Stå rak i kritikstormen
Ingen är felfri. Och ibland får du kritik. Det är obehagligt. Men det är du själv, ditt sätt att ta emot och hantera kritiken, som avgör hur det känns.
Lär dig ta emot kritik som en gåva! Använd kritiken för att förändra och utveckla ditt ledarskap. Oavsett vad kritiken gäller eller hur den framförs finns det nästan alltid något som du kan lära dig som kan göra dig till en bättre chef.
På en arbetsplats där alla vågar säga vad de tycker och där det är tillåtet att framföra kritik, även till chefen, får människor förtroende för varandra. Man lär sig att vara tydlig och att lösa konflikter i stället för att sopa missnöje under mattan.
»Om man ska kunna förändra och utveckla måste man våga ta i det som är obekvämt. Ibland måste man gå ända ner i källaren.«
Det säger Dag Tuvelius, chefredaktör på Kyrkans Tidning, som funderat mycket på vad som bygger en öppen kultur på en arbetsplats.
»Det andra människor tänker och säger är lika viktigt som dina egna tankar.«
Hyfsad självinsikt och att känna sig trygg i rollen som chef är viktiga förutsättningar för att man ska kunna bygga en kultur där olikheter och skilda åsikter får plats, menar han.
»Att något kundegjorts bättre i dag betyder inte att man måste peka på fel som gjordes i går. Man behöver inte alltid utkräva ansvar för misstag, det viktiga är att lära något av dem.«
Det främjar både chefens, medarbetarnas och verksamhetens utveckling.
För att kunna utveckla ditt sätt att leda behöver du få reaktioner från omgivningen. Får du aldrig kritik kommer du inte heller att lära dig något av dina misstag.
Råden här nedan är bland annat hämtade från boken Svåra medarbetarsamtal av Åsa-Mia
Fellinger, Svenska Förlaget.
Råskäll, gliringar, gnäll eller rakt på sak, kritik kan framföras på många olika sätt. Om du ska uppfatta när dina medarbetare har synpunkter och kritik mot ditt sätt att leda och agera är det viktigt att du är lyhörd för vad de säger.
»Med ansvaret som chef ökar skyldigheten att vara lyhörd. Odla din förmåga att lyssna! Lär dig höra vad medarbetarna säger, lyssna inte bara på hur det sägs«, säger Dag Tuvelius, chef-
redaktör på Kyrkans Tidning.
Så här kan du göra för att stå pall:
Steg 1
➤ Lyssna aktivt. Visa att du hör och försöker förstå vad din medarbetare säger.
➤ Tänk på kroppsspråket. Försök att visa dig neutral och inte uttrycka avvisande eller ogillande.
➤ Avbryt inte. Avbryt inte. Vänta med dina egna kommentarer och reaktioner även om du känner obehag, blir arg eller upprörd.
➤ Be om exempel. Om du inte förstår vad din medarbetare menar, så be honom eller henne att förtydliga och ge konkreta exempel på situationer när det kritiserade beteendet skett.
➤ Kontollera. Kontrollera. Sammanfatta vad du hört så att du uppfattat budskapet rätt, men utan att låta dina egna känslor färgar av sig.
Steg 2
Ju snabbare du bemöter kritiken, desto bättre är det. Då slipper du missnöje som ligger och pyr och skapar dåligt arbetsklimat. Hur du reagerar beror också på om du känner dig träffad eller om du tycker att den är obefogad.
»Försök att inte känna dig hotad, men säg ifrån om du blir kränkt«, säger Dag Tuvelius.
Som chef måste du kunna sätta ner foten när det krävs.
»Men du måste också vara beredd att ge upp något av dina egna uppfattningar ibland.«
➤ Lyssna. Ge din syn. Om du tar till dig kritiken, säg det. Visa att du uppskattar att din medarbetare varit uppriktig och påpekat något som du kan ändra på.
➤ Var tydlig. Känner du inte alls igen beskrivningen eller tycker kritiken är helt eller delvis obefogad, så framför det på ett tydligt sätt utan att vara avvisande. Kanske beror kritiken på ett missförstånd. Ta då chansen att reda ut det.
➤ Tänk efter. Be att få återkomma med dina synpunkter om du känner dig överrumplad och inte vet hur du ska hantera kritiken.
➤ Lugna dig. Ett beprövat knep om du hamnar i affekt är att vänta en stund. Låt inte dina känslor ta makten över dig om du blir arg eller känner dig kränkt av kritiken. Risken är att du säger eller gör något som du kommer att ångra.
Steg 3
Ge dig själv tid att smälta kritiken. Det kan kännas tungt i början, men kom ihåg att du är särskilt utsatt för kritik i din roll som chef.
➤ Tänk till. Det är lätt att övertolka och ta saker personligt, men ingen är perfekt. Sov på saken och reflektera sedan över vad kritiken egentligen säger.
➤ Lär av misstaget. Fundera på vad du kan förbättra i ditt ledarskap om kritiken handlar om något som du kan ändra på med en gång. Om det inte går att ändra så kan du lära dig att agera annorlunda nästa gång.
Fotnot: Artikeln publicerades första gången i Chef nr 10 2005
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.