Vd:ar avslöjar: Största misstagen vi gjorde – i början

Alla toppchefer har någon gång varit ny som chef. Och alla har gjort misstag. Här är några lärdomar från vd:ar som reflekterat över sin första tid som ledare.

Beslutsfattande
Publicerad

Vissa är mer eller födda till ledare. I alla fall visar amerikansk forskning att det finns några egenskaper som gör att du kan ha en fallenhet för ledarrollen. Det handlar bland annat hur bra du är på att möta andra människor och om du är bra på att motivera andra.

Men oavsett vilka förutsättningar du har kan du ändå trampa snett som chef. Inc. har intervjuat ett par vd:ar som tittat i backspegeln för att bena ut vilka misstag de gjorde när de var nya chefer.

1) Du tar saker för personligt

När du är ny som chef är det lätt att gå in för uppgiften med hull och hår. Du känner att ansvaret vilar på dina axlar samtidigt som hungern är stor. Men genom att vara dedikerad kan du också ta saker personligen. Går det dåligt för din avdelning kan självkänslan och självförtroendet svikta.

”Mitt företag är en produkt av mitt hjärta och min själv. När något dåligt hände tog jag det alldeles för personligt”, säger Ginger Jones, vd på ett terapiföretag.

Med hjälp av coacher blev hon bättre att se saker på ett mer neutralt och objektivt sätt.

2) Du detaljstyr dina medarbetare

I början är det lätt att vilja detaljstyra dina medarbetare, vilket ger dig fullständig kontroll över deras arbete. Men det sänder signaler om att du inte litar på dina medarbetares profession och detaljstyrningen i sig kan vara kvävande för vuxna människor.

”Jag hindrade mitt företag från att växa genom att detaljstyra. Det gjorde att mina medarbetare blev frustrerade och sämre på att ta egna beslut”, säger Frank B. Mengert, vd och grundare av ett e-handelsföretag.

3) Du leder alla på samma sätt

Om du har en ledarstil som gäller för alla medarbetare kan du få problemet. Nyckeln är att förstå att vi människor är olika och hur vi presterar på topp skiljer sig. Det här fick Aaron Schwartz, vd för logistikföretaget Passport, erfara när han var ny som chef.

”När jag blev chef körde jag min stil. Med andra ord: Jobba hårt, inga ursäkter och håll ditt privatliv utanför jobbet. Det funkar perfekt om dina medarbetare är exakt som dig – annars var det nog hemskt. Senare lärde jag mig att inte försöka få medarbetarna att bli kopior av mig”, säger han.

4) Du tror att du måste sitta på alla svar

Nej, så är det givetvis inte. Men när du är ny som chef kan du tro att du måste kunna allting för att vinna respekt från dina medarbetare. Det är en orimlig press att lägga på sig själv.

”Mitt största misstag som ny chef var att jag inte visade medkänsla och inte delegerade bättre. Du är omgiven av skickliga kolleger – kommunicera med dem i stället för att göra allting själv”, säger Kasey Kaplan, vd på finansbolaget Urban FT.

5) Du skapar en miljö där misstag inte accepteras

Du vill att ditt arbetslag ska lyckas – absolut. Men i en strävan om att lyckas är det lätt att bli en perfektionist där misstag blir ett tabu. Risken är att dina medarbetare inte vågar berätta om en stundande katastrof.

”Genom att ta tag i misstag så tidig som möjligt med effektiv kommunikation kan vi idag lösa problem innan de uppstår”, säger James Guldan, vd på techbolaget Vision Tech Team.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.