Bli proffs på att mingla

Varje seminarium, konferens och evenemang är en chans att utveckla din verksamhet eller din karriär. Ändå blir det lätt att man hamnar med personer man redan känner eller ställer sig och läser en broschyr.

Leena Männik Styren har skrivit boken »Mingel – konsten att knyta kontakter« (Forum bokförlag). Hon tycker att man ska avdramatisera hur svårt det är att mingla.
»Det är ju inte så i alla kulturer. Alla som varit på resa i USA vet hur det kan gå till. De frågar om hur ditt namn stavas, om ditt företag eller var du kommer ifrån. Man behöver inte komma på något mer avancerat.«

Varför måste man kunna mingla som chef?
»Det är den första öppningen till att skapa affärer och förtroenden, med leverantörer, kunder och uppdragsgivare. Att kunna småprata är också viktigt på arbetsplatsen, det är kittet som håller oss samman. Mingel handlar om att visa intresse för andra människor. Chefen är en förebild för medarbetarna på det sättet.«

Vad missar chefer som inte minglar?
»De får inte så många kontakter och har svårare att skapa ett bra nätverk. I dessa tider är nätverket vårt kapital. Det kan vi använda oss av när vi vill skapa affärer.«

Mingelguiden 1-2-3

1. Före minglet:
Om du förbereder dig känner du dig tryggare när du kommer till minglet. Det är inte komplicerat. Tänk igenom vem du vill träffa, exempelvis någon du vill ha som kund, eller som du vill bli kund hos. Målet kan också vara att du ska ha två – tre visitkort med dig tillbaka.

2. Under minglet:
Om du är en ovan minglare, rikta in dig på de personer som står ensamma eller som precis har kommit. De är lättare att få kontakt med. Gå fram, presentera dig och ta upp något allmänt samtalsämne, exempelvis:

  • vilket företag de jobbar på
  • väder och vind
  • dagens viktigaste nyhet

Det kan kännas ytligt, men taktiken är ett sätt att komma vidare och se vad man kan prata om på djupet. Berätta stolt om ditt chefsjobb, vad du gör och företaget. Du är alltid en representant för ditt företag.

Om du vill ge dig in i en grupp med människor som redan pratar, prova att:
– Ställ dig nära, men ge personen lite utrymme.
– Försök få ögonkontakt med någon i gruppen.
– Nicka eller säger hej, sannolikheten är väldigt stor att någon öppnar upp.
– Försök flika in en fråga.

Om inget händer, jobba inte på det för länge. Gå vidare, så är minglets spelregler. Kom ihåg att du också har skyldighet att släppa in andra om du står i en grupp.

En annan taktik för att skapa kontakter är att göra dig tillgänglig för minglare. Ställ dig med ansiktet mot de andra och titta ut i rummet. Chansen är stor att andra kommer fram.

3. Efter minglet

– Sortera visitkorten du tagit emot.
– Skriv en kort anteckning på respektive visitkort om vad ni pratat om. Exempelvis »lunch i augusti«.
– Om ni bestämt lunch, skicka gärna ett kort mejl och skriv att du hör av dig i augusti.
– Om du lovat att ni ska ses igen, måste du höra av dig. Annars skapar det badwill.

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

kritiken
Kommunikation

5 tips: Så kritiserar du chefen – utan att ni blir ovänner

Vissa problem är värda att föra upp till ytan. Men det finns några saker du måste tänka på när du ska leverera konstruktiv feedback.
inspirator
Annonssamarbete Chef + LinkedIn

Quiz: Vilken nätverkstyp är du på Linkedin?

Ditt nätverk är en framtida karriärförsäkring. Så tänk till kring hur du vill bygga det. Ett första steg är att skaffa koll på din nätverkspersonlighet på Linkedin. Gör vårt quiz här!
cirkus
Beslutsfattande

Orädda chefer är mer framgångsrika

Hon myntade begreppet psykologisk trygghet och är nu aktuell med ny forskning i boken The fearless organization.

mall
Kommunikation

Gratis mall: Utvecklingssamtal

Snart är det dags för samtalen många chefer bävar för. Utvecklingssamtalen. Men om du förbereder dig kan de leda till bättre arbetsmiljö och en djupare relation med dina medarbetare.
elona1
Kommunikation

Elon Musks största snedsteg 2018

Hade du ett tufft 2018? Då kan du trösta dig med att det finns chefer som hade det ännu tuffare.

naa
Karriär

10 nya yrken – du inte hört talas om innan

Funderar du på att byta jobb och är över 50 år? Då kanske ”oldflucener” kan bli något för dig. Det kvalar in på listan över nya yrkestitlar som lanseras under 2019.
Helen Remnås, affärsutvecklingschef på Experis. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Experis

Sprida värderingar – chefens nya viktiga roll

Trenden är tydlig: chefer som vågar ta med sina värderingar in i ledarskapet har bäst möjlighet att förändra.  "Ledare behöver våga prata öppet om problem. Ta ställning", säger Helen Remnås på Experis.
floskel-2
Kommunikation

Topplista: Här är årets värsta jobbfloskel

Som chef är det lätt att upprepa sig när man ska motivera eller informera medarbetarna. Men se upp så du inte börjar använda floskler för ofta.
nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden