Chef på Handelsbanken: ”Vi handspritar kodlåsen flera gånger om dagen”

Utspridda medarbetare, kodlås som tvättas med handsprit, Skypemöten med gråtande barn i bakgrunden och integritetsfrågor. Så här hanterar Malin Skans, chef på Handelsbankens avdelning för förebyggande av ekonomiska brottslighet, sina nya ledarskapsutmaningar.

Beslutsfattande
Publicerad
Malin Skans, chef på Handelsbanken.
Malin Skans, chef på Handelsbanken.

Av 80 personer på Handelsbanken Financial Crime Prevention är det 10 till 15 personer som fortfarande behöver vara på kontoret. De sitter i telefonsupportslingor som inte går att hantera hemifrån. Medarbetarna går in genom olika entréer, dirigeras direkt till handtvättning så fort de kommer in samt har fått information om att koddosan till entréer tvättas med handsprit flera gånger om dagen.

”Sedan separerar vi medarbetarna och fördelar de platser som finns, så att de inte behöver sitta tätt ihop. Det är stora ytor som nu befolkas av få personer”, säger Malin Skans, Head Financial Crime Prevention.

Det har varit några röriga dagar. I fredags fick alla som kan jobba hemma hämta saker och uppdatera Skypelösningar. It-enheten har sedan dess varit nerringd av de som inte sedan tidigare är vana vid att arbeta på distans. Och ledningen på centralnivå jobbar för fullt med att få bandbredden att räcka.

”Nätet är inte dimensionerat för att alla ska jobba hemifrån. Det är skakigt och tungt just nu”, säger Malin Skans som har fått jobba hårt för att försöka säkerställa att rätt personer får rätt info i rätt tid.

Ledningsgruppen har möte varje morgon. Varje gruppchef sammankallar sedan sina grupper en gång om dagen för att fånga upp hur folk mår och påminna om att de måste rapportera sjukdom som vanligt.

Malin Skans ångrar att hon inte plockade med sig sin stora skärm hem, men tycker att det är ett litet problem jämfört med alla de som inte har en hemmiljö som det funkar att jobba i.

”Våra skypemöten hittills har varit spännande. Någon fick byta rum två gånger för det var så mycket liv i bakgrunden, någons barn började gråta efter mamma mitt i samtalet.”

Den största ledarskapsutmaningen är att säkerställa att verksamheten får något arbete utfört, samtidigt som Malin Skans ger medarbetarna den uppmärksamhet och tid de behöver.

”Vissa tar den förändrade situationen som ett sätt att vara otroligt effektiva, men med de som inte presterar optimalt i vardagen ökar utmaningen.”

I vissa fall börjar det också närma sig integritetsfrågor.

”Det kan handla om medarbetare som inte vill tala om att de tillhör en riskgrupp eller har anhöriga som är det. Vi har valt att säga att det är upp till varje medarbetare att ha den dialogen med sin chef.”

Efter två dagar med hemmajobbande medarbetare tycker hon det ändå är förvånansvärt lugnt. Hon har fått signaler om att medarbetarna känner sig trygga med den information som gått ut samtidigt som vissa naturligtvis är oroligare än andra. Varje eftermiddag lämnas besked om vad som gäller nästa dag.

Beslut tas dag för dag om hur länge situationen ska fortgå, även om Malin Skans befarar att det kommer att bli långvarigt.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden