Sociala färdigheter på jobbet – viktigare än någonsin

Sociala egenskaper har fått allt större betydelse i arbetslivet. Det visar ny forskning. De som utvecklar dessa färdigheter blir både mer framgångsrika och lär sig hantera förändringar på jobbet bättre.

Leda teamet
Publicerad
en grafisk bild med high five och en bild med personer som samarbetar runt ett bord
High Five.

Gillar du att jobba i team? Blir du inte särskilt orolig av organisationsförändringar? Sätter du gärna tänderna i ett nytt problem?

SOFT SKILLS LEDER TILL FRAMGÅNG

Hur pass bra vi är på att samarbeta, kommunicera, lösa problem, och hantera olika situationer på jobbet, så kallade ”soft skills”, eller sociala färdigheter på svenska, är det som avgör hur pass framgångsrika vi blir i karriären.

Forskning från Harvard University, Carnegie Foundation och Stanford Research Center, visar att så mycket som 85 procent av en persons välgång i arbetslivet beror på mjuka färdigheter och social kompetens, medan bara 15 procent kan tillskrivas tekniska färdigheter och kunskap, det vill säga ”hard skills”.

HARD SKILLS TAPPAR BETYDELSE

I en ännu färskare studie, som Harvard Business Review (HBR) nyligen skrivit om, har dessa hårda färdigheter och specialiserade kompetenser snart tappat all betydelse.

Tiden det tar för hälften av det du vet att bli utdaterat har från 1980-talet gått från att vara tio år, till att nu ha droppat till fyra år – och kan snart vara nere på två år, skriver forskarna på HBR.

Personer som förblir opåverkade av organisationsförändringar och snabba växlingar i arbetslivet besitter alla samma uppsättning av färdigheter; de är vassa på problemlösning, duktiga på att kommunicera, och samarbetar bra i team.

Topp 10 soft skills

klossar med olika tecken på ett bord. en manshand som håller i översta klossen.

1. Driven

2. Social

3. Nyfiken

4. Positiv

5. Flexibel

6. Självständig

7. Pedagogisk

8. Självsäker

9. Inspirerande

10. Analytisk

Källa: Sajten utbildning.se, som granskat tusentals jobbannonser för att ta fram kompetenser för bland annat ledare, lärare, säljare, utvecklare, marknadsförare och hr-personal. Listan sammanfattar de mest förekommande mjuka kompetenserna de senaste tre åren för samtliga yrkesgrupper.

SOCIALA EGENSKAPER GER HÖG LÖN

Inte nog med det.

Den här typen av sociala egenskaper hjälper till att utveckla en snabblärdhet och anpassningsförmåga hos personerna.

Vilket ofta leder till att de erbjuds mer avancerade roller, samt gynnas lönemässigt under karriären, har forskarna kommit fram till.

Som exempel ges att både Spotify och Google anammat ”soft skills”-tänket i sitt sätt att premiera chefer och medarbetare, eftersom det så tydligt framgått att det är genom kommunikativa samarbeten och i tvärfunktionella team som de allra bästa resultaten uppstår.

Vad kan då chefen göra för att få till en lika lyckosam utveckling på arbetsplatsen? Här nedan ger forskarna några förslag.

gul pil på griffeltavla som går uppåt ihop med mindre pilar

3 punkter – så höjer chefen sociala färdigheterna på jobbet

  1. Anställ rätt kandidater. Leta efter personer som har hög anpassningsförmåga, är bra på problemlösning och kan kommunicera med andra, även om de ska anställas i specialiserade roller. Ställ frågor i intervjun som ger dig sådana indikationer.
  2. Utbilda medarbetarna. Satsa på att utveckla och lära medarbetarna vikten av sociala färdigheter; som samarbete, empati och viljan att lära nytt.
  3. Led ditt team. Som chef ska du uppmärksamma och belöna medarbetares sociala färdigheter, och ge dem tillfällen att öva på dessa.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.