hanna

Därför står Vapianos vd i diskrummet

På Vapiano tar restaurang-vd:n själv hand om disken. Att göra inhopp ”på golvet” har blivit en naturlig del av Hanna Mannbergs ledarstil. ”Det leder till bättre beslut”, säger hon.

Stresstålighet, simultankapacitet och snabba fötter är egenskaper som är bra att ha i krogbranschen – det inser alla som någon gång varit på restaurang. Men för att hela det komplicerade krogmaskineriet ska fungera, krävs mer än så. Det vet Hanna Mannberg.

Som vd för svenska Vapiano, ett internationellt franchise-koncept med rötterna i Hamburg, befinner hon sig högst upp i beslutspyramiden för företagets åtta restauranger i Sverige.

Samtidigt ser hon  till att regelbundet lämna chefsstolen på huvudkontoret i Stockholm, för att själv ta ett pass ute på restauranggolvet.

En gång per månad drar hon på sig företagets vita personal-uniform, och rycker in där platschefen för kvällen bedömer att hon bäst behövs: Hacka sallad, servera, plocka disk, stå i kassan, lägga upp mat … Det kan bli allt möjligt. Roligast är att baka pizzor, tycker hon.

”Det går bättre och bättre. Men jag är förstås lite långsam, och blandar kanske ihop bongarna ibland. Jag inser att jag aldrig kommer att bli lika bra på att göra pizza och pastarätter som våra vapianister”, säger Hanna Mannberg och använder företagets interna uttryck för medarbetare.

Idén att åta sig arbetspassen i krogmiljö föddes då hon tillträdde som vd för två år sedan. Hanna Mannberg ville behålla den närkontakt med ”kärnverksamheten” som annars lätt kunde gått förlorad i och med klivet uppåt på karriärstegen, från en tidigare roll som driftchef.

Läs också: Sofia Gunolf: ”Jag lyckades inte som vd”

”Många gånger vistas jag förstås på restaurangerna som gäst, vid affärsmöten till exempel. Men det är ändå en helt annan sak än att gå in och jobba där, under ett helt åttatimmarspass. Det ger mig en extra förståelse för verksam-heten, som jag kan ha nytta av i rollen som vd, insikter som jag tror kan leda till bättre beslut. Mötet mellan mig och personalen, ansikte mot ansikte, innebär en avdramatisering som jag också tycker är väldigt värdefull. Huvudkontoret och restaurangerna kommer varandra närmare.”

Inför arbetspassen är Hanna Mannberg noga med att tala om vem hon är, att anlända inkognito à la tv-serien Undercover boss är det alltså inte frågan om. Ofta får hon känslan att medarbetarna verkligen är ”på tårna” inför hennes ankomst – exakt samma känsla som hon erfar själv:

”Det är väl naturligt, att man vill visa upp sina färdigheter. Det händer faktiskt att medarbetare blir imponerade även av mig – att jag kunde duka av borden enligt den effektiva metod som är vanlig ute på restaurangerna hade de kanske inte räknat med.”

Hanna Malmbergs 3 tips:

1) Få det gjort

”Se till att du inte bara lovar att delta ute i verksam-heten. Håll löftet, och genomför det också.”

2) Var som andra

”Byt om, släpp jobbtelefonen, hugg i som alla andra. Du kanske inte klarar vartenda handgrepp, men släpp prestigen. Var delaktig!”

3) Ge feedback

”Vad var jättebra? Vad finns att förbättra? Jag ger alltid feedback efter mina arbets-pass. Det hade jag själv uppskattat om jag vore restaurangchef.”

Exakt vilka insikter är det då Hanna Mannberg tar med sig tillbaka till huvudkontoret?

”Det är kanske inte så att arbetspassen leder till väldigt stora beslut eller omfattande förändringar, för sådant behövs betydligt fler parametrar. Men visst fångar jag upp och för vidare synpunkter från medarbetarna – det kan vara önskningar kring schemat eller en viss salladssort – samtidigt som jag själv får tillfälle att berätta om nya saker på gång.”

”Sedan är jag noga med att ge feedback till platschefen efter varje skift, både positiv och kring sådant man kan behöva jobba med, långa köer till exempel”, säger hon och tillägger:

”Inte minst vill jag vara ett föredöme. Jag stod själv bakom disken på McDonalds i 16-årsåldern, och vet vilken betydelse det har när chefen är delaktig. En sådan chef ser man ju upp till!”

Relaterade artiklar

Erik Sandström, digitaliseringschef på Arbetsförmedlingen, och Anna Wikland, Sverigechef på Google.
Beslutsfattande

Ny studie: Digital oro hos 3 av 4 svenska chefer

Svenska chefer halkar efter med sin digitala kompetens i förhållande till hur snabbt arbetsmarknaden förändras.
Framtidens hybridmöte kräver ny digital teknik
Annonssamarbete Chef + Office Management

Så tar du hybridmötet till nästa nivå

Mötestekniken på väg in i en ny och smartare era. Här får du veta mer om vad som krävs för att lyckas med framtidens digitala möten.
spara-2
Beslutsfattande

Undersökning: Det här krävs för att behålla duktiga chefer

Möjlighet till kompetensutveckling – det är ett av kraven som arbetsgivaren måste leva upp till om de ska behålla duktiga chefer, visar en Sifo-undersökning.
googlestudien
Beslutsfattande

Googlestudie: 10 saker chefen måste leva upp till

Uppdaterar svaren i den 10-åriga studien.

boken1
Beslutsfattande

Duo granskar Silicon Valleys ledare i ny bok

Världens största företag samlade på en plats. Men var ligger egentligen Silicon Valley som fysisk plats och vilket inflytande har tech-bolagens ledare? Det ville journalisterna Karin Pettersson och Martin Gelin ta reda på i boken ”Internet är trasigt”.
budgetmisshuvud
Beslutsfattande

6 budgetmissar vi aldrig glömmer

Från dyra arenanoter – till när Ulf Lundell spräckte en konsertarrangörs hela budget på en enda spelning. Vissa budgetmissar är mer hisnande än andra.
tva%cc%8akvinnorps
Annonssamarbete Chef + Försäkringskassan

Hallå chefen! Det finns ett viktigt hälsobidrag att söka

Många chefer missar ett viktigt bidrag för att förebygga ohälsa hos medarbetare. ”Rätt hjälp kan göra skillnad”, säger Rebecca Kolga på Försäkringskassan och uppmanar chefer att söka stödet på upp till 200 000 kronor per år.
budget
Beslutsfattande

Så här fixar du budgeten – 3 smarta tips

Många förknippar hösten med budgetarbete – och många budgeten med stress. Så här sätter du en realistisk budget som går att leva upp till.