Erik Ringertz: ”Sätt guldkant på feedbacken”

”Glamourutvärdera” kallar vi det när vi bänkar oss i soffan framför datorn och dukar upp med smågodis, choklad och champagne, allt för att komma i rätt stämning att utvärdera våra kolleger. Lika härligt som en kväll framför mello, bara att denna feedbackens högtid pågår under två veckor, två gånger om året på Netlight.

Jag har ett komplicerat förhållande till feedback. Få saker betraktas så okritiskt positivt som feedback. Det är så himla fint! Ändå är det få saker som tar knäcken på folk så mycket som att behöva ge och ta emot feedback.

Att ge feedback är inte gratis. Inte sällan kommer den på bekostnad av bra personer som förväntas ge en sämre person feedback, så att den senare blir bättre. Men den andra då? På sätt och vis liknar det den tveksamma lösningen där den duktiga flickan ska dela skolbänk med den stökiga killen för att han blir lugnare då.

Eller att behöva ta emot elaka eller irrelevanta synpunkter av folk som ”bara ska ge lite feedback”. Även bortom extremfallen är feedback problematiskt, främst för att det handlar om envägskommunikation där någon ger och en annan förväntas ta emot feedback.

Till skillnad från exempelvis coachning, där man är två och den som ”ger” samtidigt förväntas lyssna. Det ställer extremt höga krav på båda parter.

Den som tar emot måste vara väldigt duktig på att lyssna, inte säga emot, inte förklara sig. Bara ta med sig feedbacken hem och begrunda. Den som ger måste vara väldigt empatisk. Feedback ska vara som en fin present, kärleksfullt anpassad till mottagaren och något hen verkligen behöver.

Samtidigt är feedback jätteviktigt, inte minst på ett så kallat värderingsstyrt bolag som jag leder, där kultur och beteende står i förgrunden och ledarskap utövas genom förebild.

Hos oss når detta sin kulmen under våra två utvärderingsperioder, som är ett slags systematiserad feedbackrunda. Alla ger och får vid dessa tillfällen feedback inom ramen för ett antal för oss viktiga områden som vi kallar kompetens, kreativitet och affärsmässighet.

Genom ett webbverktyg ges den av för dig specifikt utvalda personer, samtidigt som verktyget är öppet året om för alla att ge varandra kortare kommentarer. Detta är väldigt uppskattat och använt och bidrar till en levande — och förhoppningsvis lite glamourös — feedback-kultur.

Utvärderingarna sammanställs sedan och ger en rik dos av feedback. Ensidigt och försvarslöst. Därför kombineras denna feedbackrunda med coachning. Underlaget används i samtal mellan dig och en personlig mentor. På så sätt minimeras de negativa sidorna av att ge och ta emot feedback och två världar kombi­neras.

Det ska inte vara lätt alla gånger … Visst är feedback fantastiskt, men det måste hanteras ansvarsfullt för allas skull, både av den som ger och den som får, och inte minst av bolaget som stimulerar den. Men nu ska jag ta en tugga av min choklad och sätta igång!

 

Relaterade artiklar

Anna Wikland till vänster. Bild på leende kvinna vid skrivbord till höger.
Karriär

Så ska Google lyfta kvinnliga entreprenörer

Nu går Google i spetsen för att förbättra kvinnors förutsättningar genom initiativet #WeStart.
”En insats som känns självklar och viktig”, säger Googles Sverigechef Anna Wikland.

Med ett verktyg för strukturerad och tydlig feedback har Johan Isacsson på Skandia lyft sitt team rejält.
Annonssamarbete Chef + Rolf

Han hittade succémetoden för bättre ledarskap

Glada medarbetare, hög kundnöjdhet och dubblad försäljning. Möt chefen som ser sina medarbetare som Formel 1-förare och regelbundet tar in dem i depån.

En kvinna med långt mörkt hår tittar sig i spegeln. Vid hennes ansikte finns rosa hjärtan.
Karriär

Tre tips - så förhindrar du narcissister att skada din arbetsplats

Narcissister tar sig till höga positioner snabbare än andra. Det visar en ny italiensk studie.

Tre män iförda arbetskläder står och diskuterar på en byggarbetsplats.
Mångfald

Var femte byggchef har utsatts för rasism

Trots att 16 procent av byggcheferna själva har varit utsatta för rasism uppger endast sex procent att de tror att etnisk diskriminering förekommer på deras arbetsplats idag. Det kan bero på dålig kunskap och att endast fyra av tio chefer gör mätningar, säger branschföreningen Byggcheferna.

Fotografi av Viktor Svensson son står i en trappa.
Karriär

Från reporter till vd och koncernchef

Börs-vd:ar är också människor. Hierarkiernas ofta illusoriska makt blev en aha-upplevelse för Viktor Svensson, som gjort karriär av att tänka nytt.

Illustration med en chef framför en industri.
Hållbarhet

Företagens klimatarbete: mycket snack och lite verkstad

Nio av tio chefer i Chefs undersökning anser att det är mycket viktigt eller viktigt att minska sin organisations klimatpåverkan. Ändå jobbar bara hälften av företagens ledningar aktivt med att göra det.
Reboarding – att hjälpa medarbetare tillrätta på arbetsplatsen igen efter hemarbete – är en viktig uppgift för många chefer nu. Alexandra Sjöström, organisationspsykolog från Feelgood, ger sina bästa råd.
Annonssamarbete Chef + Feelgood

Reboarding – chefens viktigaste uppgift i höst

Hur ska man på ett bra sätt gå tillbaka till arbetsplatser efter att ha jobbat hemma under lång tid? Svaret heter reboarding. ”Behovet av reboarding har i princip fötts under pandemin och utmaningarna är många. Här har chefer en otroligt viktig roll i att hjälpa sina medarbetare i rätt riktning”, säger Alexandra Sjöström, organisationspsykolog från Feelgood. 
Illustration med ett huvud med träd, fåglar mm i.
Hållbarhet

Hållbarhet kräver inre omställning

Som chef behöver du förstå att det krävs en inre transformation för att på allvar kunna påverka klimatkrisen. Det menar Christine Wamsler, professor vid Lunds universitet och pionjär inom forskning när det gäller att förena hållbarhet med inre omställning.