Person som jobbar längre arbetsdagar vid hemarbete

Corona-effekten: Längre arbetsdagar – men kortare och effektivare möten

”Cheferna får bära huvudbördan av skiftet till distansarbete.” Hemifrån-arbetet under covid 19-pandemin har förändrat arbetslivet på ibland oväntade sätt, visar en analys från Microsoft.

Coronaopandemin innebär en sällsynt möjlighet att studera hur arbetslivet anpassar sig till kriser, hur samarbetet fungerar på distans, hur flexibla de anställda är och hur folk egentligen mår när de tvingas balansera arbete med disk, katter och sjuka barn hemma vid köksbordet.

Efter att ha studerat hemifrån-arbetandets effekter i fyra månader, offentliggör en grupp tekniker och ledarskapsexperter inom Microsoft nu sina fynd. Ett av de mest påtagliga är att arbetsdagarna har förlängts.

De anställda är ”på” fyra timmar mer per vecka i genomsnitt än innan epidemin bröt ut, visar studien som utförts bland företagets hemifrån-arbetande medarbetare i huvudsakligen USA genom att analysera data om när de är inloggade.

”Människor gör avbrott för att ta hand om barn, ta en nypa luft, träna och gå ut med hunden. För att kompensera avbrotten är folk benägna att börja arbetet tidigare och avsluta arbetsdagen senare”, skriver analysgruppens Natalie Singer-Velush, Kevin Sherman och Erik Andersson i Harvard Business Review.

Ett annat fynd är att chefernas ansvar och arbetsbelastning har ökat under pandemin.

”Cheferna får bära huvudbördan av skiftet till distansarbete. Den tid som högre chefer ägnar sig åt samverkan har ökat med mer än åtta timmar mer per vecka jämfört med tidigare”, fastslår Microsoft-studien men tillägger det ökade koordineringsansvaret inte nödvändigtvis innebär en motsvarande ökning i det totala antalet arbetstimmar, utan sker på bekostnad av annat.

Glad man bredvid en glad smiley och en stor hand som gör tummen upp

Läs också: Oväntade corona-effekten: medarbetare mår bättre än tidigare

Ett av de mest fascinerande fynden är att de länge emotsedda, tidseffektiva 30-minutersmötena äntligen tycks ha blivit verklighet. När de spontana mötena vid kaffemaskinen och i korridorerna uteblivit, har de ersatts med inbokade möten vilket visserligen inneburit att den formella sammanträdestiden per vecka ökat med tio procent under pandemin. Men de individuella mötena har blivit kortare – medan antalet möten på högst 30 minuter blivit 22 procent fler, har möten på en timme eller mer har minskat med elva procent.

”Överraskande”, menar analysgruppen och fortsätter:

”De senaste årtiondena har mötena generellt blivit längre, och forskning visar att de långa mötena haft en negativ effekt på medarbetarnas produktivitet och tillfredsställelse. Skiftet till kortare möten har vuxit fram organiskt, och inte ur något ledarskapsdekret. Vår studie visar att skiftet är uppskattat. Plötsligt framstår de timslånga mötena i ett större behov av ifrågasättande. Måste de verkligen vara så långa? Är det ett bra utnyttjande av människors tid? Detta är en av många sätt som perioden av hemifrån-arbete kan innebära långtidseffekter”, menar de.

distansarbete

Läs också: Distansarbetet har ökat – med 400 procent

prenumerera-chef-1
Prenumerera på Chef

Boosta ditt chefsjag

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd och handledning i tuffa chefsfrågor. Prenumerera idag!

Relaterade artiklar

John Mellkvist och omslaget på hans bok Välj din ålder
Arbetsmiljö

John Mellkvist: ”Även unga oroas av ålderism”

Årets superkommunikatör 2019, John Mellkvist, skriver i boken "Välj din ålder" om våra förlegade attityder till ålder. Vi behöver se fördelarna med alla olika åldrar, menar han.
Att snabbt kunna hjälpa till i coronakrisen, bland annat med att paketera handsprit, ökade engagemanget hos medarbetare, menar Anna-Lena Strömsten på Scania.
Annonssamarbete Chef + Handelshögskolan i Stockholm

”Att hjälpa till finns i Scanias DNA”

En tvärnit i verksamheten startade en positiv kedjereaktion hos Scania. Att hjälpa till under pandemin har gett både ett innovationslyft och ny stolthet. ”Jag ser en nytändning hos medarbetarna”, säger Anna-Lena Strömsten, Head of People Development, hos lastbilstillverkaren.
Vindkraftverk
Arbetsmiljö

Branscherna med flest attraktiva arbetsgivare

Energibranschen, universiteten och finanssektorn hör till  Sveriges mest attraktiva branscher, enligt en rapport från Nyckeltalsinstitutet.
Hemma-kontor
Arbetsmiljö

Chefens arbetsmiljöansvar tydliggörs – vid årsskiftet

Nya regler skruvar ner kraven på jobbsituationen i hemmet.
Cheferna är oroade för medarbetarnas arbetsmiljlö
Arbetsmiljö

Undersökning: Chefer oroliga för medarbetares arbetsmiljö

Oron för medarbetarnas arbetsmiljö är utbredd bland chefer i corona-krisens Sverige. Ensamhet och social isolering i distansarbetets spår är det största orosmolnet, visar Chefs undersökning.
Vårdchef och bild på en äldre persons hand
Arbetsmiljö

Därför slutar omsorgscheferna: ”Man blir uppäten snabbt om man inte är en robot”

Dålig organisation, bisarra arbetsuppgifter och övermäktiga krav. En ny studie ger svar på varför så många enhetschefer inom vård och omsorg väljer att hoppa av.
Se webbinariet Chef Live i efterhand, med Apoteket, Handelshögskolan och Stora Enso.
46:07
Annonssamarbete Chef + Handelshögskolan i Stockholm

Lär dig om ledarskapet som ökar innovation och lönsamhet

Video:

Svenska storbolag och forskare är överens: Det här är ledarskapet som bygger lönsamma affärer. Se webbinariet Chef Live där du lär dig om ansvarsfullt ledarskap av Stora Ensos vd Per Lagervall, Apotekets Magnus Frisk och forskare på Handelshögskolan.

Nakna ben som sticker fram bakom en datorskärm
Arbetsmiljö

Studie: 11 procent av hemmajobbarna vill jobba nakna

Netflix-tittande, att jobba utan kläder och vakna 5 minuter innan man börjar jobba ligger högt på listan – när distansarbetare får lista vilka nya beteenden de vill behålla även efter pandemin.