Så vinstmaximerar du din chefskurs

Verksamhetsutveckling
Text: Redaktionen
Publicerad

Det är enkelt att argumentera för vidareutbildning i handfasta ämnen som ekonomi eller teknikutveckling. Ena veckan sitter du på skolbänken och nästa vecka kan du hantera större affärer eller mer avancerad teknik. Investeringen ger ofta snabba resultat.

Med ledarskapsutbildning är det annorlunda. Det handlar om personliga upplevelser, insikter och mognadsprocesser. Å ena sidan nödvändiga för att bli trygg i den svåra chefsrollen, men å andra sidan svåra att mäta och »räkna hem«.

Därmed är det också svårt att i förväg svara på frågan vilken utbildning som är bäst.
En sak är i alla fall enkel att slå fast: satsa på chefsutbildning om du får chansen – det vinner alla på. Men gör också vad du kan för att välja rätt i det stora kursutbud som finns.

Börja med dig själv, är ledarskaps­utvecklare Cecilia Zadigs tips. Hon är diplomerad chefscoach och ansvarar bland annat för utbildningen av mediachefer vid Stockholms universitet.
»Det finns ingen genväg. För att veta vad som är bra för andra chefer måste du först själv utbilda dig. Ledarskapskunnande kommer inte automatiskt med chefsuppdraget. Ju mer du vet om dig själv, desto bättre chef blir du«, säger hon.

Först när du kan sätta ord på dina visioner, kan du formulera vilka behov som företaget har. Då kan du också värdera vad de olika utbildningarna erbjuder.
Cecilia Zadig menar att en vanlig miss är att vi tror att beslutsfattande mest handlar om att hantera affärsplaner och budget, när nästan 60 procent av tiden går åt till relationer. Under allt rationellt tänkande är det känslorna som styr.
»Därför bör alltid självut­veckling ingå i en utbildning.«

Viktigt är att du som köpare tar dig tid att gå igenom kurs­innehållet och ta referenser.
»Ring några av dem som har gått utbildningen och be dem berätta om vad de tyckte och hur de upplevde de olika momenten.«

Därefter måste du ta ställning till om du behöver flera korta kurser eller ett sammanhängande program. Korta kombinerbara moduler gör det möjligt att, ut­över en grundläggande del, välja det du behöver för stunden och skippa resten.

Ett sammanhållet program, däremot, sträcker sig över lång tid, kanske flera år, med utrymme att tillämpa teorier i praktiken, få återkoppling och bygga nätverk.
Alla utbildningar – oavsett om de är långa eller korta – ska ha någon form av vetenskaplig bakgrund, alltså bygga på kunskap från flera organisationer och erfarenhet från många chefer. Och gärna innehålla ett mätinstrument, så att det går att se vad deltagarna fått med sig från kursen.

Martin Rogberg är vd för IPF, Institutet för personal- och företagsutveckling.
»Ledarskap har en beteendevetenskaplig grund, men många chefer är i grunden ekonomer ­eller ingenjörer. För dem kan vinsten med ett längre ledarskapsprogram vara att de får ord på och förstår komplexiteten i ­ledarskapet«, säger Martin ­Rogberg.

Det finns en föreställning om att ledarskapsprogram innehåller för mycket teori, menar han.
I ett forskningsprojekt som han själv arbetat med observerades personer som deltagit i ett Executive MBA-program.
»När vi frågade vad deltagarna uppskattade mest var det just ­teorin. De fick ett språk att använda när de pratade om ledarskap med andra specialister.«
Det gav dem också möjlighet att bättre avgöra vad de kunde och inte kunde och vilka krav som är rimliga att ställa i chefsvärlden.   

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.