Hemmakontor med dator, lampa, kaffekopp, krukväxt oxh utsikt

Det här ansvarar du för som chef – i hemmajobbarnas arbetsmiljö

Som arbetsgivare ansvarar du för arbetsmiljön även när dina medarbetare jobbar hemma – men vad innebär det egentligen? Och hur ska det gå till?

Under vårens turbulenta coronaperiod fick många börja jobba hemifrån från en dag till en annan. Att sköta sina arbetsuppgifter från köksbordet eller ett hörn i sovrummet med familjen i bakgrunden blev plötsligt vardag – något som för många chefer och ledare var en svår nöt att knäcka. Som arbetsgivare ansvarar du nämligen enligt arbetsmiljölagen för arbetsmiljön även när dina medarbetare jobbar hemma.

Minke Wersäll är sakkunnig inom ergonomi och jämställdhet på Arbetsmiljöverket, och kommenterar saken i DN:

– Det var en märklig situation när alla plötsligt skulle börja arbeta hemifrån i mars. Det innebar att det blev svårt för arbetsgivaren att göra riskbedömningar och vidta åtgärder.

Arbetsgivarens arbetsmiljöansvar finns beskrivet i Arbetsmiljöverkets föreskrifter, och gäller såväl psykisk ohälsa och ergonomi som arbetsplatsens utformning för hemmajobbare.

I en undersökning från DN/Ipsos tycker 52 procent att det är positivt att jobba hemifrån, men 5 procent svarar just att arbetsmiljön och ergonomin blivit sämre.

Karin Lundin är chefsjurist på fackförbundet Akacia, och menar i samma artikel att den anställde har en skyldighet att berätta om något är fel i arbetsmiljön:

– Vi har nog alla insett att det är ohållbart att jobba från en köksstol hela tiden. Förr eller senare får vi ont i kroppen. Samtidigt kan inte chefen åka hem till alla och kontrollera deras arbetsmiljö. Här är det viktigt att du talar om för arbetsgivaren att du har ett problem, säger hon.

distansarbete

Läs också: Distansarbetet har ökat – med 400 procent

Att komma ihåg att ta pauser, röra på sig och att ha bra arbetsverktyg är viktiga delar i arbetsmiljön både på kontoret och hemma. Utöver det kan enskilda medarbetare ha olika behov och önskemål.

Gunnar Sundqvist är utredare på Sveriges kommuner och regioner (SKR) och säger till DN att kommunikation kring medarbetarnas behov är viktigt.

– Det gäller att ha en pragmatisk inställning och lösa problemen med en dialog. Till exempel kan arbetstagaren ha en webbkamera och visa hur den sitter där hemma, säger han.

Fakta: 5 tips för bättre arbetsmiljö

Person med dålig hållning som sitter på sitt hemmakontor med datorn på en stol

1. Skapa en samverkansgrupp
Oftast består den av arbetsgivaren, skyddsombuden och fackliga representanter.

2. Ha regelbundna samtal med dina medarbetare
Fråga hur dina medarbetare mår, både psykiskt och fysiskt. Hinner de ta bensträckare? Sträcker de på sig? Hur fungerar skrivbordet? Dessutom kan det vara läge att skapa en checklista med tips på hur alla kan arbeta ergonomiskt.

3. Visa hemmakontoret digitalt
Tillsammans kan ni vidta åtgärder om det behövs. I bland kan parterna behöva mötas på mitten i en lösning.

4. Ytterligare hjälpmedel
Vid frågor om en extra stol, bord eller datorskärm får du som arbetsgivare göra en diskbedömning och se om den anställda har särskilda behov som gör att den behöver utrustningen.

Källa: DN

nyttjobb-4

Läs också: 6 avgörande områden – för en god arbetsmiljö

chef_maj_2020-1
Prenumerera på Chef

Boosta ditt chefsjag

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd och handledning i tuffa chefsfrågor. Prenumerera idag!

Relaterade artiklar

tommakontor
Arbetsmiljö

Storföretagen förlänger hemma-arbetet

Folktomma kontor, avstängda kaffemaskiner och ödsliga mötesrum. Stora företag och myndigheter förlänger hemifrån-arbetet under hösten. Ingen vet när arbetslivet återgår till det normala – eller ens om det gör det.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
Person som jobbar längre arbetsdagar vid hemarbete
Arbetsmiljö

Corona-effekten: Längre arbetsdagar – men kortare och effektivare möten

”Cheferna får bära huvudbördan av skiftet till distansarbete.” Hemifrån-arbetet under covid 19-pandemin har förändrat arbetslivet på ibland oväntade sätt, visar en analys från Microsoft.
Regnbågsflagga
Arbetsmiljö

Checklista: Så jobbar du inkluderande med hbtq-frågor

Som chef har du enligt diskrimineringslagen ansvar för att skapa en inkluderande arbetsplats där ingen diskrimineras. Här är en checklista i 6 steg.
Trött chef som arbetar övertid vid sitt skrivbord
Arbetsmiljö

Chefer arbetar mest övertid – utan ersättning

Chefer är den grupp på arbetsmarknaden som arbetar mest övertid utan kompensation, visar en rapport från SCB.
Kvinna på äldreboende
Arbetsmiljö

Närvarande chef viktig för att att minska smittspridning

Ett närvarande och tydligt ledarskap är en av de viktigaste nyckelfaktorerna för att minska smittspridningen inom äldreomsorgen, visar en rapport från IVO.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Glad man bredvid en glad smiley och en stor hand som gör tummen upp
Arbetsmiljö

Oväntade corona-effekten: medarbetare mår bättre än tidigare

Trots coronaepidemins kraftigt negativa inverkan på svensk ekonomi trivs många medarbetare bättre på jobbet nu än före krisen. Det visar en ny rapport.