Så fattar världens främsta ledare beslut
Oavsett var du befinner dig i karriären så kommer besluten du tar att påverka både din och ditt företags framtid. Så hur gör några av vår tids främsta ledare för att förbättra sin beslutsprocess? Affärstidningen Fast Company har tittat närmare på hur följande ledare tänker och agerar inför sina beslut.
Larry Page och Sergey Brin – Google-grundare
Dave Girouard som tidigare jobbade på Google berättar för Fast Company att tidigare Google-vd:n Eric Schmidt – för att effektivisera beslutsprocessen och verkställandet av beslutet, vilket Girouard menar är nyckeln till framgång – började med att räkna ut följande:
1. Hur mycket tid och ansträngning krävs för att fatta det här beslutet?
2. Vem behöver input?
3. När kommer man fram till själva beslutet?
Detta då Googles grundare Brin och Page i stort sett var involverade i varje större beslut. Ett tips för den som jobbar i en organisation med starka ledare (med tendens att detaljstyra).
Ursula Burns – vd för Xerox
I en bransch med en produkt som kanske sett sin storhetstid försvinna i backspegeln krävs innovativa och behovsbaserade lösningar. Burns metod för svåra beslut grundar sig just i denna princip med två huvudfrågor som riktlinjer:
1. Vad är kundens problem?
2. Kan vi vara innovativa i vår lösning av problemet?
Mark Parker – vd Nike
När Mark Parker var liten och frågade sin pappa om råd fick han alltid motfrågan ’Vad tycker du själv?’ – varpå hans pappa höll med om sonens lösning.
”Efter ett tag började jag fatta egna beslut och behövde inte gå till honom längre. På Nike har vi otroligt starka medarbetare. De vet vad de ska göra”, säger Parker till Fast Company.
Alltså, Parker undviker alltid detaljstyrning och låter istället sitt team ta beslutet.
Dao Nguyen – publisher Buzzfeed
Buzzfeed når runt 80 miljoner människor i månaden och dataexperten och programmeraren Nguyen är ansvarig för att varje artikel ska bli en succé – och då är data och algoritmer inte nog för att fatta bra beslut.
”Data kommer aldrig berätta varför något händer. I allra bästa fall berättar den vad som händer”, säger hon.
Så här skapar Nguyen sin ”buzz”:
– Använd kreativitet och intuition.
– Läs kommentarerna. Det är en bra barometer på varför någon delar artikeln.
– Publicera mycket. Då får du en större bild av vad som går bra och kan försöka analysera och göra hypoteser.
Mark Zuckerberg – grundare Facebook
När Fast Company intervjuade medarbetare på Facebook om deras grundares framgångar fick de inte höra om stora avgörande beslut som totalförändrade organisationen.
Så här beskriver de istället beslutsfattandet:
– Bryt ner stora projekt i små uppnåeliga vinster.
– Ha en långsiktig strategi.
– Kartlägg utifrån den vad som behöver göras under nästa månad.
Malala Yousafai – Nobelpristagare och grundare av Malalafonden
”Malala förstår att hon inte kan hjälpa någon om hon förutsätter att hon vet precis vad andra behöver”, skriver författarna Camille Sweeney och Josh Gosfield i Fast Company. När Yousafai hjälper kvinnor i utvecklingsländer frågar hon därför dem alltid två saker:
”Vad behöver du?”
”Vad kan jag göra för dig?”
Yousafai har blivit känd som någon som lyssnar och hon har byggt upp en tillit till unga lokala hjälparbetare som informerar henne om olika projekt – som Yousafai i sin tur har medel att förverkliga, skriver författarna.
LÄS MER:
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.