mindfulness-kommunikation

Bättre relationer med ‘mindfulla’ samtal

Forskning har, som Chef tidigare skrivit om, gång på gång visat på de positiva effekterna av mindfulness. Men att använda sig av mindfulness behöver inte betyda att du ska meditera på jobbet. Du kan också använda dig av det i dina dagliga samtal och möten på jobbet.

Här är några mindfulnessövningar från Harvard Business Review du kan använda dig av i din chefsvardag för att förbättra din relation till kolleger och medarbetare.

1. Se dina kolleger och medarbetare för vad de är idag – inte utifrån din tidigare bild av dem. 

Vi vänjer oss snabbt vid varandra och skapar utifrån det förväntningar på vad någon ska säga eller reagera. Experimentera och utmana dig själv genom att uppmärksamma hur din medarbetare ser ut just idag, vad hen säger och om det finns något i det som du kan uppskatta och ta till dig.

2. Fundera över om konversationer påverkar dig, dina beslut och ditt sätt att tänka. 

Om inte är det ett tecken på att du snarare söker bekräftelse på vad du tycker istället för att söka efter ny input. Kom ihåg: Bara för att du ifrågasätter dina tankar och beslut betyder det inte att du tycker fel – bara att du prövar om de håller.

3. Med vilka glasögon läser du dina mejl?

Endast av att se avsändaren till ett mejl får vi en viss känsla, beroende på tidigare erfarenheter av personen eller tidigare mejlkonversationer. Det påverkar också hur vi uppfattar mejlet och att vi kan uppfatta en negativ ton, som egentligen inte finns. Svara på mejlet som att det vore din kompis som mejlet.

4. Leta efter nya sidor hos en person.

Försök bryta dig loss från en tidigare uppfattning hos en person genom att tänka på vilken egenskap du gillar bäst med hen. Fokusera på den (eller de) egenskaperna och frammana dem när du träffar personen.

MER OM MINDFULNESS:

Bli effektiv med mindfulness

Så inför du workfulness

Relaterade artiklar

socialaemojis
Kommunikation

Sociala media-forskaren: Emojin chefen aldrig ska skicka

Är det okej med emojis i jobbmejl eller inte? Sociala medier-forskaren Beata Jungselius reder ut hur vi kan använda språkverktyget i vår yrkesroll.
Gabriella Huss på K2 Search har fem råd till chefer som kört fast i karriären. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Ta dig förbi hindren i din chefskarriär

Den klassiska karriärtrappan är raserad. En ny typ av chefskarriär tar form – med ökad risk att uppleva att man har kört fast. ”Viktigast för att ta sig vidare då är självkännedom”, säger chefsrekryteringsexperten Gabriella Huss.
sakersage
Kommunikation

3 gånger chefen ska vara tyst under ett möte

Att vara chef innebär att du måste behärska konsten att veta när du ska driva ett möte framåt – och när det är bäst att vara tyst och släppa fram andra. Här är några råd för att lyckas!
selfie
Kommunikation

Forskning: Ta selfies på jobbet – stärker gemenskapen

Är selfies en självupptagen handling? Nej, inte enligt forskare vid Göteborg Universitet.

krishjalp
Kommunikation

3 saker du aldrig ska säga till en kollega som befinner sig i kris

Som chef är du även ansvarig för att ge krisstöd för saker som händer utanför jobbet.

buller1
Arbetsmiljö

Studie: Kollegans telefonsamtal – ett arbetsmiljöproblem

Kollegans ljudliga telefonsamtal vid skrivbordet kan vara ett arbetsmiljöproblem som sänker produktiviteten, visar en ny studie.
Erik Sundqvist på Michelin ringar in och lyfter sitt ledarskap med en Executive MBA på Stockholms universitet. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Nya metoder får ledarskapet att skjuta fart

Erik Sundqvist ringar in och lyfter sitt ledarskap med nya verktyg och kunskaper. Fyra lärdomar har varit extra användbara.

krise
Hälsa

8 steg: Så ger chefen stöd – till medarbetaren i kris

Visste du att du som chef också har ett ansvar att ge krisstöd för händelser som inträffar utanför jobbet?