btea

5 tecken: Då är det dags att byta jobb

Har du tröttnat på ditt jobb? Utvecklas du inte? Konsten är att veta hur du ska tolka varningssignalerna rätt.

Alla har vi dagar då vi känner oss ned­slagna av vårt jobb och vår insats. Att komma runt det är nästan omöjligt. Men ibland blir de dåliga dagarna till veckor och månader. Och då och då kommer tanken: ”Jag måste sluta”.

Men vad är skillnaden mellan tillfälligt missnöje och äkta obalans? Och hur kan du veta när du på riktigt är redo att gå vidare? Att avsluta en anställning är inte bara en möjlighet till nytändning. Det innebär också en risk.

Det kan påverka både din karriär negativt och störa ditt privatliv. Men även om det kan vara betydligt värre att fortsätta på ett jobb som gått i stå är det ofta lättare att helt enkelt stanna kvar än att bryta upp.

Att de flesta människor stannar för länge på dåliga jobb beror på att närings­livet ofta stoppar in individer i givna roller i stället för att försöka anpassa rollerna till individerna och deras kompetenser, konstaterar Daniel Gulati, en av författarna till boken Passion and Purpose: Stories from the Best and Brightest Young Business Leaders.

Så här kan du avgöra om du själv har fastnat och överväger att sluta:

crown-2

Läs också: 3 steg: Bästa sättet att tackla en manipulativ kollega

1) Hör varnings­signalerna
Känner du ett ointresse inför jobbet, både för arbetsplatsen som helhet och för dina dagliga uppgifter? Här är några tecken på att något är på gång:

● Du lovar dig själv om och om igen att du ska sluta, men gör det aldrig.
● Du vill inte ha din högre chefs jobb och på så vis ta ett steg i chefskarriären. Du är ointresserad av att överta hans eller hennes arbetsuppgifter. Andra är det däremot och kommer därför att passera dig, vilket riskerar att skapa ännu mer jobbmissnöje.
● Du underpresterar. Du försöker bli bättre, men din ansträngning ger inget resultat. Har du verkligen vad som krävs? Eller uppskattar inte din chef eller dina kolleger det som du har att erbjuda?

Om en eller flera av dessa varningssignaler stämmer på dig, fråga dig själv om det är värt att stanna kvar på ditt jobb. Är, så att säga, priset rimligt och acceptabelt eller går du miste om för många möjlig­heter och skadas du känslomässigt?

2) Testa tanken
Testa för att se om din känsla är verklig, om du verkligen är redo att lämna ditt jobb. Prata med din omgivning.

”Det är bättre att förlita sig på information som samlats in från interaktion med människor än att sitta och snurra på stolen”, säger Leonard Schlesinger, vd för Babson College, som har skrivit boken Just Start: Take Action, Embrace Uncertainty, Create the Future.

Ha en ärlig diskussion med din egen chef om hur du uppfattas och hur hon eller han ser på vad du kan uppnå i din roll. Du kan också testa om det finns ett avtagande engagemang genom att räcka upp handen nästa gång ett nytt projekt ska starta.

Om du gång på gång förbises, kan det bero på att din egen chef inte uppskattar dina kunskaper. Och om du själv inte räcker upp handen – ja då kanske det är dags att gå vidare av det skälet.

tranandechefer

Läs också: Så skriver du ett säljande cv

3) Känn till riskerna
Innan du fattar ditt slutgiltiga beslut, se till att du har utvärderat nackdelarna med att sluta. Även om du är säker på att du är på fel jobb finns det risker med att lämna: du kan skada befintliga relationer, du förlorar inkomst eller fläckar ditt cv.

Tänk igenom allt som påverkas av ditt beslut – ekonomi, karriär, privatliv, utvecklingsmöjligheter – och fundera över vad som betyder mest för dig.

Ställ frågorna: ”Vad har jag mitt jobb till? Hjälper det mig att uppnå mina ­drömmar?”

Enligt Gulati avslutar vi en anställning tio gånger under vår livstid, vilket ­i genomsnitt innebär ett avslut vart fjärde år.

”Om du slutar mycket oftare är risken att arbetsgivare börjar betrakta dig som en hoppjerka. Det blir särskilt problematiskt när du hittar en roll som du verkligen vill ha, men inte lyckas få in en fot i dörren på grund av ditt brokiga cv”, säger han.

4) Sätt ett nytt mål
Du kan minimera riskerna genom att ta reda på vad du vill innan du lämnar ditt jobb. Även om du inte har en fullständig plan är det bra att ha en aning om vad du vill göra.

”Man bör sluta för att man har säkrat en ny, positiv roll, inte på grund av ett känslo-­mässigt infall för att undvika en negativ situation. Om du verkligen hatar det du gör ska du absolut sluta, men inte förrän du har identifierat något som du kan älska i framtiden”, säger Daniel Gulati.

Schlesinger uttrycker det så här:

”Jag skulle inte sluta på ett jobb utan att ha någon form av plan, oavsett om det bara är ett tankeexperiment som bekräftar vad jag är intresserad av att göra härnäst, eller en medveten strategi för att få något att hända.”

Läs också: Så skriver du ett bra och säljande cv

5) Sluta snyggt
Har du någon gång drömt om att hon eller han ska ’ta det här jobbet och stoppa upp det någonstans’? Dessvärre är det en lösning som bara ger dig kortsiktig lindring.

Möjligen kommer det att förstöra ditt yrkesliv. Hur du lämnar en tjänst är lika viktigt som hur du påbörjar den. ”Det finns inget värre än att ta sig ur en dålig situation på ett dåligt sätt”, säger Leonard Schlesinger.

Diskutera beslutet med människor som är viktiga för dig: din partner, dina barn, dina vänner. Fråga mentorer, kolleger eller tidigare chefer om råd.

Försök också att se situationen ur din chefs och dina medarbetares synvinkel och fundera på hur du på bästa – och mest respektfulla – sätt kan kommunicera processen för ditt tillbakadragande.

”När du väl har bestämt att sluta och dessutom vet vilken som blir din sista dag, bör du låta din närmaste chef och dina medarbetare få veta det så fort som möjligt och därefter följa de brukliga processer som organisationen har”, säger Daniel Gulati.

Text: Amy Gallo. Artikeln är hämtad ur Harvard Business Review.

Bearbetning: Fredrik Emdén

punk

Läs också: 8 skäl: Därför säger de bästa medarbetarna upp sig

Relaterade artiklar

lyckas
Karriär

4 grundläggande förmågor för att lyckas

Från anpassningsförmåga till byggande av det egna varumärket – här är knepen för att behålla och öka din konkurrenskraft på 2020-talets arbetsmarknad:

Konsultchefen Sebastian Persson jobbar och studerar samtidigt. Foto: Niklas Björling
Annonssamarbete Chef + SBS Exective MBA

Dubbellivet som ger ett karriärlyft

En fot i akademiska studier. Den andra i chefsvardagen. ”Både jag och min arbetsgivare utvecklas och tjänar på det”, säger managementkonsulten Sebastian Persson om Executive MBA-utbildningen han går på Stockholms universitet.
Mikael Åbom, vd Fonus.
Karriär

Fonus vd: ”Jag fick en väldig respekt för livet”

Mikael Åbom, vd och koncernchef för Fonus, fick erfarenhet av branschen redan som 15-åring, när han hjälpte till vid pappans jourtransporter av avlidna. ”Jag fick en väldig respekt för livet”, säger han.

karriarsagauppsig
Karriär

3 frågor du måste besvara innan du säger upp dig

Ta chansen att utvärdera din ställning på arbetsplatsen åtminstone en gång per år. Här är tre frågor du bör ställa dig innan du säger upp dig.
Sundar Pichai, CEO på Google
Karriär

Googles checklista: 10 egenskaper en bra ledare har

Vad gör en chef som får människor att trivas på jobbet, stanna kvar och prestera bra? Det har Google under mer än 10 år kontinuerligt forskat kring i Project Oxygen.

svordomar
Karriär

10 misstag ingen vill göra på anställningsintervjun

Jobbintervjuer är stressande och leder lätt till misstag hos alla inblandade. Men vilka är harmlösa, och vilka är närmast oförlåtliga? Undersökningsföretaget Yougovs brittiska del har frågat folk i alla åldrar och positioner om vad som mest sannolikt får en jobbintervju att haverera.

Få skräddarsydd spetskompetens på plats på tre månader. Michael Egnell på Experis Academy förklarar hur. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Experis Academy

Här är företagens nya snabbväg till spetskompetens

Rekrytering, intensivutbildning och introduktion – på bara tre månader.
”De som kommer från oss blir produktiva från dag ett”, säger Michael Egnell på Experis Academy.

nyillus
Karriär

Fler kvinnor får kränkande frågor i rekryteringen

Nästan tre gånger så många kvinnor som män anser sig ha fått kränkande frågor under en anställningsintervju, visar en Sifo-undersökning gjord på uppdrag av bemanningsföretaget Randstad. Fler än var fjärde svensk upplever samtidigt att de nekats anställning på grund av diskriminering.