Person som jobbar längre arbetsdagar vid hemarbete

Corona-effekten: Längre arbetsdagar – men kortare och effektivare möten

”Cheferna får bära huvudbördan av skiftet till distansarbete.” Hemifrån-arbetet under covid 19-pandemin har förändrat arbetslivet på ibland oväntade sätt, visar en analys från Microsoft.

Coronaopandemin innebär en sällsynt möjlighet att studera hur arbetslivet anpassar sig till kriser, hur samarbetet fungerar på distans, hur flexibla de anställda är och hur folk egentligen mår när de tvingas balansera arbete med disk, katter och sjuka barn hemma vid köksbordet.

Efter att ha studerat hemifrån-arbetandets effekter i fyra månader, offentliggör en grupp tekniker och ledarskapsexperter inom Microsoft nu sina fynd. Ett av de mest påtagliga är att arbetsdagarna har förlängts.

De anställda är ”på” fyra timmar mer per vecka i genomsnitt än innan epidemin bröt ut, visar studien som utförts bland företagets hemifrån-arbetande medarbetare i huvudsakligen USA genom att analysera data om när de är inloggade.

”Människor gör avbrott för att ta hand om barn, ta en nypa luft, träna och gå ut med hunden. För att kompensera avbrotten är folk benägna att börja arbetet tidigare och avsluta arbetsdagen senare”, skriver analysgruppens Natalie Singer-Velush, Kevin Sherman och Erik Andersson i Harvard Business Review.

Ett annat fynd är att chefernas ansvar och arbetsbelastning har ökat under pandemin.

”Cheferna får bära huvudbördan av skiftet till distansarbete. Den tid som högre chefer ägnar sig åt samverkan har ökat med mer än åtta timmar mer per vecka jämfört med tidigare”, fastslår Microsoft-studien men tillägger det ökade koordineringsansvaret inte nödvändigtvis innebär en motsvarande ökning i det totala antalet arbetstimmar, utan sker på bekostnad av annat.

Glad man bredvid en glad smiley och en stor hand som gör tummen upp

Läs också: Oväntade corona-effekten: medarbetare mår bättre än tidigare

Ett av de mest fascinerande fynden är att de länge emotsedda, tidseffektiva 30-minutersmötena äntligen tycks ha blivit verklighet. När de spontana mötena vid kaffemaskinen och i korridorerna uteblivit, har de ersatts med inbokade möten vilket visserligen inneburit att den formella sammanträdestiden per vecka ökat med tio procent under pandemin. Men de individuella mötena har blivit kortare – medan antalet möten på högst 30 minuter blivit 22 procent fler, har möten på en timme eller mer har minskat med elva procent.

”Överraskande”, menar analysgruppen och fortsätter:

”De senaste årtiondena har mötena generellt blivit längre, och forskning visar att de långa mötena haft en negativ effekt på medarbetarnas produktivitet och tillfredsställelse. Skiftet till kortare möten har vuxit fram organiskt, och inte ur något ledarskapsdekret. Vår studie visar att skiftet är uppskattat. Plötsligt framstår de timslånga mötena i ett större behov av ifrågasättande. Måste de verkligen vara så långa? Är det ett bra utnyttjande av människors tid? Detta är en av många sätt som perioden av hemifrån-arbete kan innebära långtidseffekter”, menar de.

distansarbete

Läs också: Distansarbetet har ökat – med 400 procent

prenumerera-chef-1
Prenumerera på Chef

Boosta ditt chefsjag

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd och handledning i tuffa chefsfrågor. Prenumerera idag!

Relaterade artiklar

Collage: Orolig person i folksamling samt livspussel i form av ett pussel
Arbetsmiljö

Fler söker stöd för oro och relationer – färre för livspusslet

Ökad sjukskrivning, ökad efterfrågan på psykologsamtal och ergonomigenomgångar. De negativa konsekvenserna av pandemin för såväl arbetsgivare och medarbetare börjar synas.
Kavla upp ärmarna. Här är trenderna som chefer och arbetsgivare behöver hantera framöver, enligt hr-experterna på Simployer.
Annonssamarbete Chef + Simployer

5 stora skiften för chefer – förbered dig så här

Pandemin har förändrat våra arbetsplatser och rivstartat allt från ny lagstiftning till digitalisering. Nu måste chefer och arbetsgivare hänga med i allt det nya.  Hr-experterna på Simployer framtidsspanar – och ger dig möjlighet att ligga steget före.
digital kbt kan hjälpa mot oro över coronakrisen
Arbetsmiljö

Digital hjälp effektivt vid covid-oro

Ett helt nyutvecklat digitalt självhjälpsprogram för att hantera oro vid covid-19 har visat sig ha god effekt. Deltagarna hade också en signifikant förbättrad daglig funktion på arbetet, enligt forskarna på Karolinska institutet.
fragortillmedarbetare
Arbetsmiljö

Tre frågor du borde ställa till dina medarbetare just nu

Under covid 19-krisen är det lätt att missa viktiga aspekter av ledarskapet. Här är tre frågor du borde ställa till dina medarbetare som chef.
Extrovert som jobbar hemifrån
Arbetsmiljö

Extroverta klarar hemarbetet bäst

Utåtriktade människor klarar omställningen till distansarbete bäst, visar en studie från Netigate.
En chef som kommit tillbaka till kontoret, samt en arbetsplats i hemmet
Arbetsmiljö

Chefer längtar tillbaka till kontoren

De flesta som arbetar på distans vill fortsätta med det åtminstone en dag i veckan, visar undersökningar – samtidigt som många chefer längtar tillbaka till kontoren.

Mathias Törnblom på Dustin har checklistan för bättre flyt på den digitala arbetsplatsen.
Annonssamarbete Chef + Dustin

Checklista för flow på din digitala arbetsplats

Kontor står tomma, samtidigt som flitens lampa lyser hos alla hemmajobbare. Den digitala arbetsplatsen, där vi jobbar tillsammans online, är här för att stanna. Med öppen-dörr-möten och annat nytänk kan chefer förbättra den nya arbetsvardagen.
Kontorslandskap
Arbetsmiljö

Forskare: "Öppna kontorsmiljöer risk för smittspridning"

En ny forskningsstudie framhåller nu en högaktuell fara med de omdiskuterade kontorslandskapen: den ökade risken för smitta i den öppna miljön.