Så kan chefen minska den digitala stressen

Fler än sex av tio chefer – och nästan lika många medarbetare – blir stressade och frustrerade av nya digitala verktyg på jobbet enligt en Sifoundersökning. Men lösningen kan vara närmare än de tror. Här är generalfelet många gör när de ska ställa om.

Arbetsmiljö
Publicerad

Det plingar till i datorn. Vad var det det där ljudet betydde nu igen? Ett mejl? Nähä, inte det. Messenger? Slack? Aha, en kalendernotis. Just det, det där mötet imorgon måste jag förbereda. Ska bara göra klart det här andra jag höll på med först. Men vad var det nu igen?

Kanske hör du till dem som känner igen sig i situationen som nyss beskrevs. Då vet du också att det tar tid – enligt forskare upp till 15 minuter – att komma tillbaka till arbetsuppgifter man tvingats avbryta på grund av olika distraktioner – till exempel i form av diverse digitala påminnelser i olika kommunikationssystem.

Det här är en del av den digitala stress allt fler, chefer som medarbetare, lever med dagligen. Förutom e-post och verktyg för telefonkonferenser är de vanligaste digitala hjälpmedlen på jobbet chattverktyg, videomötessystem och dokumenthantering på gemensamma plattformar.

Visst kan digitala verktyg underlätta samarbetet – en del håller gärna sina möten i olika meddelandetrådar istället för att träffas fysiskt – men det kan också skapa stress och sämre stämning.

Faktiskt vittnar 59 procent, nästan sex av tio arbetstagare, och snäppet fler chefer, 63 procent, om stress eller frustration som följd av nya digitala verktyg. Det framgår i en undersökning som Kantar Sifo gjort på uppdrag av Telenor, där 1714 tjänstemän varav 566 chefer fått svara på frågor om hur de jobbar digitalt.

Ett generalfel är att missa att utbilda folk.

”Undersökningen vittnar om att många företag köper in en mängd olika digitala verktyg, och tänker att det räcker så. Kanske beror det på att man är rädd att hamna efter i digitaliseringen. Men utan ledarskap och struktur blir det lätt stökigt, och att så många arbetstagare känner stress och frustration är något som både vi i branschen och ledare i tjänsteföretag måste ta på allvar,” säger Mats Almgren, affärsområdeschef TelenorFöretag, enligt ett pressmeddelande.

Över 60 procent har inte heller fått någon utbildning i de nya verktygen och nästan hälften berättar att de inte heller har fått några riktlinjer för hur de ska användas.

Dock menar häften av cheferna att de själva eller företaget faktiskt erbjudit medarbetare utbildning. Dessutom tycker drygt hälften av både medarbetarna och cheferna att det finns behov av att se över arbetsplatsens befintliga samarbetsverktyg. Kanske rensa ut de som inte används eller byta ut de som inte funkar.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.