Din inre övertygelse avgör allt

Beslutsfattande
Text: Redaktionen
Publicerad

Jag brukar säga att du behöver tro på fyra delar om du ska kunna sälja något:

1.    Tro på dig själv.
2.    Tro på branschen.
3.    Tro på företaget.
4.    Tro på produkterna eller tjänsterna ni säljer.

Som chef behöver du dessutom ha tro på dina anställda och de på dig, för att få optimala resultat. Att du har en tro på branschen, företaget och det ni säljer, det utgår jag ifrån. Frågan är hur din tro på dig själv ser ut? Har du inte stor tro på dig själv, så kommer det du säljer inom och utom företaget inte säljas på allra bästa sätt.

Det skulle vara som om Fotbollslandslagets coach Lars Lagerbäck tvivlade på sig själv, men samtidigt förväntade sig obegränsade resultat av sina spelare. Det kommer inte att ske. Det är kanske därför som inte Sverige når några riktigt stora framgångar, där chefen (Lars Lagerbäck) inte riktigt ser VM guld framför sig. Medan Svennis inre tro smittar av sig på sina spelare i Manchester City, vilket gjort att de presterat bättre än allas förväntningar.

Frågan är nu vad din självbild gör för dig och andra. Får du den respekten du förtjänar eller är andra lika kritiska som du är mot dig själv?
Här kommer tre råd för att stärka din självkänsla:

1. Vet att du duger oavsett vad andra säger.
2. Vet att du duger oavsett vad du tycker om dig själv.
3. Det är bara du som kan skapa en bättre självbild av dig själv. Ta ditt ansvar för detta.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden