Bli proffs på att mingla

Varje seminarium, konferens och evenemang är en chans att utveckla din verksamhet eller din karriär. Ändå blir det lätt att man hamnar med personer man redan känner eller ställer sig och läser en broschyr.

Leena Männik Styren har skrivit boken »Mingel – konsten att knyta kontakter« (Forum bokförlag). Hon tycker att man ska avdramatisera hur svårt det är att mingla.
»Det är ju inte så i alla kulturer. Alla som varit på resa i USA vet hur det kan gå till. De frågar om hur ditt namn stavas, om ditt företag eller var du kommer ifrån. Man behöver inte komma på något mer avancerat.«

Varför måste man kunna mingla som chef?
»Det är den första öppningen till att skapa affärer och förtroenden, med leverantörer, kunder och uppdragsgivare. Att kunna småprata är också viktigt på arbetsplatsen, det är kittet som håller oss samman. Mingel handlar om att visa intresse för andra människor. Chefen är en förebild för medarbetarna på det sättet.«

Vad missar chefer som inte minglar?
»De får inte så många kontakter och har svårare att skapa ett bra nätverk. I dessa tider är nätverket vårt kapital. Det kan vi använda oss av när vi vill skapa affärer.«

Mingelguiden 1-2-3

1. Före minglet:
Om du förbereder dig känner du dig tryggare när du kommer till minglet. Det är inte komplicerat. Tänk igenom vem du vill träffa, exempelvis någon du vill ha som kund, eller som du vill bli kund hos. Målet kan också vara att du ska ha två – tre visitkort med dig tillbaka.

2. Under minglet:
Om du är en ovan minglare, rikta in dig på de personer som står ensamma eller som precis har kommit. De är lättare att få kontakt med. Gå fram, presentera dig och ta upp något allmänt samtalsämne, exempelvis:

  • vilket företag de jobbar på
  • väder och vind
  • dagens viktigaste nyhet

Det kan kännas ytligt, men taktiken är ett sätt att komma vidare och se vad man kan prata om på djupet. Berätta stolt om ditt chefsjobb, vad du gör och företaget. Du är alltid en representant för ditt företag.

Om du vill ge dig in i en grupp med människor som redan pratar, prova att:
– Ställ dig nära, men ge personen lite utrymme.
– Försök få ögonkontakt med någon i gruppen.
– Nicka eller säger hej, sannolikheten är väldigt stor att någon öppnar upp.
– Försök flika in en fråga.

Om inget händer, jobba inte på det för länge. Gå vidare, så är minglets spelregler. Kom ihåg att du också har skyldighet att släppa in andra om du står i en grupp.

En annan taktik för att skapa kontakter är att göra dig tillgänglig för minglare. Ställ dig med ansiktet mot de andra och titta ut i rummet. Chansen är stor att andra kommer fram.

3. Efter minglet

– Sortera visitkorten du tagit emot.
– Skriv en kort anteckning på respektive visitkort om vad ni pratat om. Exempelvis »lunch i augusti«.
– Om ni bestämt lunch, skicka gärna ett kort mejl och skriv att du hör av dig i augusti.
– Om du lovat att ni ska ses igen, måste du höra av dig. Annars skapar det badwill.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

litapa
Kommunikation

Här är 6 tecken på att kollegerna litar på dig

Får du inte gehör för dina beslut? Då kan medarbetarna ha bristande förtroende för dig som chef. Men det finns några knep för att bli en ledare att lita på.
Elisabeth Skol, HR-direktör på ManpowerGroup
02:12 min
Annonssamarbete Chef + ManpowerGroup

4 steg ut ur kompetensbristen

Video:

Allt fler har svårt att hitta rätt medarbetare. Lösningen? Elisabeth Skol på ManpowerGroup förklarar modellen som gör företag kompetensstarka.

chefrolig
Beslutsfattande

5 skäl till varför du inte vill vara ”den roliga chefen”

Inspirerande och rolig – två eftertraktade egenskaper hos en chef. Men en ny studie visar att det kan bli för mycket av det goda. 
nyya
Karriär

3 tips: Så här bygger du upp ett ovärderligt nätverk

Är du tillräckligt bra på att nätverka? Sociala kontakter är ofta nyckeln till nästa steg i karriären. Här är några tips.
chefer1
Kommunikation

4 toppchefer: Så hanterar du krisen – på bästa sätt

När förändringstakten ökar på företagen gäller det att ha en stark inre kompass. Inte minst behöver man kunna stå fast i sin värdegrund när det blir kris. Chef frågade några framgångsrika chefer om vilka fyra ledaregenskaper deras inre kompass snurrar runt.
exp
Digital HR

Experten: Kollega som näthatar – här drar du gränsen

Krocken i sociala medier uppstår när arbetsgivarens intresse är ett annat än den anställdes inlägg. Det menar Paula Hogéus, expert inom arbetsrätt.
Thomas von Koch, vd EQT.
Annonssamarbete Chef + Vinnova

EQTs vd: ”Kulturförändring är det svåra”

”Den stora utmaningen nu, det man totalt underskattar, är företagskultur och ledningskultur”, menar Thomas von Koch, vd för EQT.

statsminister
Beslutsfattande

Betyg på varje statsminister: Från Palme – till Reinfeldt

Chefs egen sammanställning av sju historiska statsministrar kan ge en fingervisning inför valet.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden