»Vad vill du att de ska känna?«

Verksamhetsutveckling
Text: Redaktionen
Publicerad

Vill du att era kunder ska köpa mer, bli mer lojala och rekommendera er till andra?

Då måste ni få dem att känna någonting.

Det är budskapet från Joshua Freedman, en av världens ledande experter på EQ (känslomässig intelligens), som var talare på Chefs senaste temafrukost.

Joshua Freedman driver företaget Six seconds –  ett globalt nätverk med fokus på hur man kan förbättra ledarskapet genom att utveckla sin känslomässiga intelligens.

Six Seconds har frågat drygt 200 chefer runt om i världen om vilka deras två största utmaningar är just nu. Det vanligaste svaret är »människor och relationer«.

Man har också frågat vad medarbetarna framför allt vill ha av sina chefer. Majoriteten svarade: »feedback och vision«.

Joshua Freedmans menar att chefer måste prata mer med sina medarbetare, helst varje dag! Och framför allt måste man prata om känslor. En utgångspunkt kan vara: »Vad vill vi att våra kunder ska känna?«

Att de ska vara nöjda är inte tillräckligt. Om ni kan få dem att uppleva exempelvis lycka, samhörighet, glädje eller inspiration så kommer de att bli mer lojala med er.

Joshua Freedman menar att det framför allt är chefens känslor som sätter agendan för hur hur hela organisationen mår.

Om chefen är motiverad och passionerad får han passionerade medarbetare och passionerade kunder.

Joshua Freedman tycker att varje chef borde ha följande mening som mantra: »Know yourself, choose yourself, give yourself«.

Han menar att en chef  med hög känslomässig intelligens känner sig själv och sina känslor, väljer vilka känslor man visar, och ger generöst av sina känslor, sin vision och sina värderingar.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.