Efter 20 år som vd – skrev bok om att göra misstag

Misslyckanden är naturliga i en förändringsprocess, skriver Pontus Bodelsson i sin bok Ledarskap för förändring. Där delar han generöst med sig av lärdomar och missar.

Konflikthantering
Text:
Publicerad

Varför skrev du boken?

”Jag har jobbat som vd i 20 år med stora förändringsutmaningar och gjort en hel del misstag som jag gärna hjälper andra att undvika.”

Varför fokuserar du på misstag?

”Vi har lätt att ta till oss lärdomar från andras misstag och jag bjuder gärna på mina. Misstag är en konsekvens av att skapa nytt och måste därför ses som något värdefullt.”

Vad är viktigast att tänka på i ett förändringsarbete?

”Förändringsmålet ska vara kristallklart och föras ut med äkta kommunikation. Lägg stor möda vid att formulera målet och strategin enkelt och begripligt. Studier visar att 95 procent av medarbetarna inte känner till eller förstår företagets strategi. Misslyckas man med att föra ut strategin är risken stor att många medarbetare skapar sin egen.”

Vilket misstag har du lärt dig mest av och varför?

”På Nationalencyklopedin, NE, när vår nya sajt lanserades, kraschade den direkt första dagen. Jag ville för mycket och för fort. Jag hade inte lyssnat på organisationen utan sprungit ifrån mina medarbetare. Ett av de 6 000 mejlen från klagande kunder glömmer jag aldrig: ’Är det en treåring som har designat er nya sajt? Eller har ni bara fått ny vd?’.”

Vilket misstag tycker du andra oftast gör?

”Många missar chansen att involvera medarbetarna redan tidigt i förändringsprocessen. Det talas om förankring men ofta innebär det bara falsk delaktighet. 99 procent av alla företag har ett par hundra medarbetare eller färre, då ska man också ta chansen att jobba med förändringen på ett annat sätt än i väldigt stora bolag.”

KOMMENTERA ARTIKELN

Vad tycker du? Kommentera artikeln här nedan. Det gör du via tjänsten Ifrågasätt som också är ansvarig för kommentarsfunktionen. Kommentarerna visas på chef.se i anslutning till texten. För att kommentera behöver du först skapa ett konto och logga in. Håll god ton och håll dig till ämnet. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. Även Chef kan ta bort kommentarer. Chef förbehåller sig även rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden