Så hanterar du tristess som chef – 4 knep
Svår tristess på jobbet påverkar inte bara individen. Det kan leda till allvarliga konsekvenser för företaget. Här är 4 knep hur du som chef hanterar tristess på arbetsplatsen.
Tråkiga arbetsmiljöer med monotona arbetsuppgifter gör att en känsla av meningslöshet infinner sig. Precis som tristess kan föda kreativitet kan de också göra så att individer går emot bestämda processer, kollegor och chefer.
Det i sin tur kan kosta ett företag oerhört mycket pengar om det finns personer som får lön – men inte producerar.
”Därför är ledaren viktig för att bygga en organisation som motiverar varandra”, säger ledarskapsforskaren.
Här är fyra knep för att som chef hantera tristess:
1) Tydlig kommunikation
Förklara vad ni gör, och varför.
2) Få ihop gruppen med aktiviteter
Uppmärksamma födelsedagar eller slutet på ett projekt med till exempel tårta. Uppmärksamma att anställda har gjort något bra. Det gör att man känner att det finns en mening och att den investerade tiden är värdefull.
3) Ge tid för återhämtning
Dagen efter avslutat projekt kan inte alla förväntas vara på topp. Ibland måste man andas också!
4) Sociala rutiner
Se till att ha en tradition på jobbet. Kan ni inte samlas varje dag? Försök då att samlas varje torsdag då det bjuds på extra fikabröd. Det gör att man kommer närmare varandra som grupp.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.