hr-logner-illustration
Illustration: Sanna Mander

De fem största lögnerna från HR-avdelningen

I bloggen HR Capitalist listar Kris Dunn fem lögner han ser inom HR. Inte nog med det. Han avslöjar också (den provocerande) sanningen bakom dem.

Sitter du på en HR-avdelning som predikar jämlikhet, prestationsfokus men samtidigt balans i livet? Det är kanske dags att reflektera över hur det ser ut i praktiken. Kris Dunn, HR-chef för rekryteringsföretaget Kinetix, har på bloggen the HR Capitalist listat de fem största lögnerna inom HR och vilken sanning som egentligen ligger bakom.

Lögn 1: ”Vi är alla jämlika”
Alla anställda, oavsett bakgrund, ska ha lika möjligheter att lyckas inom företaget. Och det kan mycket väl vara en sanning men den räcker inte hela vägen. För när en individ presterar mer och bättre än en annan, då är de två inte längre lika mycket värda när det kommer till bidrag till organisationen.

Sanning:
Alla är vi jämlika som människor. Och att leverera resultat kan göras fritt från fördomar, förutfattade meningar om kön, etnicitet och ålder. Men sanningen är att alla inte är jämlika som anställda när det kommer till resultat. Alla rankas efter vad vi bidrar till organisationen. Beslut fattas och färgas av resultat och vem som bidrog mest till det.

Lögn 2: ”Vi vill bara ha A-spelare i företaget”
A-spelare anses vara de bästa personerna eftersom de är talangfulla, engagerade och verkligt dedikerade till företaget.  Vissa företag går så långt att säger sig bara vilja ha A-spelare på grund av deras skarpa, snabba och flexibla prestationer.

Sanning:
Ett företag med bara A-spelare fungerar inte. Visst, ju mer engagerad din personal är desto bättre är det. Men verksamheten överlever inte utan de som kommer till jobbet och ”bara” gör det.

Lögn 3: ”Presterar du betalar vi”
Alla medarbetare älskar löneökningar och chefer vill gärna ge ökningarna till personer som gör klockrena prestationer. Det ställer till problem i dagens kostnadseffektiva samhälle: får en mer måste andra få mindre.

Sanning:
Både HR och du som chef letar hellre fram obudgeterade pengar för att belöna en topprestation än att tala om för de genomsnittliga anställda att de inte får någon löneökning i år (det är nämligen vad som krävs om man vill implementera ett ”lön efter prestation”-system”).

Lögn 4: ”Vi vill ge alla anställda rejäla förmåner”
Träningskort, försäkringar och bidrag till sjukvård: förmånerna är många och varierande. Och lögnen? Den består i att företagen betalar för att ta hand om individerna men utan att kräva av de anställda att de ansvarar för sin egen hälsa.

Sanning:
Förmåner kostar pengar och företagen bortser ofta från det faktum att individen är den som är ansvarig för sin egen hälsa. Kan företaget förändra de anställdas dåliga beteenden? Förmåner erbjuds för att omvärlden kräver det och företaget vill locka tills sig de bästa talangerna på marknaden.

Lögn 5: ”Vi på HR är ansvariga för arbets- och livsbalansen för alla anställda”
Enligt Kris Dunn är balansen mellan arbete och livet ett av de eviga stora diskussionsämnena inom HR vars företag försöker hantera en kaotisk och ständigt varierande arbetsmarknad vars bemanning bekostas av just intäkter.

Sanning:
Det är individen som är ansvarig för sina egna beslut om balansen mellan arbete och det övriga livet. Den som vill ha befordringar, pengar och ansvar måste jobba hårdare än de runt omkring sig för att få det.

Relaterade artiklar

Sara Klingvall, Helena Gezelius och Jan Ericson som vilsna mellanchefer under repetitionerna av Öppna kontorslandskap.
Verksamhetsutveckling

Chefer i öppna landskap intar teaterscenen

Trivs vi verkligen bäst på aktivitetsbaserade arbetsplatser? Det vill Hagateatern i Göteborg utforska genom tre vilsna mellanchefer bland bollhav och pysande kaffemaskiner i föreställningen Öppna kontorslandskap med premiär nu på fredag.

Stressforskaren Sören Hjälm utbildar chefer och ledare om stress hos Consensus. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Lär dig kontrollera ditt ledarskap vid stress

Stress kan förgifta ditt ledarskapsbeteende. ”Chefer behöver träna på att hantera tuffa situationer”, säger stressforskaren Sören Hjälm som utbildar chefer hos Consensus. Lär dig fatta rätt beslut – inte beslut som styrs av stress.

lager
Verksamhetsutveckling

Därför bör du satsa på ”upskill och reskill”

Var tredje chef har inte avsatt tid för sina medarbetares kompetensutveckling, visar Chefs undersökning. Samtidigt tycker World Economic Forum att alla bör ägna 101 dagar åt kompetensutveckling fram till 2022. Experten Pär Lagers råd: Lämna tänket om det livslånga lärandet och satsa på upskill och reskill.

itsthemanager_content
Chefboken

Gallups nycklar till ökat engagemang

Ledare och organisationer har misslyckats med att maximera människors potential och möta nya behov hos arbetskraften. I senaste Chefboken sammanfattar ledarskapscoachen Maria Gerlofson It's the manager – resultatet av en omfattande studie från Gallup. 
Surikat
Verksamhetsutveckling

5 saker ledare gör – som kväver innovation

Visste du att ditt omedvetna chefsbeteende kan kväsa innovationslusten? Lär dig hur du inte ska göra. 
natalieturner
Verksamhetsutveckling

Innovationsgurun: Så tar du idéerna i mål

Hur får man innovation att bli en del av företagets dna? Innovationsgurun Natalie Turners svar är metoden The 6 I’s. ”Man måste alltid börja med syftet,” säger hon.

Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Det här gillar medarbetare allra mest med chefen

När medarbetare ska berömma sin chef är det tre egenskaper som oftast lyfts fram.
Det finns också områden där många tycker att chefen borde vässa sig.

Charlotte WWeibe, HR-direktör på TUI, och roboten Pepper.
Kommunikation

Här lär sig alla AI – och roboten Pepper hjälper till 

Resebolaget TUI går på offensiven digitalt, och en av satsningarna är att alla ska lära sig AI, oavsett vad man jobbar med.