hanna

Därför står Vapianos vd i diskrummet

På Vapiano tar restaurang-vd:n själv hand om disken. Att göra inhopp ”på golvet” har blivit en naturlig del av Hanna Mannbergs ledarstil. ”Det leder till bättre beslut”, säger hon.

Stresstålighet, simultankapacitet och snabba fötter är egenskaper som är bra att ha i krogbranschen – det inser alla som någon gång varit på restaurang. Men för att hela det komplicerade krogmaskineriet ska fungera, krävs mer än så. Det vet Hanna Mannberg.

Som vd för svenska Vapiano, ett internationellt franchise-koncept med rötterna i Hamburg, befinner hon sig högst upp i beslutspyramiden för företagets åtta restauranger i Sverige.

Samtidigt ser hon  till att regelbundet lämna chefsstolen på huvudkontoret i Stockholm, för att själv ta ett pass ute på restauranggolvet.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

En gång per månad drar hon på sig företagets vita personal-uniform, och rycker in där platschefen för kvällen bedömer att hon bäst behövs: Hacka sallad, servera, plocka disk, stå i kassan, lägga upp mat … Det kan bli allt möjligt. Roligast är att baka pizzor, tycker hon.

”Det går bättre och bättre. Men jag är förstås lite långsam, och blandar kanske ihop bongarna ibland. Jag inser att jag aldrig kommer att bli lika bra på att göra pizza och pastarätter som våra vapianister”, säger Hanna Mannberg och använder företagets interna uttryck för medarbetare.

Idén att åta sig arbetspassen i krogmiljö föddes då hon tillträdde som vd för två år sedan. Hanna Mannberg ville behålla den närkontakt med ”kärnverksamheten” som annars lätt kunde gått förlorad i och med klivet uppåt på karriärstegen, från en tidigare roll som driftchef.

”Många gånger vistas jag förstås på restaurangerna som gäst, vid affärsmöten till exempel. Men det är ändå en helt annan sak än att gå in och jobba där, under ett helt åttatimmarspass. Det ger mig en extra förståelse för verksam-heten, som jag kan ha nytta av i rollen som vd, insikter som jag tror kan leda till bättre beslut. Mötet mellan mig och personalen, ansikte mot ansikte, innebär en avdramatisering som jag också tycker är väldigt värdefull. Huvudkontoret och restaurangerna kommer varandra närmare.”

Inför arbetspassen är Hanna Mannberg noga med att tala om vem hon är, att anlända inkognito à la tv-serien Undercover boss är det alltså inte frågan om. Ofta får hon känslan att medarbetarna verkligen är ”på tårna” inför hennes ankomst – exakt samma känsla som hon erfar själv:

”Det är väl naturligt, att man vill visa upp sina färdigheter. Det händer faktiskt att medarbetare blir imponerade även av mig – att jag kunde duka av borden enligt den effektiva metod som är vanlig ute på restaurangerna hade de kanske inte räknat med.”

Hanna Malmbergs 3 tips:

1) Få det gjort

”Se till att du inte bara lovar att delta ute i verksam-heten. Håll löftet, och genomför det också.”

2) Var som andra

”Byt om, släpp jobbtelefonen, hugg i som alla andra. Du kanske inte klarar vartenda handgrepp, men släpp prestigen. Var delaktig!”

3) Ge feedback

”Vad var jättebra? Vad finns att förbättra? Jag ger alltid feedback efter mina arbets-pass. Det hade jag själv uppskattat om jag vore restaurangchef.”

Exakt vilka insikter är det då Hanna Mannberg tar med sig tillbaka till huvudkontoret?

”Det är kanske inte så att arbetspassen leder till väldigt stora beslut eller omfattande förändringar, för sådant behövs betydligt fler parametrar. Men visst fångar jag upp och för vidare synpunkter från medarbetarna – det kan vara önskningar kring schemat eller en viss salladssort – samtidigt som jag själv får tillfälle att berätta om nya saker på gång.”

”Sedan är jag noga med att ge feedback till platschefen efter varje skift, både positiv och kring sådant man kan behöva jobba med, långa köer till exempel”, säger hon och tillägger:

”Inte minst vill jag vara ett föredöme. Jag stod själv bakom disken på McDonalds i 16-årsåldern, och vet vilken betydelse det har när chefen är delaktig. En sådan chef ser man ju upp till!”

Relaterade artiklar

annabayer_ica_2
Beslutsfattande

”Budgeten ger bara en illusion av kontroll”

Är det möjligt att leda mer framgångsrikt, genom att slopa den traditionella budgeten? Ja, menar Anna Bayer, planerings- och analyschef på Ica-gruppen. Hos dem har det sparat både tid och pengar.
feedback_webb
Annonssamarbete Chef + Workday

Feedback ÄNNU viktigare än du tror

Vill man ha nöjda kunder så gäller det att börja med nöjda medarbetare. Då är feedback en nyckel. ”Vi ser en pay-it-forward-effekt”, säger Mattias Bolander på Workday.
nio-punkter
Arbetsrätt

Ledarligan

I varje nummer sedan Chef startade 1995 har vi testat en känd ledare. Här i Ledarligan visar vi cheftester från de senaste fem åren. Vi har markerat vilka chefer som har bytt befattning eller slutat sin tjänst sedan testet gjordes.
maria-forssell
Beslutsfattande

Startup-talangen: Så når du framgång

Maria Forsséll, vd för Biocool, ett företag som tagit fram ett medel som renar vatten och lindrar hudproblem hamnade nyligen på 33-listan som ett av Sveriges hetaste teknikföretag. Här är Maria Forssélls väg till framgång – och hennes bästa tips för att nå din egen.
anna-kinberg-batra-framsida
Beslutsfattande

Anna Kinberg Batra – en vass, varm och rolig chef

Cheftest. Smart, analytisk och förbaskat rolig. Så beskrivs Moderaternas partiledare Anna Kinberg Batra av sina medarbetare. Trots tuffa utmaningar med sprucken Decemberöverenskommelse och het flyktingdebatt har hon stärkt sin roll som ledare. Och lett Moderaterna till högre opinionssiffror.
apple
Beslutsfattande

Tre lärdomar om innovation från Apple

Kelli Richards, som jobbade för Apple i över ett decennium under 1900-talets sista skälvande år, delar i en artikel i Fast Company med sig av några av sina viktigaste lärdomar kring förändring och innovation. Här är hennes tips och strategier.
framsida-svenskt-ledarskap
Beslutsfattande

Granskning: Därför gör svenska ledarskapet succé världen över

Många är de svenska storföretag som erövrat världen. Och den svenska startup-scenen är hetare än någonsin. Vad är hemligheten som gjort det svenska ledarskapet så framgångsrikt?
lantmannen
Beslutsfattande

Lantmännens draknäste förverkligar idéer

Hur kan vi fånga upp innovativa idéer och utveckla dem till färdiga affärskoncept? Det frågade sig Mats Larsson, forsknings- och utvecklingschef på Lantmännen, och två av hans medarbetare. Resultatet blev Växthuset, som lett fram till flera nya produkter.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden