whatsyourproblem_bjornhedensjo-1

Boken som gör dig till mästare på problemlösning

När du försöker lösa problem — ger du dig då på rätt problem? Har du och dina kollegor lagt ner själ och hjärta i något, bara för att efteråt upptäcka att det var fel sak? Då är du inte ensam. Hyllade boken ”What’s your problem?” ger cheferna nycklar till en strategisk superkraft — förmågan att faktiskt lösa rätt problem.

Hela 85 procent av företagen som tillfrågades i en enkät uppgav att de hade svårt att identifiera rätt problem för sin organisation. Konsekvenserna blir många och svåra. Chefer tar fel strategiska strider och team lägger mycket kraft på sådant som inte ger så mycket resultat. Rätt svar på fel fråga kan vara katastrofalt — men det finns en väg till resultat, tillväxt och framgång som alla kan ta till sig.

Boken, skriven av danske Thomas Wedell-Wedellsborg, har hyllats av tunga namn som organisationsgurun, författaren och forskaren Adam Grant och Eric Schmidt, tidigare vd på Google. Författaren är chefsrådgivare med uppdrag för företag runt om i världen, medverkar i Harvard Business Review och har listats som en av världens 20 främsta tänkare av HR Magazine.

Vad exakt handlar ”What’s your problem?” om?

”Man kan säga att den handlar om en enda fråga: Vad skulle hända om vi blev bättre på att lösa rätt problem? Att göra just det är hela syftet med boken. Och vägen dit går genom att ”rama in” dina problem på nya sätt — reframing eller omformning är den term som används för denna teknik, som 50 års solid forskning visat är en mycket kraftfull metod. Och det inte bara i problemlösning, folk som behärskar omformning är också bättre på att fatta beslut, har mer originella idéer och tenderar att leva mer intressanta liv.”

Varför ska chefer läsa boken?

Förmågan till omformning är relevant oavsett vad du gör — om du ska dra igång en start up, leder ett team, utformar en strategi, närmar dig avslut i ett säljuppdrag eller hanterar en krävande kund. Även om man skulle kunna tro att chefer är bra på detta så finns massor att lära. Författaren berättar om reaktionen hos de allra mest högpresterande cheferna på ett Fortune 500-företag som han höll en utbildning för. Cheferna beskrev den nya kunskapen som helt ögonöppnande, och kunde beskriva stora problem i sina organisationer till följd av att man arbetade med fel problem. Detta överensstämmer också med enkätstudier i organisationer.”

 Innehåller boken tips?

”Hela storyn hittar du som vanligt i Chefboken. Men chefer kan i boken hitta massor av inspiration och konkreta tips på hur man går till väga för att omforma problem. ”

Är den här boken relevant för alla chefer?

”Ja, det är en bok för alla chefer. Oavsett vilken nivå du befinner dig på i din organisation finns gott om handfasta och användbara verktyg. Och man har gott om nytta av kunskapen i privatlivet också.”

Vad inspirerade dig mest?

”Författaren tar upp otroligt roliga exempel för att illustrera sina poänger. När han pratar om vikten av att se sin egen roll i problemet tar han upp ett exempel från onlinedatingvärlden. Man kan anta att personer som i sina profiler är noga med att påpeka att de inte vill ha drama har varit med om just en hel del drama. Hur kan det komma sig? Man behöver nog vara öppen för möjligheten att detta är personer som antingen skapar drama, eller väljer personer som gör det. På precis samma sätt är vi ofta själva blinda för den roll vi spelar i ett problem.”

chefboken-bit
Chefboken

Lyssna eller läs sammanfattningen

Hinner du inte läsa hela boken? Vi har översatt och sammanfattat det viktigaste till dig. I Chefbokens app finns över 140 sammanfattade ledarskapsböcker att lyssna eller läsa. What's your problem är en av dem!

Relaterade artiklar

chefboken-alltid-relevant-sammanfattning
Chefboken

Så håller sig chefer relevanta

Vad utmärker en bra chef i en tid präglad av artificiell intelligens, enorma utvecklingskliv och ständig digitalisering? I den nya boken "Alltid relevant" guidar digitaliseringsexperterna Ann Helenius och Per Mosseby chefer till vad som krävs för att hinna med i den nya verkligheten — och blomstra i den.
Annonssamarbete Chef + &frankly

”Chefer – se upp med de oskrivna reglerna”

Tuffa tider flyttar chefers fokus mot prestation och leverans. Företagskulturen kan hamna i skymundan.
”Tappa inte bort kulturbyggandet”, varnar hr-experten Lilian Ekelin på &frankly.

4-day-week
Chefboken

Inför 4-dagarsvecka och vinn i lönsamhet och engagemang

Att jobba fem dagar i veckan är gammalmodigt och hör till 1900-talet. Det är dags att tänka om och mäta de anställdas insats på vad de faktiskt gör på jobbet, inte hur länge de är där.