Uppgivenhet ett vanligt problem för chefer
Mer än sex av tio svenska arbetsgivare har medarbetare som vantrivs och lika många har anställda som inte klarar av sina arbetsuppgifter.
Det visar en undersökning som Novus Opnion gjort på uppdrag av Svenskt Näringsliv. Drygt 700 personalchefer har fått svara på frågor om hur de anställda trivs på jobbet.
Det positiva är att samtliga arbetsgivare tycker att företaget ska verka för att medarbetarna gillar sitt jobb. Men många misslyckas.
Mer än tre av tio personalchefer säger att de ofta eller ibland har anställda som helt har gett upp och inte längre försöker förbättra sin prestation.
Vad gör arbetsgivaren då?
Du känner säkert igen åtgärderna:
– 50 procent genomför ett ”fördjupat utvecklingssamtal” för att återuppväcka motivationen.
– Mer än fyra av tio företag erbjuder den anställde kompletterande kompetensutveckling.
– Knappt fyra av tio kartlägger behovet av kompetensutveckling.
– Knappt fyra av tio gör förändringar i arbetsuppgifterna så att de bättre ska passa den anställde.
Om det ändå inte går att förändra den anställdes attityd eller kompetens? I den situationen önskar sju av tio arbetsgivare att det var lättare att säga upp en medarbetare.
Läs mer
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.