Bättre relationer med ’mindfulla’ samtal

Kommunikation
Publicerad

Forskning har, som Chef tidigare skrivit om, gång på gång visat på de positiva effekterna av mindfulness. Men att använda sig av mindfulness behöver inte betyda att du ska meditera på jobbet. Du kan också använda dig av det i dina dagliga samtal och möten på jobbet.

Här är några mindfulnessövningar från Harvard Business Review du kan använda dig av i din chefsvardag för att förbättra din relation till kolleger och medarbetare.

1. Se dina kolleger och medarbetare för vad de är idag – inte utifrån din tidigare bild av dem. 

Vi vänjer oss snabbt vid varandra och skapar utifrån det förväntningar på vad någon ska säga eller reagera. Experimentera och utmana dig själv genom att uppmärksamma hur din medarbetare ser ut just idag, vad hen säger och om det finns något i det som du kan uppskatta och ta till dig.

2. Fundera över om konversationer påverkar dig, dina beslut och ditt sätt att tänka. 

Om inte är det ett tecken på att du snarare söker bekräftelse på vad du tycker istället för att söka efter ny input. Kom ihåg: Bara för att du ifrågasätter dina tankar och beslut betyder det inte att du tycker fel – bara att du prövar om de håller.

3. Med vilka glasögon läser du dina mejl?

Endast av att se avsändaren till ett mejl får vi en viss känsla, beroende på tidigare erfarenheter av personen eller tidigare mejlkonversationer. Det påverkar också hur vi uppfattar mejlet och att vi kan uppfatta en negativ ton, som egentligen inte finns. Svara på mejlet som att det vore din kompis som mejlet.

4. Leta efter nya sidor hos en person.

Försök bryta dig loss från en tidigare uppfattning hos en person genom att tänka på vilken egenskap du gillar bäst med hen. Fokusera på den (eller de) egenskaperna och frammana dem när du träffar personen.

MER OM MINDFULNESS:

Bli effektiv med mindfulness

Så inför du workfulness

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden