Björn Frantzén: ”Skjut in en flaska champagne för att få dem att jobba hårdare”

När en deadline bara måste nås.
När du som chef måste pressa på.
Då är det viktigt att visa uppskattning för arbetet som görs, säger stjärnkocken Björn Frantzén.

Karriär
Publicerad
Björn Frantzén i närbild, med Cissi Elwin i bakgrunden

I podden Chef Dilemma ställer Chefs chefredaktör Cissi Elwin toppchefer inför vanliga dilemman som många chefer runt om i Sverige brottas med. I det här avsnittet får Michelinkocken Björn Frantzén ge råd till en chef som måste pressa sina redan trötta medarbetare ytterligare lite till.

Veckans dilemma:
”Jag är chef för en grupp utvecklare. Nu är vi i slutfasen av ett väldigt komplext projekt som vi har jobbat med i två år. Alla är väldigt fokuserade och vi piskar på varandra. Det har inte blivit så mycket semester, men en hel del övertid de senaste månaderna. Jag vet att det här inte är ”by the book”, men vi måste bli klara i tid.  Jag ser att några är väldigt trötta och sega. Men nu är vi bara en månad bort. Det kommer bli så jävla bra! Jag hopas bara att alla orkar bita ihop lite till. Hur ska jag kunna motivera gänget att ge allt nu, den sista månaden?”

Björn Frantzéns svar:

”Det där händer ju ofta. Jag ser två saker som viktiga här. Dels är det: ”lead by example”. Om ni ska börja vid åtta, så se till att du är där tio i åtta, så att det ser ut som att du gör mest. Då är det svårare att klaga.”

”Dels kommunicera med gänget, en och en. Säg att du fattar att det är alldeles för mycket timmar just nu. Gör klart att ni vill kompensera för det och hitta fram till vad den kompensationen kan vara: tid, pengar? Är det något annat du vill göra? Gå ut och käka, ta med frugan?
Se till att det blir fett bra då. Skjut in en flaska champagne! Ring krogen själv och se till att det också kommer in en flaska champagne när de är där, som tack för bra arbete. Då är du klar! Visa uppskattning och ta inte jobbet de gör för givet.”

Björn Frantzén menar att han kanske inte hade tänkt på riktigt samma sätt förr.

”För tio år sedan hade jag tänkt: fan vad ni gnäller, kör nu! Men det är inte bra i längden att elda på så hårt, utan att uppmärksamma det personerna gör och visa respekt för det.”

”Vi har en liknande situation på en av restaurangerna nu, där en kille har hamnat i en olycka. Då frågar jag min köksmästare om vem det blir som täcker upp, så att jag kan gå in och prata med den personen och säga att: jag vet att det blir för mycket just nu, men jag föreslår att vi kompenserar dig på det här sättet. Känns det fair, känns det cool? Så gjorde jag inte förut, då tyckte jag inte förut, då tyckte jag bara att alla skulle köra.”

Har du varit med om att folk har blivit utbrända?

”Ja absolut. Det är tufft och svårt. Vi har gett dem proffshjälp. Det är ofta de som bryr sig mest som hamnar där. Det är ju också dem du vill ha, de som bryr sig om hur det ser ut i besticklådan och som blir stressade av alla smågrejer som inte är 100 procent. Det där stressade livet ur mig förut också, men det finns ingen arbetsplats där allt är 100 procent. Man måste välja sina grejer, du kan inte jaga på precis allting för då är det det enda du kommer att göra, och du missar andra mål.”

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden