Sju vanliga chefsfällor i kristid

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Enligt en undersökning som det brittiska konsultföretaget PDI har genomfört är nedskärningar det som chefer prioriterar högst just nu.

Det skiljer sig markant jämfört med 2006, då ledarutveckling och att identifiera talanger var en av de viktigaste utmaningarna. Den uppgiften har nu fallit längst ner på listan, visar enkäten som PDI har låtit 500 brittiska chefer svara på.

Bara fem procent av cheferna tycker att det är viktigt att satsa på talent management i dagsläget, skriver sajten Management Issues.

Att strunta i att utveckla medarbetarna är ett av de 30 misstag chefer gör i kristid, enligt rekryteringsfirman Robert Half International.

Här är deras exempel på sju vanliga chefsfällor i lågkonjunktur:

1) Du tror inte att de anställda klarar av sanningen
Om du inte har gjort det tidigare, nu är det verkligen dags att börja behandla dina anställda som delägare. Ni bör tala öppet om krisens effekter på verksamheten och se till att personaln känner att de har någorlunda kontroll på situationen.
Diskutera vilka problem som dök upp på företaget i samband med förra lågkonjunkturen, hur ni löste dem och vad ni lärde er från den erfarenheten.

2) Du tycker att de anställda ska vara glada bara över att ha ett jobb
Visserligen ska de som har en trygg anställning känna sig tacksamma, men det betyder inte att chefer helt ska ignorera de anställdas önskan att utvecklas på jobbet.
Talanger behöver ofta särskilt stöd i en lågkonjunktur. Deras kompetens är särskilt attraktiv för andra arbetsgivare, och om du inte uppmärksammar dem är det lätt att de försvinner till en annan arbetsgivare.

3) Du försöker skylla på högsta ledningen
Många mellanchefer måste förmedla tuffa budskap just nu. Under de omständigheterna är det lätt att man som mellanchef antyder att man hade gjort saker och ting annorlunda om man hade fått bestämma själv.
Problemet är att det skickar signalen att du inte har samma syn som ledningen och det kan förvirra de anställda.
Presentera i stället förändringarna, orsakerna bakom och strategin för hur ni ska överleva.


4) Du ber inte dina medarbetare om hjälp

Det är viktigt att fråga de anställda om de har idéer kring hur ni kan nå era mål, utan att tumma på produktiviteten. Särskilt viktigt är det att personalen får vara delaktig i hur ni ska hitta nya kunder.


5) Du hjälper inte dina medarbetare

Som chef kan du vara tvungen att vänta med nyrekryteringar eller strama åt budgeten. Det innebär att vissa medarbetare får göra två personers arbete. Då är det extra viktigt att du vägleder dina anställda och visar vilka projekt som är högsta prioritet. Tipsa också om vilka arbetsguppgifter som kan skjutas på framtiden, så att dina medarbetare inte blir överhopade med jobb.

6) Du glömmer ansiktet utåt
De anställda som har mest kundkontakt betyder ännu mer i tuffa tider. Har du lagt extra energi på att se till att de medarbetarna har rätt attityd och skickar rätt signaler till dina kunder? Om de verkar likgiltiga eller okunniga kan du förlora både nuvarande och framtida kunder.

7) Du väntar med att testa nya saker
Även i osäkra tider kan det vara förödande att agera alltför konservativt. Om du har en lovande ny tjänst eller ett kundsegment som du vill testa, vänta inte på att ekonomin ska vända. Genom att ta kalkylerade risker kan du få ett försprång gentemot dina konkurrenter och hitta en ny inkomstkälla.

Källa: Management Issues

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.