Bli proffs på att mingla

Varje seminarium, konferens och evenemang är en chans att utveckla din verksamhet eller din karriär. Ändå blir det lätt att man hamnar med personer man redan känner eller ställer sig och läser en broschyr.

Leena Männik Styren har skrivit boken »Mingel – konsten att knyta kontakter« (Forum bokförlag). Hon tycker att man ska avdramatisera hur svårt det är att mingla.
»Det är ju inte så i alla kulturer. Alla som varit på resa i USA vet hur det kan gå till. De frågar om hur ditt namn stavas, om ditt företag eller var du kommer ifrån. Man behöver inte komma på något mer avancerat.«

Varför måste man kunna mingla som chef?
»Det är den första öppningen till att skapa affärer och förtroenden, med leverantörer, kunder och uppdragsgivare. Att kunna småprata är också viktigt på arbetsplatsen, det är kittet som håller oss samman. Mingel handlar om att visa intresse för andra människor. Chefen är en förebild för medarbetarna på det sättet.«

Vad missar chefer som inte minglar?
»De får inte så många kontakter och har svårare att skapa ett bra nätverk. I dessa tider är nätverket vårt kapital. Det kan vi använda oss av när vi vill skapa affärer.«

Mingelguiden 1-2-3

1. Före minglet:
Om du förbereder dig känner du dig tryggare när du kommer till minglet. Det är inte komplicerat. Tänk igenom vem du vill träffa, exempelvis någon du vill ha som kund, eller som du vill bli kund hos. Målet kan också vara att du ska ha två – tre visitkort med dig tillbaka.

2. Under minglet:
Om du är en ovan minglare, rikta in dig på de personer som står ensamma eller som precis har kommit. De är lättare att få kontakt med. Gå fram, presentera dig och ta upp något allmänt samtalsämne, exempelvis:

  • vilket företag de jobbar på
  • väder och vind
  • dagens viktigaste nyhet

Det kan kännas ytligt, men taktiken är ett sätt att komma vidare och se vad man kan prata om på djupet. Berätta stolt om ditt chefsjobb, vad du gör och företaget. Du är alltid en representant för ditt företag.

Om du vill ge dig in i en grupp med människor som redan pratar, prova att:
– Ställ dig nära, men ge personen lite utrymme.
– Försök få ögonkontakt med någon i gruppen.
– Nicka eller säger hej, sannolikheten är väldigt stor att någon öppnar upp.
– Försök flika in en fråga.

Om inget händer, jobba inte på det för länge. Gå vidare, så är minglets spelregler. Kom ihåg att du också har skyldighet att släppa in andra om du står i en grupp.

En annan taktik för att skapa kontakter är att göra dig tillgänglig för minglare. Ställ dig med ansiktet mot de andra och titta ut i rummet. Chansen är stor att andra kommer fram.

3. Efter minglet

– Sortera visitkorten du tagit emot.
– Skriv en kort anteckning på respektive visitkort om vad ni pratat om. Exempelvis »lunch i augusti«.
– Om ni bestämt lunch, skicka gärna ett kort mejl och skriv att du hör av dig i augusti.
– Om du lovat att ni ska ses igen, måste du höra av dig. Annars skapar det badwill.

Relaterade artiklar

studien1234
Karriär

Harvardstudie: Kvinnliga chefer är mer högpresterande

Bättre på att ta initiativ och mer resultatfokuserade. På hela 17 av 19 punkter rankas kvinnliga chefer högre än sina manliga kolleger, visar en ny studie från Harvard University. 
Det är vanligt med vita lögner på jobbet.
Kommunikation

Här är de 15 lögner som vi drar oftast – på jobbet

Slirat på sanningen har nog alla gjort någon gång. Men lögner kan vara en varningsklocka som signalerar att allt inte står rätt till på arbetsplatsen. Och ljuger mest gör cheferna.
Blockets nya vd Pernilla Nissler startar podcast för personalen.
Kommunikation

Blockets nya vd satsar på podcast – för de anställda

I arbetet med att stärka engagemanget lyfter Blockets nya vd Pernilla Nissler in podcastformatet som intern kommunikationskanal.
En ny studie visar att chefer är bättre på samarbete än andra.
Beslutsfattande

Forskning: Chefer söker samarbete – når framgång

En ny studie från Ekonomihögskolan i Lund visar att nidbilden av företagsledare som vinstinriktade strebers inte stämmer – de är tvärtom bättre på att samarbeta än andra.
Chefer är särskilt utsatta för cyberbrottslighet.
Kommunikation

5 tips: Så blir du inte hackad i sommar

Chefer är hett byte för cyberskurkar – företagsledare som fastnar i fällan och utsätts för utpressning eller datastölder kan ge storkovan. Så här skyddar du dig och ditt företag.
nypajobbet123
Karriär

5 frågor du ska ställa som ny på jobbet

Alla vill få en bra start på sitt nya jobb. Men hur lyckas man?
staffetpinne
Delegering

Efter 10 år som vd – så lämnade Anders Källström över till ex-ministern

Få vd:ar i näringslivet får en vettig överlämning av sin efterträdare.
scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande