hittar talangerna.
storistopp
 

Så var Chef i Almedalen 2019

Här finns alla bilder och information om Chef i Almedalen 2019.

Nå årets mål genom att ställa rätt frågor och ta fyra steg, tipsar Viktoria Lindhé på &frankly. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Så når du affärsmålen ihop med ditt team

Nytt år. Nya mål. Chefer som involverar och följer upp hur medarbetarna upplever målen lyckas oftare.
Här är fyra steg som tar ditt team från mål till verklighet.

illusforskare
 

Specialsajt: Så får chefen grepp om klimatkrisen

 Här på vår klimatsida kan du få de bästa råden från våra experter för hur du kommer igång!