Men tillbaka till verkstaden: En vakans uppstod i kundmottagningen. John Marnell tog chansen. Där och då hände något som fick honom att ompröva sin inställning till bilbranschen.
”Plötsligt var jobbet riktigt kul. Jag fick träffa massor av människor, sköta fakturor och ha en mer utåtriktad roll. Och jag började fundera – tänk om man skulle starta eget, eller göra chefskarriär inom bilhandeln? Försöka förändra, ge mer plats för fler mjuka värden i en ganska konservativ bransch. Jag började se möjligheterna”, säger John Marnell.
Första helgen som hallvärd blev ett minne för livet. John Marnell förberedde sig minutiöst, pluggade prislistor och bilbroschyrer tills han kunde dem utantill och slipade på säljsnacket inför sin tjej. Försäljningschefens förhållningsorder kom därför som rena kallduschen: Försök nu inte sälja några bilar!
”Han tyckte jag var alldeles för ung och oerfaren. Menade att jag skulle nöja mig med att dela ut kaffe och skicka ut kunderna på provkörningar.”
När helgen var över hade han ändå sålt tre bilar. Försäljningschefen fick ge sig. John Marnell gjorde karriär som hallförsäljare, helg efter helg, så pass att ryktet spred sig i branschen.
Läs också: Författaren: Därför ska du gå upp klockan 5
Vid 24 års ålder blev han själv rekryterad som försäljningschef, en rekordung sådan, till det företag som med tiden kom att ombildas till J Bil. Bolaget växte så det knakade, John Marnell pluggade ekonomi på fritiden och befordrades till vice vd. Allt såg strålande ut – tills finanskrisen slog till 2008.
”Det var hemskt. Vi var tvungna att minska antalet anställda från 34 till 19. Folk grät. Det var det absolut värsta jag varit med om som chef, att behöva säga upp människor som var mina vänner. Det har jag präglats av. Jag påminner mig om den där tuffa tiden i alla mina beslut, för att säkra upp inför en eventuell kris.”
John Marnell sörjer knappast att det aldrig blev något av psykologplanerna.
Läs också: ”Känslan av att jag gör lite fel sitter kvar”
Efter att ha lyckats vända sitt företag till framgång och expansion står han stadigt i identiteten som bilföretagare och vd. Intresset för människor och psykologi lever kvar, bland annat i form av företagsmottot ”Kärlek, energi, dynamik”, hämtat från en uppsats han skrev under skoltiden om mjuka värden i en hård bransch.
”Det här är mitt eget spår. Ingen i min familj är särskilt bilintresserad. Känslan av att ha byggt upp något på egen hand är ganska frigörande”, säger John Marnell.
Johns recept för framgång
- Var tydlig. ”Det räcker inte med att jobba hårt och göra rätt för att bli upptäckt. Var tydlig inför dina chefer och din omgivning med vad du har för mål. Jag hade aldrig fått de här möjligheterna om jag inte gjort på det viset.”
- Prioritera. ”Vill du göra karriär, måste du vara beredd att plöja ner en ofantlig massa tid på det projektet. Du behöver också fråga dig själv om det är värt priset.”
- Välj din omgivning. ”Dina prestationer påverkas av din omgivning och företagets kultur. Gör ett smart val av arbetsplats, annars kan det bli svårt att ta sig uppåt och framåt.”
Läs också: 5 nycklar till en perfekt Linkedin-profil