John Marnell, porträttbild

”Att säga upp vänner är det värsta jag varit med om”

Bilar var inte John Marnells grej. Han skulle ju bli psykolog. Men ett inhopp på en verkstad ledde hela vägen till vd-­stolen för bilföretaget J Bil.

Planen var att bli psykolog. Inte så konstigt, kanske – John Marnells mamma bär just den yrkestiteln medan pappa är terapeut.

”Inför psykologutbildningen behövde jag tjäna lite pengar, gärna i en bransch så långt som möjligt från det jag skulle arbeta med i resten av livet. Det var så jag hamnade i en bilverkstad”, berättar John Marnell.

Nu ett par decennier senare är han vd och hälftenägare i bilföretaget J Bil med närmare 130 anställda på fyra anläggningar i Stockholmsområdet. I början, på det som han trodde bara var ett tillfälligt inhopp som allt-i-allo på den där bilverkstaden, trivdes han inte alls.

”Jargongen var hård och hetsig med machokultur och vassa armbågar. Själva jobbet var också svårt då jag egentligen är rätt oteknisk. Nej, bilbranschen var absolut ingenting för mig!”

John Marnell växte upp i ett radhus i Bagarmossen. Ishockey var det roligaste som fanns. Redan i tioårsåldern inledde han en elitsatsning som bar hela vägen till hockey­gymnasium, värvning till AIK och junior-SM-spel – men där någonstans tog motivationen slut. Insikten om hur ytterligt få som verkligen lyckas slå sig fram som professionella hockeyspelare började sjunka in, samtidigt som den hårda träningen tog ut sitt pris i form av skador.

Men tillbaka till verkstaden: En vakans uppstod i kundmottagningen. John Marnell tog chansen. Där och då hände något som fick honom att ompröva sin inställning till bilbranschen.

”Plötsligt var jobbet riktigt kul. Jag fick träffa massor av människor, sköta fakturor och ha en mer utåtriktad roll. Och jag började fundera – tänk om man skulle starta eget, eller göra chefskarriär inom bilhandeln? Försöka förändra, ge mer plats för fler mjuka värden i en ganska konservativ bransch. Jag började se möjligheterna”, säger John Marnell.

Första helgen som hallvärd blev ett minne för livet. John Marnell förberedde sig minutiöst, pluggade prislistor och bilbroschyrer tills han kunde dem utantill och slipade på säljsnacket inför sin tjej. Försäljningschefens förhållningsorder kom därför som rena kallduschen: Försök nu inte sälja några bilar!

”Han tyckte jag var alldeles för ung och oerfaren. Menade att jag skulle nöja mig med att dela ut kaffe och skicka ut kunderna på provkörningar.”

När helgen var över hade han ändå sålt tre bilar. Försäljningschefen fick ge sig. John Marnell gjorde karriär som hallförsäljare, helg efter helg, så pass att ryktet spred sig i branschen.

sharma-1

Läs också: Författaren: Därför ska du gå upp klockan 5

Vid 24 års ålder blev han själv rekryterad som försäljningschef, en rekordung sådan, till det företag som med tiden kom att ombildas till J Bil. Bolaget växte så det knakade, John Marnell pluggade ekonomi på fritiden och befordrades till vice vd. Allt såg strålande ut – tills finanskrisen slog till 2008.

”Det var hemskt. Vi var tvungna att minska antalet anställda från 34 till 19. Folk grät. Det var det absolut värsta jag varit med om som chef, att behöva säga upp människor som var mina vänner. Det har jag präglats av. Jag påminner mig om den där tuffa tiden i alla mina beslut, för att säkra upp inför en eventuell kris.”

John Marnell sörjer knappast att det aldrig blev något av psykologplanerna.

malning

Läs också: ”Känslan av att jag gör lite fel sitter kvar”

Efter att ha lyckats vända sitt företag till framgång och expansion står han stadigt i identiteten som bilföretagare och vd. Intresset för människor och psykologi lever kvar, bland annat i form av företagsmottot ”Kärlek, energi, dynamik”, hämtat från en uppsats han skrev under skoltiden om mjuka värden i en hård bransch.

”Det här är mitt eget spår. Ingen i min familj är särskilt bilintresserad. Känslan av att ha byggt upp något på egen hand är ganska frigörande”, säger John Marnell.

Johns recept för framgång

John Marnell, porträttbild
  1. Var tydlig. ”Det räcker inte med att jobba hårt och göra rätt för att bli upptäckt. Var tydlig inför dina chefer och din omgivning med vad du har för mål. Jag hade aldrig fått de här möjligheterna om jag inte gjort på det viset.”
  2. Prioritera. ”Vill du göra karriär, måste du vara beredd att plöja ner en ofantlig massa tid på det projektet. Du behöver också fråga dig själv om det är värt priset.”
  3. Välj din omgivning. ”Dina prestationer påverkas av din omgivning och företagets kultur. Gör ett smart val av arbetsplats, annars kan det bli svårt att ta sig uppåt och framåt.”
linkedin-11

Läs också: 5 nycklar till en perfekt Linkedin-profil

Relaterade artiklar

ungadrommerchef
Karriär

Därför drömmer unga om att bli chefer

En dryg tredjedel av svenskarna drömmer om en chefsroll, visar en ny studie. Bland unga upp till 29 år är siffran ännu högre: Mer än hälften av dem vill bli chefer – och det är inte lönen som är drivkraften i första hand.
Stressforskaren Sören Hjälm utbildar chefer och ledare om stress hos Consensus. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Lär dig kontrollera ditt ledarskap vid stress

Stress kan förgifta ditt ledarskapsbeteende. ”Chefer behöver träna på att hantera tuffa situationer”, säger stressforskaren Sören Hjälm som utbildar chefer hos Consensus. Lär dig fatta rätt beslut – inte beslut som styrs av stress.

skoillus
Karriär

Därför ska du alltid vara beredd att byta jobb

Ha alltid en plan B för din karriär – även om du stortrivs med det jobb du har.

arbetstidsforkortning1800x1013
Karriär

Visst funkar sex timmars arbetsdag

Bättre balans mellan privat- och arbetsliv, ökad gemenskap på arbetsplatsen och ett större fokus på arbetsuppgifterna. Det blev resultatet av en svensk fallstudie i arbetstidsförkortning, unik i sitt slag.
Collage: Christina Hammer från Hammer & Hanborg samt glad medarbetare
Karriär

Så släpper du fram kraften hos dina medarbetare

44 procent av svenska chefer tycker inte att de får använda sin fulla potential i jobbet, visar en ny undersökning. Ännu fler av deras medarbetare upplever detsamma. Men det är enklare än du tror att få organisationens talanger att slå ut.
hipo2
Karriär

4 tecken på att du är en HIPO: ”high potential employee”

I den amerikanska talent management-världen pratas det hett om HIPO:s, medarbetare med extra hög potential.

Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Det här gillar medarbetare allra mest med chefen

När medarbetare ska berömma sin chef är det tre egenskaper som oftast lyfts fram.
Det finns också områden där många tycker att chefen borde vässa sig.

linkedin-11
Karriär

5 nycklar till en perfekt Linkedin-profil

Tydlig närvaro på Linkedin är allt mer avgörande för en framgångsrik karriär. Stora företag som Sandvik jobbar nästan uteslutande med Linkedin som rekryteringsverktyg. Här är forskarnas bästa tips för en perfekt profil.