»Vi kan visa vägen«
FN:s klimatkonferens i Cancun i början av december möttes med apati och låga förväntningar. Under förhandlingarna blev det uppenbart för mig att efter misslyckandet i Köpenhamn förra året, skulle det inte förhandlas fram något avtal om att sänka utsläppen och bromsa den globala uppvärmningen.
Men det står för mycket på spel för att vi ska ge upp. Nu är det upp till oss i näringslivet att ta täten – och med lite hjälp från politikerna tror jag att vi kan lyckas.
Detta är en väldigt viktig fråga för mig, och jag tror också att om vi inte börjar spara på energi och utvecklar alternativa energikällor, kommer vi att få en global kris på grund av de problem som orsakats av klimatförändringarna.
Den kommer att påverka tillgången på mat och vatten och det kan i sin tur leda till en ekonomisk nedgång som kan bli mycket mer smärtsam än den nuvarande lågkonjunkturen.
Därför hjälpte jag till att lansera the Carbon War Room förra året. Det är en affärsinriktad, global, ideell organisation.
Vårt mål är att uppmuntra entreprenörer och företag att delta i kampen mot klimatförändringarna. Vi vill göra det genom att låta dem investera i skalbara lösningar som är kommersiellt gångbara.
En bransch som är i desperat behov av förändring är rederinäringen, som släpper ut stora mängder växthusgaser. Om rederinäringen var ett land, skulle den ligga på sjätte plats, precis bakom Tyskland, på listan över de länder som släpper ut mest växthusgaser.
Carbon War Room har klassat hur effektiv varje fartygstyp är och lagt grunden för ett system för att märka hur miljövänliga eller »miljöovänliga« de är. Vi hoppas att detta system kommer att revolutionera rederinäringen och vara den första fasen i en omfattande minskning av utsläpp.
Märkningssystemet bygger på dekaler där alla skepp kommer att ha en bokstav, från bästa betyget »A« ner till sämsta betyget »G«. Systemet liknar det som finns inom energimärkning och kan ses på kylskåp, tvättmaskiner och tv-apparater.
Märkningen kommer att ge kunden möjlighet att välja det bästa fartyget från varje rederi och hjälpa de mest framsynta ägarna att visa hur effektiva och kostnadsbesparande deras fartyg är i jämförelse med andra.
När företagen som anlitar rederier börjar dra nytta av märkningen, kan vi förvänta oss att de tar bättre beslut, både för sina företag och för miljön.
Det kommer att riva ner de murar som hindrar kapital från att investeras i grön teknologi.
Vi hoppas att miljömärkningen kommer att fungera som en katalysator för att rederinäringen inte bara ska bli hållbar, men också lönsam över tid, i takt med att den blir allt mer effektiv.
Det vore självklart till stor hjälp om politikerna tog bort skatten på alternativa energikällor, uppmuntrade investeringar, och började höja skatter på »gamla« energikällor och för de industrier som förlitar sig på det.
Det är egentligen det enda politikerna behöver göra, sedan kan företagen göra resten. Näringslivet har alltid drivit utvecklingen framåt mycket snabbare och mer effektivt än vad statliga myndigheter har möjlighet till.
Men entreprenörer kan inte förlita sig helt på att politikerna kommer att stifta sådana lagar, därför driver de ofta frågan själva.
Flygindustrin är ett sådant exempel. Den står för totalt två procent av det globala utsläppet av koldioxid, en siffra som förväntas öka i snabb takt.
Företagen inom flygindustrin håller på att utveckla och testa olika lösningar, allt från hållbara bränslen till mer effektiva system för flygledning.
I Cancun arrangerade Carbon War Room den första upplagan av en gala med namnet »the Gigaton Awards«. Där delade vi ut priser till företag som visat ett starkt engagemang i miljöfrågor genom minskade utsläpp av växthusgaser och hållbara lösningar.
Vi hyllade Nike för deras energibesparingsprogram, som omfattar ett designredskap som formgivarna använder när de skapar nya produkter för att redan på ett tidigt stadium fatta beslut som minskar miljöpåverkan.
Andra vinnare var Reckitt Benckiser Group, 3M, Vodafone Group och GDF Suez. Vi hoppas att vi genom att hylla enskilda företag kan uppmuntra andra att röra sig i samma riktning.
Miljöexperter förutspår att vi kommer att behöva investera mer än 550 miljarder dollar varje år för att ett skapa den nya generationens ekologiskt hållbara företag. För att det ska kunna hända måste näringslivet gå i bräschen.
Det innebär inte att man måste välja mellan att uppoffra sig och att gå med vinst, mellan att begränsa sig eller utvecklas. Näringslivet driver förändringar framåt och detta är en förändring där vi kan visa vägen för resten av världen.
Fotnot: © 2010 Richard Branson (Distributed by The New York Times Syndicate).
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.