Bli proffs på att mingla

Varje seminarium, konferens och evenemang är en chans att utveckla din verksamhet eller din karriär. Ändå blir det lätt att man hamnar med personer man redan känner eller ställer sig och läser en broschyr.

Leena Männik Styren har skrivit boken »Mingel – konsten att knyta kontakter« (Forum bokförlag). Hon tycker att man ska avdramatisera hur svårt det är att mingla.
»Det är ju inte så i alla kulturer. Alla som varit på resa i USA vet hur det kan gå till. De frågar om hur ditt namn stavas, om ditt företag eller var du kommer ifrån. Man behöver inte komma på något mer avancerat.«

Varför måste man kunna mingla som chef?
»Det är den första öppningen till att skapa affärer och förtroenden, med leverantörer, kunder och uppdragsgivare. Att kunna småprata är också viktigt på arbetsplatsen, det är kittet som håller oss samman. Mingel handlar om att visa intresse för andra människor. Chefen är en förebild för medarbetarna på det sättet.«

Vad missar chefer som inte minglar?
»De får inte så många kontakter och har svårare att skapa ett bra nätverk. I dessa tider är nätverket vårt kapital. Det kan vi använda oss av när vi vill skapa affärer.«

Mingelguiden 1-2-3

1. Före minglet:
Om du förbereder dig känner du dig tryggare när du kommer till minglet. Det är inte komplicerat. Tänk igenom vem du vill träffa, exempelvis någon du vill ha som kund, eller som du vill bli kund hos. Målet kan också vara att du ska ha två – tre visitkort med dig tillbaka.

2. Under minglet:
Om du är en ovan minglare, rikta in dig på de personer som står ensamma eller som precis har kommit. De är lättare att få kontakt med. Gå fram, presentera dig och ta upp något allmänt samtalsämne, exempelvis:

  • vilket företag de jobbar på
  • väder och vind
  • dagens viktigaste nyhet

Det kan kännas ytligt, men taktiken är ett sätt att komma vidare och se vad man kan prata om på djupet. Berätta stolt om ditt chefsjobb, vad du gör och företaget. Du är alltid en representant för ditt företag.

Om du vill ge dig in i en grupp med människor som redan pratar, prova att:
– Ställ dig nära, men ge personen lite utrymme.
– Försök få ögonkontakt med någon i gruppen.
– Nicka eller säger hej, sannolikheten är väldigt stor att någon öppnar upp.
– Försök flika in en fråga.

Om inget händer, jobba inte på det för länge. Gå vidare, så är minglets spelregler. Kom ihåg att du också har skyldighet att släppa in andra om du står i en grupp.

En annan taktik för att skapa kontakter är att göra dig tillgänglig för minglare. Ställ dig med ansiktet mot de andra och titta ut i rummet. Chansen är stor att andra kommer fram.

3. Efter minglet

– Sortera visitkorten du tagit emot.
– Skriv en kort anteckning på respektive visitkort om vad ni pratat om. Exempelvis »lunch i augusti«.
– Om ni bestämt lunch, skicka gärna ett kort mejl och skriv att du hör av dig i augusti.
– Om du lovat att ni ska ses igen, måste du höra av dig. Annars skapar det badwill.

Relaterade artiklar

fordelar
Kommunikation

Forskning: 4 tydliga fördelar extroverta har på jobbet

Som extrovert kan du ha flera fördelar på arbetsplatsen, visar ny kanadensisk forskning.
Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Annonssamarbete Chef + Utbildning.se

9 trender som revolutionerar ditt lärande

Är moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

kompischefen
Kommunikation

Studie: Det händer när en vänskap på jobbet havererar

Kan en relation med en medarbetare få konsekvenser för effektiviteten?
Missarna att undvika när du mejlar på engelska,
Kommunikation

5 tabbar att undvika när du mejlar på engelska

Många svenska chefer ser sig nog som hyfsat bra på engelska, men vissa av våra mejlvanor ter sig obegripliga för utländska kontakter. Här är några nitar du lätt kan undvika.
Var fjärde småföretagare har inte koll på GDPR.
Kommunikation

Småföretagare saknar koll på lagen - riskerar höga böter

Dataskyddslagen GDPR har funnits på plats i drygt ett år, men enligt en undersökning saknar var fjärde småföretagare inblick i vad lagen innebär. Det kan bli dyrt.
introextro
Kommunikation

Så kan introverta chefer leda extroverta team

Svaret finns i en variant på den gamla sanningen om att behandla andra som du själv vill bli behandlad.

Helene Leitner Larsson på Inhouse. Foto: Karina Ljungdahl
Annonssamarbete Chef + Inhouse

Lär dig säkra de bästa kollegorna – med onboarding

Håll undan konkurrenterna. Landa talangerna. Lotsa nya medarbetare rätt. Chefer som kan onboarding får ett övertag i dragkampen om de bästa nya kollegorna.
forhandlare
Kommunikation

5 tips: Bli en smart förhandlare – och gör alla nöjda

Tänk om du oftare fick gehör för dina tankar, åsikter och förslag. Då skulle din livskvalitet som chef höjas betydligt. Det menar förhandlingsexperten Lars-Johan Åge som i nya boken Happy happy tipsar om hur du gör.