Stressprat med chefen ger inte resultat
En vanlig fråga från chefen under medarbetarsamtalet är »Känner du dig stressad?« eller »Beskriv din livssituation, har du balans mellan arbete och fritid?«.
Tanken är att chefen på ett tidigt stadium ska upptäcka om någon i personalen har för tung arbetsbörda eller har svårt att få ihop livspusslet.
Men resultatet från en studie vid Karlstads universitet visar att det inte är riskfritt för medarbetaren att berätta för chefen om man känner sig stressad, skriver sajten ingenjoren.se.
»Materialet är unikt. Det är visserligen ganska litet, men det visar på mycket intressanta mönster. Eftersom medarbetarsamtalen är så nära kopplade till lönesättning, blir det alldeles för riskfyllt att klaga på arbetsförhållandena och därmed visa att man inte är stresstålig«, säger Erica Sandlund, lektor i engelska i ett pressmeddelande.
I stället för att få hjälp att minska stressen får medarbetaren ofta själv ta ansvar för att lösa problemet.
Studien visar att det oftast är kvinnor som känner att de har en obalans mellan arbete och fritid. Det handlar i regel om att man stressar från sena möten på jobbet till hämtningar på dagis.
Men när man tar upp detta med chefen blir resultatet ofta att det är upp till kvinnorna själva att lösa situationen.
I förlängningen riskerar de som tar upp frågor om dagishämtningar och stress på eftermiddagarna att få lägre lönepåslag och minskade chanser till befordran.
Forskarna efterlyser nu andra forum där man kan diskutera stress på arbetet och balans i livet.
»Det kan till exempel vara anonyma enkätundersökningar eller gruppsamtal«, säger Christina Olin-Scheller.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.