Cilla Benkö, Sveriges Radio: ”Kul, hedrande och konstigt”

För snart ett år sedan blev hon utsedd till Årets Chef. Nu berättar Cilla Benkö, vd på Sveriges Radio om tiden efter priset och hur det påverkat hennes yrkesliv.

Evenemang
Publicerad

Ett år har gått sedan du blev utsedd till Årets Chef. Hur har det året varit?

”Intensivt och utmanande. Inte enbart för att det är en väldigt fin titel att leva upp till utan för att mycket hänt i min vardag. Mediemarknaden förändras i ett rasande tempo, public service roll debatteras flitigt och vi har haft en del knepiga frågeställningar att hantera. Men i grunden har jag såklart fortfarande haft svårt att fatta att jag fick denna utmärkelse. Det är ofta jag tänker på hur kul det är att ha fått den uppskattningen för det jag har gjort men också för det vi alla som arbetar på Sveriges Radio har gjort tillsammans”.

Vad har du mötts av för reaktioner kopplat till prisutmärkelsen?

”Positiva. Mycket gratulationer, många som bjudit in mig för att prata ledarskap och som är nyfikna på hur jag tänker. Sedan har jag fått enormt mycket uppmärksamhet även för fotot – vilket är extra kul såklart J. Det beror nog på att jag så sällan har mitt väldigt lockiga hår utsläppt”.

Hur känns det att ha fått priset – så här med lite perspektiv?

”Kul, hedrande men också konstigt. Det finns så många väldigt bra chefer i Sverige så det gäller att ha lite perspektiv också. Att inte få hybris. Men återigen – såklart är det extremt skönt att få ett så fint kvitto på att det jag gör i många delar fungerar bra”.

I juryns motivering nämndes till fokus på utveckling. Vad har du utvecklat inom ditt eget ledarskap under året?

”Jag har lärt min ännu mer om den omvärld som påverkar oss alla och som kommer att vara av väldigt stor betydelse för de strategiska beslut vi fattar. Jag gjorde en otroligt lärorik kompetensresa till Kina för att där få ett grepp på hur de tänker vara med och påverka den digitala världskartan. Det är fascinerande att på plats uppleva hur långt framme de är rent tekniskt men också när det gäller det faktiska, dagliga användandet av de digitala möjligheterna.

Det var länge sedan jag fick så mycket ny kunskap under en vecka som av denna resa. Sedan har jag lagt ännu mer fokus på förändringsledning internt. Vi har en hel del nya medlemmar i Sveriges Radios företagsledning och det ställer återigen större krav på mig att vara nära dem med stöd, bollande och min långvariga kunskap. Så att de har de bästa förutsättningarna att göra sitt jobb”.

Vilken utmaning ser du mest fram emot under 2018?

”Att få publiken i en alltmer global och digital konkurrens och i ett Sverige som blivit alltmer polariserat att fortsatt välja Sveriges Radios utbud är inte en utmaning som kommer att minska under 2018. Den är tuff men också väldigt inspirerande. Den får oss att verkligen tänka till. Sedan är det såklart en viktig utmaning att Sveriges Radio med den viktiga, opartiska, roll vi har lyckas genomföra en väldigt bra valbevakning. Där är jag ju inte operativt ansvarig men ska vara med och säkerställa att vi är så bra rustade som vi bara kan.

En annan spännande utmaning, där vi är rätt så ensamma i att ta oss ann den, är hur vi ska klara av att utveckla nya digitala ljudformat där vi har ljudet i fokus och inte video eller text. På en marknad som blir alltmer digital och social är det såklart en både inspirerande och lite läskig utmaning att satsa på ljudet i fokus vilket vi har bestämt oss för att göra”.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden