Chefs följare: 80 procent har skämts för sin arbetsgivare

Du har din moral. Arbetsplatsen har sin moral. I en drömvärld går dessa ihop och du kan helt ställa dig bakom din chef och arbetsgivares värdegrund samt agerande. Men vad händer när de går i klinch? Extra tufft kan det bli för mellanchefer som kläms mellan sin egen moral och ledningens agerande. ”Det är superjobbigt med skandaler. Då ska man försvara ett fel man själv inte gjort”, säger karriärcoachen Charlotte Hågård.

Konflikthantering
Publicerad

Ett exempel som varit på tapeten är Ericssons styrelse och vd som har nekats ansvarsfrihet efter avslöjanden om mutor som har hamnat hos IS. I samband med det ställde vi på Chef frågan till er följare på Linkedin:

Har du någon gång skämts för din arbetsgivare, din ledning eller din arbetsplats?

Ni 1484 som deltog i undersökningen svarade:

Ja: 80 procent  

Nej: 20 procent

Med andra ord har en stor majoritet upplevt skam kopplat till jobbet.

Ett par kommentarer från er i samband med detta var:

Jag har svårt att ur minnet gräva fram ett tillfälle under mitt liv vid vilket en av mina arbetsgivare har lyckats klara mina krav på moral.

En annan person kommenterar:

För att dom INTE har haft ett arbetsmiljöarbete någon gång under mina år i Regionen/landsting! Straffar dom som säger till om felaktigheter som kan rädda hälsa/liv och sparar miljarder.

Charlotte Hågård, karriärcoach, minns Skandia-skandalen med bonusar som uppdagades och hur det förändrande hela bilden för de yrkesverksamma. Att gå från att vara stolt över sin arbetsplats till att inte vilja prata om det i sociala sammanhang tror hon är en aspekt som påverkar en mycket.

”Man vill inte prata om sitt jobb om man blir ifrågasatt för att man jobbar där. Det är superjobbigt med skandaler. Då ska man försvara och det blir jobbigt eftersom man själv inte gjort något fel”, säger hon.

Att hamna i den obekväma sitsen är lättare än man kan tro, menar hon.

” Det händer ofta att folk blir insålda på ett jobb och att det sedan inte motsvarar förväntningarna när man väl börjar. Det kan handla om dålig arbetsmiljö, att folk inte visar respekt. Det är ganska vanligt”, säger Charlotte Hågård.

Den givna vägen ut ur situationen är att säga upp sig och lämna den miljön och arbetsplatsen som man inte kan stå för men vill man trots allt inte lämna är det bra att vara tydlig mot sig själv, enligt henne.

”Man får hitta någon slags förhållningssätt, kanske tycker man att man har intressanta arbetsuppgifter som väger upp. Kanske kan man ventilera i sin arbetsgrupp och att man då väljer att stanna för att man har en bra titel. Det är viktigt att man gör klart för sig själv vad man värderar och vad företaget står för.”

Vad är det folk brukar skämmas för?

”Man skäms för att man jobbar i en miljö med folk som har dålig moral. När man ser att folk inte har ett trevligt bemötande och man känner att det finns en företagskultur man inte fungerar med. Behöver man ett jobb måste man härda ut. Mycket av detta är kopplat till chefer och ledarskap. Folk lämnar oftare en chef än ett jobb.”

Hur ska man agera som mellanchef om man precis som medarbetarna skäms för ledningens agerande?

”Det är ingen rolig sits. Man måste försöka vara en så schysst person som möjligt. Man sitter lite klämd då man måste vara lojal med sitt företag. Men att förneka… nej det är inte lätt…”

Charlotte Hågårds kollega, karriärcoachen Katri Lind, som tidigare varit vd, fyller i:

”Det är svårt. En kläm-situation. Man bör lyssna in och vara ganska neutral. Att hänga ut sina chefer är inte bra. Men man kan bekräfta att man ser och förstår problemen. Använda det som kraft för att ta vidare till ledningen. Man kan lyfta att man ser en risk för en försämrad företagskultur. Det är ju dåligt om det växer en kultur i kulturen. Så var transparent, fånga in och ta vidare till ledningen men anslut inte till en negativ spiral med medarbetarna.”

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden