whatsyourproblem_bjornhedensjo-1

Boken som gör dig till mästare på problemlösning

När du försöker lösa problem — ger du dig då på rätt problem? Har du och dina kollegor lagt ner själ och hjärta i något, bara för att efteråt upptäcka att det var fel sak? Då är du inte ensam. Hyllade boken ”What’s your problem?” ger cheferna nycklar till en strategisk superkraft — förmågan att faktiskt lösa rätt problem.

Hela 85 procent av företagen som tillfrågades i en enkät uppgav att de hade svårt att identifiera rätt problem för sin organisation. Konsekvenserna blir många och svåra. Chefer tar fel strategiska strider och team lägger mycket kraft på sådant som inte ger så mycket resultat. Rätt svar på fel fråga kan vara katastrofalt — men det finns en väg till resultat, tillväxt och framgång som alla kan ta till sig.

Boken, skriven av danske Thomas Wedell-Wedellsborg, har hyllats av tunga namn som organisationsgurun, författaren och forskaren Adam Grant och Eric Schmidt, tidigare vd på Google. Författaren är chefsrådgivare med uppdrag för företag runt om i världen, medverkar i Harvard Business Review och har listats som en av världens 20 främsta tänkare av HR Magazine.

Vad exakt handlar ”What’s your problem?” om?

”Man kan säga att den handlar om en enda fråga: Vad skulle hända om vi blev bättre på att lösa rätt problem? Att göra just det är hela syftet med boken. Och vägen dit går genom att ”rama in” dina problem på nya sätt — reframing eller omformning är den term som används för denna teknik, som 50 års solid forskning visat är en mycket kraftfull metod. Och det inte bara i problemlösning, folk som behärskar omformning är också bättre på att fatta beslut, har mer originella idéer och tenderar att leva mer intressanta liv.”

Varför ska chefer läsa boken?

Förmågan till omformning är relevant oavsett vad du gör — om du ska dra igång en start up, leder ett team, utformar en strategi, närmar dig avslut i ett säljuppdrag eller hanterar en krävande kund. Även om man skulle kunna tro att chefer är bra på detta så finns massor att lära. Författaren berättar om reaktionen hos de allra mest högpresterande cheferna på ett Fortune 500-företag som han höll en utbildning för. Cheferna beskrev den nya kunskapen som helt ögonöppnande, och kunde beskriva stora problem i sina organisationer till följd av att man arbetade med fel problem. Detta överensstämmer också med enkätstudier i organisationer.”

 Innehåller boken tips?

”Hela storyn hittar du som vanligt i Chefboken. Men chefer kan i boken hitta massor av inspiration och konkreta tips på hur man går till väga för att omforma problem. ”

Är den här boken relevant för alla chefer?

”Ja, det är en bok för alla chefer. Oavsett vilken nivå du befinner dig på i din organisation finns gott om handfasta och användbara verktyg. Och man har gott om nytta av kunskapen i privatlivet också.”

Vad inspirerade dig mest?

”Författaren tar upp otroligt roliga exempel för att illustrera sina poänger. När han pratar om vikten av att se sin egen roll i problemet tar han upp ett exempel från onlinedatingvärlden. Man kan anta att personer som i sina profiler är noga med att påpeka att de inte vill ha drama har varit med om just en hel del drama. Hur kan det komma sig? Man behöver nog vara öppen för möjligheten att detta är personer som antingen skapar drama, eller väljer personer som gör det. På precis samma sätt är vi ofta själva blinda för den roll vi spelar i ett problem.”

chefboken-bit
Chefboken

Lyssna eller läs sammanfattningen

Hinner du inte läsa hela boken? Vi har översatt och sammanfattat det viktigaste till dig. I Chefbokens app finns över 140 sammanfattade ledarskapsböcker att lyssna eller läsa. What's your problem är en av dem!

Relaterade artiklar

Anders Sjöberg till vänster. Bild på två män som samtalar till höger.
Karriär

Viktigt med kunskap om sin personlighet

Har du kunskap om din personlighet och hur den präglar din ledarstil? I boken Personlighet i arbetet vill Anders Sjöberg, forskare i psykologi, tillsammans med kollegerna Sofia Sjöberg och Sara Henrysson Eidvall få oss att förstå hur personligheten påverkar oss på jobbet.

Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia, råder alla att skaffa en krockkudde för framtiden.
Annonssamarbete Chef + Skandia

Nyfikenhet och sparande – chefens skydd mot ålderism

Chefer behöver arbeta mot ålderism, men också undvika att själva drabbas. ”Fortsätt vara nyfiken – och skaffa en krockkudde”, råder Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia.

Några medarbetare kastar papper omkring sig på ett kontor med utsikt över vattnet.
Karriär

Livet på kontoret blir satir på scenen

Får man skratta åt likabehandlingsplaner? Ja, i alla fall på teatern. Nya pjäsen Vi hade i alla fall tur med ramavtalet gör svart humor av sådant som chefer brottas med i sin vardag.

”Det finns många igenkänningsteman”, säger regissören Jenny Nörbeck om pjäsen som snart går upp på Göteborgs stadsteater.

linda_waxin_kronikor-768x432-2
Krönikor

Linda Waxin: ”Vem har aldrig gjort sig skyldig till destruktivt ledarskap?”

”Jag tror att ingen av oss chefer skulle kunna säga att vi inte, i korta glimtar eller längre svackor, gjort oss skyldiga till varierande grad av destruktivt ledarskap”, skriver Chefs krönikör Linda Waxin.

En bild på figurer som gör glada och ledsna miner. Och en bild på en leende kvinna på stranden.
Karriär

EQ viktigt för entreprenörer 

Emotionell intelligens är viktigare för entreprenörer än problemlösning, visar en ny studie.

Filip Adelstav på en tom läktare vid en fotbollsplan.
Karriär

Proffsfotboll lärde bankchefen om ledarskap

Fotboll på högsta nivå gav Filip Apelstav ovärderliga insikter i ledarskap. Sin framgångsrika karriär som proffsspelare har han växlat in mot den som bankchef, fortfarande lika framgångsrik.

”Det måste göras med hjärtat”, säger han.

Ansvaret för hur hybridarbetet ska ta form får inte landa på enskilda chefer utan är ett ledningsansvar, menar arbetsplatsstrategen Karin Ståhl på GoToWork. Foto: Magnus Liam Karlsson
Annonssamarbete Chef + GoToWork

5 tips för att lyckas med det nya arbetslivet

Arbetsplatsstrategen Karin Ståhl delar med sig av det viktigaste chefer behöver veta för att lyckas leda i det nya normala efter pandemin.

En man sitter framför en dator och ser uttråkad ut.
Karriär

Brist på kompetensutveckling

Nästan varannan anställd har gått miste om kompetensutveckling under pandemin, visar en ny undersökning. Fler än var femte har aldrig fått någon kompetensutveckling under hela sin karriär.