Därför mobbas chefer mer än andra på nätet

Chefer löper högre risk än medarbetare att drabbas av nätmobbning på jobbet, enligt en pågående forskningsstudie. Rebecka Cowen Forssell vid Malmö högskola ger råd till de som drabbas.

Arbetsmiljö
Publicerad
Illustration: Kristin Lidström (bilden är kraftigt beskuren)

Detta är ett utdrag från en artikel som publicerades i Chef nr 8 2017. Vill du läsa hela artikeln? Teckna en kom igång-prenumeration på Chef och få tillgång till Chef + Chef Premium i 3 månader.

Föreställ dig att du skulle googla på ditt namn och hitta en blogg eller Facebook-grupp enbart ägnad åt ett syfte: att baktala och sprida rykten om dig som person – såväl professionellt som privat.

Det värsta är att det kanske inte ens är felaktigheter som tas upp, men däremot saknas det relevanta sammanhanget.

Har du i din yrkesroll fått stå till svars för något i media? Vad sa du då och hur föll den allmänna domen?

Det skulle kunna dyka upp. Kanske länkas det till bilder på dig, från tidigare jobb du haft eller tillställningar du närvarat på – och handen på hjärtat, har du alltid varit nöjd med hur du framställts? Kanske skulle också din partner – eller andra som står dig nära – kunna nämnas på samma gång i negativa ordalag, eller bara på ett insinuant sätt.

Det kan verka sinistert och utstuderat, men scenariot är inte ovanligt i arbetsrelaterad nätmobbning eller cybermobbning, som det också kallas:

”Man kan försöka förvränga bilden av den som är utsatt för att få bort den personen från sin position. Det kan jämföras med ’skvaller i korridoren’, men när det sker på en publik plattform får det en annan kraft,” säger Rebecka Cowen Forssell, doktorand vid Malmö högskola och en av forskarna bakom den pågående studien om cybermobbning.

Hur bör en chef som utsätts för nätmobbning agera? Varje fall är unikt och det beror därför naturligtvis på sammanhanget, menar Rebecka Cowen Forssell.

”Att söka stöd inom organisationen, från kolleger eller den egna chefen, är viktigt. Men kommer kränkningarna inifrån är det ju möjligt att man inte har den källan till stöd.”

Det kan låta hårt, men det gäller att ändå stå stark – för en dyster sanning är att man har sett en motvilja hos chefer till att exempelvis polisanmäla cybermobbning, kanske av feghet eller rädsla för dålig publicitet.

Men för den chef som missar att agera kan konsekvenserna bli allvarliga. Cybermobbning faller inom den nya föreskriften om organisatorisk och social arbetsmiljö, där man som chef är skyldig att arbeta förebyggande, oavsett vem som riskerar att drabbas.

Här är några generella råd:

1.  Kommunicera hur man använder sociala medier på arbetsplatsen, liksom normer och kultur. ”Det är viktigt att tydliggöra att man inte accepterar någon form av mobbning. Det kan låta självklart, men är en viktig del av det systematiska arbetsmiljöarbetet,” säger Rebecka Cowen Forssell.

2. Ha tydliga rutiner – även det en förebyggande åtgärd. ”Då kan det vara lättare att agera. Man bör till exempel alltid koppla in företagshälsan vid fall av cybermobbning.”

3. Se alltid till att närmaste chef kopplas in. ”När det gått så långt som till mobbning upplever sig individen ofta som väldigt ensam. Det brukar finnas ett stort behov av att prata för den drabbade, att få sin historia bekräftad och inte minst få stöd och support från sin egen chef.”

Den allt otydligare gränsdragningen mellan arbete och privatliv är ytterligare en arbetsmiljöaspekt. För var går egentligen gränsen för om mobbningen sker på eller utanför arbetsplatsen, när vi i dag följer både vänner, kolleger och affärskontakter på sociala medier?

”Facebook används i de flesta fall privat – men har du många professionella kontakter och kommunicerar med dem kan det vara problematiskt att veta vem du representerar – arbetsgivaren, organisationen eller privatpersonen?” säger Rebecka Cowen Forssell.

Och ska du som chef egentligen vara vän med dina medarbetare på sociala medier?

Där finns det inget rätt eller fel, säger Rebecka Cowen Forssell, utan det beror på kulturen på den egna arbetsplatsen. Eller så kan det vara en generationsfråga.

”Det viktiga är att det kommuniceras på arbetsplatsen hur vi använder sociala medier just där, och att man accepterar att vi är olika i hur vi vill kombinera arbetsliv och privatliv. Men cybermobbning behöver definitivt ses i kontexten av det gränslösa arbetslivet.”

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden