Chef testar: Jan-Olof Jacke, vd Astra Zeneca
En ekonom i toppen av ett forskningstungt läkemedelsbolag? Internt rynkade många på näsan när Jan-Olof Jacke utsågs till vd för Astra Zeneca för tre år sedan. Nu tycks det som om estradören, gentlemannen och tidsoptimisten har vunnit över tvivlarna.
Mönstret har upprepats så många gånger de senaste åren att Jan-Olof Jackes ressällskap knappt reagerar när kabinpersonalen stänger flygplansdörrarna utan att Astra Zenecas vd är på plats.
Sekunder eller minuter kan passera innan dörrarna åter öppnas och den eftersläntrande passageraren kliver ombord, till synes oberörd.
”Han är en deadlinejunkie. Han måste inneha världsrekordet i att få personalen vid gaten att släppa igenom honom efter att de egentligen har stängt. Han har lärt mig tricket, men jag är alldeles för mesig för att våga testa”, säger en som jobbar nära Jan-Olof Jacke.
”När vi andra ger oss av från jobbet skakar han på huvudet och undrar varför i hela världen vi ska åka så tidigt till flygplatsen. Han är en tidsmaximerare”, säger en annan.
”Den som vill ha nerverna i behåll ska inte samåka med Jan-Olof till flygplatser”, sammanfattar en tredje chef på Astra Zeneca.
De sena ankomsterna säger möjligen också något om Jan-Olof Jackes ledarskap. Han förkroppsligar det populära ekonomiska synsättet ’just in time’; en strävan efter att producera och leverera vid precis den tidpunkt som behövs.
Problemet med Jan-Olof Jacke, menar kritikerna, är att han ibland – särskilt när han just hade tillträtt som Astra Zenecas vd i Sverige i september 2013 – hade samma tipsoptimistiska inställning i andra sammanhang.
”Han kunde komma lite dåligt påläst till olika dragningar. Men jag tror att han har lärt sig att resultatet blir bättre om han lägger mer tid på att förbereda sig”, säger en person i hans närhet.
Jan-Olof Jacke har arbetat i Astra Zeneca sedan 1999. Efter Handelshögskolan i Göteborg arbetade han i fyra år som managementkonsult på det lilla företaget Ingemar Claesson Konsult. En av uppdragsgivarna var Astra Hässle (som bolaget hette fram till samgåendet med brittiska Zeneca 1999). Jacke blev snabbt så populär att Astra ville anställa honom som controller med styrinriktning. Innan han ens hade tillträtt tjänsten hade han befordrats till ekonomichef.
”Jag är inte förvånad över den karriär han har haft. Jan-Olof är lugn, balanserad, analytisk, lyssnande och snabb till beslut”, säger en person som samarbetade med Jacke innan han rekryterades till Astra.
På Astra Zeneca har han i en mening alltid varit en outsider. Som ekonom är man i kraftig minoritet i en forskningstung miljö.
Jan-Olof Jacke
Gör: Vd Astra Zeneca AB.
Ålder: 51.
Familj: Fru och två döttrar, 20 och 22 år gamla.
Bor: Kullavik, 15 kilometer söder om centrala Göteborg.
Karriär i korthet: Vd Astra Zeneca AB sedan 2013. Chef för Astra Zenecas globala finans- och inköpsorganisation inom R&D 2008–2013, finanschef Astra Zeneca AB 2006–2008. Finansdirektör Astra Zenecas globala försäljnings- och marknadsorganisation 2003–2005, finansdirektör Astra Zenecas forsknings- och utvecklingsavdelning i Sverige och i den globala kliniska organisationen 2001–2003, finansdirektör Astra Hässle 1999–2000, managementkonsult Ingemar Claesson Konsult 1995–1999.
”Vi är en teknisk verksamhet som är väldigt beroende av trovärdighet. Man ska kunna sina saker, annars bör man inte uttala sig. Det finns en tradition här att vetenskapsmän bara lyssnar till vetenskapsmän och där har Jan-Olof haft en tröskel att komma över”, säger en medarbetare.
Möjligen har också Jan-Olof Jacke själv upplevt den avvaktande inställningen, flera källor vittnar om att de tror att han har känt av en viss uppförsbacke för att han kommer från en annan bakgrund än den som är Astra Zenecas kärnverksamhet.
”För varje år som har gått har han lärt sig mer och mer av verksamheten. Han är extremt nyfiken, ställer många frågor och är som en svamp. Han suger in kunskap på ett mystiskt sätt”, säger en person på Astra Zeneca.
Läs också: Tre saker chefen måste lära sig mer om 2017
Den bristande detaljkunskapen kompenserar Jan-Olof Jacke med andra styrkor. Flera medarbetare lyfter fram hans förmåga att rekrytera starka personer som kompletterar honom.
”Han är extremt noggrann när han rekryterar. Professionell ut i fingerspetsarna. Får han för sig att en person passar in i bolaget ger han sig inte förrän personen i fråga har övertygats”, säger en person.
Ett exempel är hur en nyckelperson rekryterades för några år sedan. Personen tackade artigt men bestämt nej – två gånger.
Då återkom Jan-Olof Jacke en tredje gång med en omformulerad fråga:
”Om du vore i min position: Hur skulle du beskriva rollen för att få en person som du att tacka ja?”
Den aktuella personen sägs då ha formulerat en ny jobbeskrivning – och är i dag en av bolagets nyckelpersoner.
Jan-Olof Jacke är medveten om vikten av mångfald och är stolt över att arbeta i vad han beskriver som ett verkligen globalt bolag, där kompetens är avgörande, inte nationalitet. Astra Zeneca hade ett globalt mål om 41 procent kvinnliga chefer 2015 och nådde 42 procent.
En fördel med att Jan-Olof Jacke inte är någon specialist inom biomedicin är att han aldrig fastnar i detaljer.
Läs också: Här produktutvecklar kunderna
En annan menar att det skapar stor frihet och att omgivningen växer med ansvaret.
”Jag har nog aldrig fått en arbetsuppgift av honom. Man känner att han litar på vår kompetens”, säger en medarbetare.
Andra uttrycker en större skepsis och känner sig utelämnade.
”Jag upplever att vissa i vår organisation tycker att det är jobbigt när de måste driva sitt projekt på egen hand, med väldigt lite styrning. Det passar inte alla. Det finns en risk för att Jan-Olof upplevs som att han flyter lite ovanpå, att han bara blir en frontfigur för företaget med tanke på hans finansiella bakgrund”, säger en person och tillägger:
”Men det där är dubbelt. Kanske är det just den bristande detaljkunskapen som gör att han kan vara skicklig strategiskt och lättare peka ut riktningen framåt.”
Många medarbetare på Astra Zeneca menar att den inledande tveksamheten som fanns när Jan-Olof Jacke efterträdde den tidigare vd:n Anders Ekblom har vänt.
Paradoxalt nog kan Jackes turbulenta start, då den amerikanska läkemedels-jätten Pfizer under våren 2014 la fyra bud på Astra Zeneca (det sista på motsvarande 720 miljarder kronor), vara det bästa som kunde hända för Jan-Olof Jackes ställning internt.
Resultat Ledarstil: 4/5
Lyssnande, nyfiken, inkluderande, engagerad, orädd och uppmuntrande. Mer extrovert än sina företrädare. Social och trivs med att stå på en scen. Uppfattas ibland som lite otydlig.
Delegering: 4/5
Saknar i många fall detaljkunskap om forskning, har en bakgrund som ekonom och tvingas därför förlita sig till sin omgivning. Delegerar kanske för mycket enligt vissa. Är dock tydlig med vad han förväntar sig och när han vill se resultat.
Kommunikation: 5/5
Beskrivs av många som en lysande kommunikatör. Har en förmåga att förklara det komplicerade enkelt. Öppen för att prova nya grepp, som när han och kommunika-tionsdirektören Jacob Lund spelade in en video från Almedalen medan de gick omkring på Visbys gator.
Motivation: 5/5
Jackes närmaste medarbetare vittnar om en förmåga att sprida positiv energi och lust att jobba hårt utan piska. Övriga längre ut i organisationen vittnar även de om att de känner sig sedda.
Konflikthantering: 4/5
Hamnar sällan i konflikter. När konflikter ändå uppstår agerar han professionellt; han är tydlig, håller sig till sakfrågan och blandar inte in känslor eller spekulationer.
Beslutsfattande: 3/5
Upplevdes under sin första tid som vd som lite avvaktande och försiktig. Personer i hans omgivning berättar att de tyckte att de fick vänta för länge på besked. Samtidigt är det den globala vd:n Pascal Soriot, på huvudkontoret i Cambridge, som är operativ. Jan-Olof Jackes huvuduppdrag är representativt, att samverka och vara ansiktet utåt för Astra Zeneca i Sverige.
Rekrytering: 5/5
Målmedveten med vem han vill ha. Utnyttjar sitt stora nätverk. Ägnar lång tid åt att ta in referenser och söker i första hand personer som kan fylla hans egna kunskapsluckor. Är medveten om vikten av mångfald. Astra Zeneca hade ett globalt mål om 41 procent kvinnliga chefer 2015 och nådde 42 procent.
Personlighet: 5/5
Social och gentlemannamässig. Vinnande charm, skicklig på att ta folk. Minns ansikten och namn och framstår genuint intresserad av att lära sig när han är på besök i produktionen.
Summa: 35/40
Den oroliga perioden gjorde att bolaget svetsades samman. Jan-Olof Jacke tog ett kliv framåt och blev synlig i medierna och internt. Det upplevdes som att han var uppriktig och berättade ärligt om händelseutvecklingen, utan förskönande omskrivningar.
Det blev under den här tiden också tydligt vilket brett politiskt stöd som fanns för att behålla Astra Zeneca i Sverige.
”De där månaderna gjorde att han fick ett bredare nätverk. Numera är han på sms-nivå med Mikael Damberg och Magdalena Andersson. Och egentligen är det inte så konstigt. Vi står ju för 3–4 procent av den totala svenska exporten”, säger en person i Astra Zeneca.
”Jan-Olof är en lysande kommunikatör. Han är väldigt skicklig på att föra fram vad vi står för och att stärka vårt varumärke. När vi såg vår vd i tv skapade det en stolthet internt”, säger en medarbetare.
Flera andra i bolaget beskriver sin vd som något av en estradör, som inte har något emot att stå i rampljuset. Många vittnar om att han har en förmåga att beskriva komplicerade saker på ett enkelt sätt, så att alla förstår.
”Han använder aldrig kaxig engelska, utan vanliga svenska ord och är duktig på att koppla ihop begreppen och förklara varför saker ser ut på ett visst sätt. Jag har haft ganska många chefer under min karriär och vill påstå att han är den bästa kommunikatören av dem alla. Då tillhör vi ändå en bransch som ofta är komplicerad att prata om”, säger en senior person inom Astra Zeneca.
Många pratar också om den energi som Jacke utstrålar. Till och med i den inre kretsen kring vd:n är det få som har sett honom tappa humöret. Efter en lång arbetsdag kan han sätta sig i bilen och köra de 55 milen från Göteborg till Sälen med familjen för att åka skidor.
”Jag undrar om han någonsin har en dålig dag. I så fall visar han det inte. Jag har jobbat med honom i många år nu och har aldrig sett honom tappa humöret. Det värsta han har gjort mot mig är att ställa in en lunch en gång”, säger en person i hans närhet.
Jan-Olof Jacke tycker om hög fart och är duktig att ta saker på uppstuds.
I samband med Almedalsveckan i somras skulle Astra Zenecas produktionschef i Södertälje, Margareta Ozolins, delta i en paneldebatt i Visby. Ozolins flyg från Arlanda blev dock så försenat att det snart stod klart att hon inte skulle hinna fram i tid.
Med 45 minuters varsel hoppade Jan-Olof Jacke in i hennes ställe.
”Han pratade initierat om produktionsfrågor och gjorde det utan att det märktes att han var en oförberedd reserv. Vi var många på företaget som blev imponerade av honom då”, säger en person som var på plats.
”Det var otroligt modigt att kasta sig in där utan att ha helt torrt på fötterna. Och han gjorde det fantastiskt bra”, säger en annan.
Bland de tuffare beslut som Jan-Olof Jacke har medverkat i finns nedläggningen av Astra Zenecas forskningsenhet i Södertälje (han var inte vd då, men stod bakom den strategigenomgång som ledde till beslutet).
”Jan-Olofs svärföräldrar bor i Södertälje. Han har berättat att stämningen på söndagsmiddagen den veckan inte var på topp”, berättar en av hans närmare medarbetare.
Men även i samband med känsliga beslut, som i fallet med avvecklingen i Södertälje då 1 200 jobb flyttades, tycks det som om Jan-Olof Jacke har en förmåga att komma undan utan alltför högljudda protester eller krav på hans avgång.
”Jag har grannar här i Södertälje som blev av med jobbet, men jag har aldrig hört dem snacka skit om vår vd. Jag tror att det beror på att han var så öppen med bakgrunden till beslutet och att alla som tvingades sluta behandlades med respekt”, säger en person som fortfarande är anställd på Astra Zeneca i Södertälje, där 4 100 av företagets 6 600 anställda i Sverige arbetar.
En förklaring till det höga förtroendet för Jacke är också att det finns en framtidstro i bolaget.
Året då han tillträdde, 2013, minskade bolagets intäkter med 2,2 miljarder dollar på grund av förlorad marknadsexklusivitet för flera lönsamma läkemedel. I samma veva lanserades koncernens nya strategi som sträcker sig fram till 2023. I den ingår att öka intäkterna från dagens 25 till 45 miljarder dollar genom att leverera minst tio nya läkemedel. Många nya läkemedel finns nu i pipeline.
I strategin ingår också mjukare värden, som att Astra Zeneca ska vara en bra arbetsplats.
Många av dem som arbetar på företagets anläggning i Göteborg, där Jacke har sin bas, berättar om en vd som sprider god stämning kring sig och är mycket synlig.
Regelbundet sitter han och arbetar i det öppna kontorslandskapets kafé.
Här äter Jacke sin frukost – äggmacka med kaviar och dubbel espresso (alltid i porslinskopp, aldrig i pappmugg) – så gott som dagligen.
”Är det slut på vatten i någon av tillbringarna kommer han in med dem i köket och fyller på. Han småpratar med alla, berättar om privata saker som har hänt honom och frågar mycket”, berättar en medarbetare i Göteborg.
När en av de (Sodexo-)anställda i kaféet hade varit pappaledig i två månader hade Jan-Olof Jacke koll på det och uppges ha sagt att kafémedarbetaren hade varit saknad.
”För en tid sedan var kungen på besök och då tog Jacke med honom till kaféet så att vi fick hälsa på honom och servera kaffe till kungen”, berättar en anställd.
Andra beskriver Jan-Olof Jacke som en gammaldags gentleman. Korrekt, artig och alltid mycket välklädd. Kostymerna sägs han inhandla på Rose & Born intill Strandvägen på Östermalm i Stockholm.
Utan sin charm skulle han kanske inte ha kunnat få flygplatspersonal att gång på gång öppna dörren till flygplan som är på väg att taxa ut för att lyfta.
”Mig veterligen har han aldrig missat ett flygplan. Jag tycker att det säger allt om hans förmåga att få sin vilja igenom”, som en medarbetare uttrycker saken.
Jan-Olof Jacke svarar på Cheftestet:
”Detta är jag – på gott och ont. Tacksam för all feedback som jag tar till mig. Kan känna igen mig i mycket och det enda riktigt oväntade var väl det positiva runt kommunikation och kommentaren om ’gammalmodig’!
Baksidan av att trivas bäst under press kan vara att jag tar på mig så mycket att det ofta blir lite ont om tid. Men det är också då jag presterar som bäst.
Även om vi i vår bransch är beroende av ’brilliant minds’ så är det bara som lag vi kan vinna och då är det för mig viktigt att se varje individ, att skapa delaktighet, att skapa en bra stämning samt att få ut det bästa ur var och en.
Visst är jag den som kanske synts mest externt de senaste åren, men det är bara en del av en bred och mycket medveten satsning vi gjort som involverar många fler.
Jag är övertygad om att det krävs fortsatt engagemang, tid och uthållighet om vi ska kunna påverka förutsättningarna för att investera, forska och producera i Sverige.”
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.