Tre sätt att få koll på inkorgen
Harvard Business Review ger smarta tips som funkar när du känner att inkorgen börjar ta kommandot över din arbetsdag:
1. Läs mejlen i omgångar
Scanna inte din inbox för att hitta de »viktigaste« mejlen och lämna resten till senare. Det är så du begraver dig själv i mejl. Kolla i stället av dina mejl på bestämda tider och dela omedelbart i dem i tre olika kategorier:
a) uppföljning (mejl som du måste svara eller agera på, men som tar längre än några minuter).
b) vänta (mejl som innebär att något ska hända, exempelvis en konferens, möte el dyl. När det har hänt kan du radera mejlet).
eller
c) arkiv (mejl som du har agerat på, men där du vill behålla informationen i arkivet).
2. Två minuters-regeln
Om ett mejl tar mindre än två minuter att svara på (och det gör de flesta), svara genast och bli av med det. Annars är det lätt att den här typen av mejl förstör hela strukturen i din inkorg.
3. Radera dig
Ta bort ditt namn från mejlinglistor som du inte är intresserad av. Läser du verkligen alla erbjudanden, nyhetsbrev och andra prenumerationer? Fundera över vad som adderar värde, och vad som bara äter upp din tid.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.